A Amrich skrev:
Vad slipade du med?
Vet dessvärre inte vad firman slipade med bara att jag betalade extra för slätare slipning för att kunna måla, hade asbest i svartlimsresterna så det var billigare att leka ut det än betala för rengöring av maskiner. Rätt säker på att det var en HTC-maskin iaf.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vet dessvärre inte vad firman slipade med bara att jag betalade extra för slätare slipning för att kunna måla, hade asbest i svartlimsresterna så det var billigare att leka ut det än betala för rengöring av maskiner. Rätt säker på att det var en HTC-maskin iaf.
Bara högtryckstvätta slipen i gräsmattan hade varit allt du behövt göra för att ta hand om asbesten, dammsugaren kräver lite mer jobb men hade nog inte tagit mer än 20 minuters jobb att rengöra

Är dom svarta fläckarna efter svartlimmet eller fanns det oljefläckar under limmet? Om det var oljefläckar och det stämmer att jobbet gjordes 2017 som bildnamnen antyder, har du haft problem med att epoxyn släppt där? Har sett exempel där man målat med för dåligt förarbete och stora flagor epoxy lossnar efter några år.

Sedan som svar till TS, HTC ägs av Husqvarna nu och dom har tagit bort HTC varumärket(typ som klippo). Så maskinen heter inte nödvändigtvis HTC, en Scanmaskin 450/550 är också samma typ av maskin. Diamantsegment med grovlek runt 30korn-50korn borde vara lämpligt, finare(högre siffra) är nog overkill till garage och skulle nog ta 1.5 dag att slipa med.
 
30-50 korn är uppfattat!

Hur lång tid tar det att gå över 70m²? Från vissa håll får jag uppfattningen att det är snabbjobb då man ska ha maskinen införsels hela tiden medan jag från andra håll får uppfattningen om att detta är riktigt tidskrävande…

All osäkerhet kring slipandet har fått mig att börja fundera på syratvätt istället…
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Bara högtryckstvätta slipen i gräsmattan hade varit allt du behövt göra för att ta hand om asbesten, dammsugaren kräver lite mer jobb men hade nog inte tagit mer än 20 minuters jobb att rengöra

Är dom svarta fläckarna efter svartlimmet eller fanns det oljefläckar under limmet? Om det var oljefläckar och det stämmer att jobbet gjordes 2017 som bildnamnen antyder, har du haft problem med att epoxyn släppt där? Har sett exempel där man målat med för dåligt förarbete och stora flagor epoxy lossnar efter några år.

Sedan som svar till TS, HTC ägs av Husqvarna nu och dom har tagit bort HTC varumärket(typ som klippo). Så maskinen heter inte nödvändigtvis HTC, en Scanmaskin 450/550 är också samma typ av maskin. Diamantsegment med grovlek runt 30korn-50korn borde vara lämpligt, finare(högre siffra) är nog overkill till garage och skulle nog ta 1.5 dag att slipa med.
Jag hade ingen erfarenhet av sanering och de körde stickprov på maskiner för att se om de använts till asbest. Att leja ut jobbet (ca 40kvm kostade 12800kr före rot), det tog dem lite mer än en dag att göra det.
I diskussionen inför jobbet ser jag att de bor alt sett gör jobbet med en ABS, vilket ger rosor, vill man måla rakt på skrev även de att de nyttjar en HTC.

Det svarta generellt sett är svartlim, men det känns som det borde vara lite oljefläckar med, allt försvann dock med slipningen.
Epoxin sitter kvar än på de flesta ställen, förutom där jag hade gropar efter en bil stått och betongen vittrat, jag lagade med husfix där och gjorde ett dåligt jobb, så fixet släppte.
Hade även att golvbrunnen rostade genom epoxin.
 
A Amrich skrev:
30-50 korn är uppfattat!

Hur lång tid tar det att gå över 70m²? Från vissa håll får jag uppfattningen att det är snabbjobb då man ska ha maskinen införsels hela tiden medan jag från andra håll får uppfattningen om att detta är riktigt tidskrävande…

All osäkerhet kring slipandet har fått mig att börja fundera på syratvätt istället…
Hej Amrich,

Är i exakt samma läge som dig, ska slipa ett garage golv på 64m2. Endast få bort betonghuden. Jag förstår din osäkerhet då jag känner samma sak.

Jag har kollegor som slipat deras golv själva och de kan inte heller säga hur lång tid det tar. Det är för mycket som spelar in tydligen. Betongens hårdhet, hur fin plattan gjordes mm.

Jag tror att det kommer ta mig två dagar.
Om du kollar på bilden så ser du hur mitt golv ser ut.

Det är helt enkelt maskinen som bestämmer takten och det beror på golvets skick/kvalité.

Ett bra tips jag fått är att alltid se till att dammsugaren i maskinen går så det inte är för mycket damm på golvet. Det sliter extra på segmenten.

Jag kommer hyra en Scan CombiFlex i5 och en vinkelslip med betongskiva (och integrerad dammsugarkoppling) för att komma åt hörnen ordentligt.

Hoppas att det gav något.

Kanske kompletterar efter att jag pratat med uthyrningsfirman. Och efter att jag slipat, sker om två helger.
 
  • Grå betonggolv med släta ytor och texturer, ljuspunkter och skuggor, tomma och neutrala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar, dags för mig att återkoppla lite också!

Det här med slipa betong visade sig vara en hel vetenskap. Begreppet betonghud och vad det egentligen är likaså. Detta är att av de moment som skapat mig mest huvudbry under hela bygget…

Såhär gick det för mig:

Jag hyrde en större Husqvarna-slip på Cramo. Jag landade till slut i att jag ville börja med segment m2 och sen m4 men tyvärr hade de bara m3 så det fick bli bara det.

I början tog det helt okej fläckvis. Vid andra körningen hände inte så mycket. Golvet hade nu ljusa matta fläckar som jag upplever är det resultat man vill ha. Dock hade jag fortfarande en del mörkare partier med blank yta som hela plattan hade innan jag började. Det kanske är detta som är betonghuden då?

Det ojämna resultatet tror jag antingen beror på att plattan har mikrosvackor eller helt enkelt att jag skulle haft grövre och/eller annan hårdhet på segmenten.

Jag vågade inte nöta på alltför mycket när det tog så dåligt för att jag var rädd att jag hade fel segment och jag har hört att det kan innebära att de slits ner fort och att det då kan bli dyrt snabbt.

Jag hyrde också en handhållen slip som jag gick över de värsta mörka partierna med samt efter väggarna. Det gäller att vara stadig på handen för är man minsta ofokuserad och inte håller den plant eller slinter lite så blir det ett djupare jack i betongen som syns väldigt väl när det är målat.

Jag tror jag hade kunnat få ett bättre resultat med lite bättre koll och med rätt segment men jag hoppas det duger. Golvet är nu målat.

Jag fick bra hjälp av @Andreas_kalmar här på forumet som verkar kunna det här på sina fem fingrar!

Med facit i hand så skulle jag åtminstone överväga att leja bort uppdraget.
 
  • IMG_8307.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Tack för ditt svar, dags för mig att återkoppla lite också!

Det här med slipa betong visade sig vara en hel vetenskap. Begreppet betonghud och vad det egentligen är likaså. Detta är att av de moment som skapat mig mest huvudbry under hela bygget…

Såhär gick det för mig:

Jag hyrde en större Husqvarna-slip på Cramo. Jag landade till slut i att jag ville börja med segment m2 och sen m4 men tyvärr hade de bara m3 så det fick bli bara det.

I början tog det helt okej fläckvis. Vid andra körningen hände inte så mycket. Golvet hade nu ljusa matta fläckar som jag upplever är det resultat man vill ha. Dock hade jag fortfarande en del mörkare partier med blank yta som hela plattan hade innan jag började. Det kanske är detta som är betonghuden då?

Det ojämna resultatet tror jag antingen beror på att plattan har mikrosvackor eller helt enkelt att jag skulle haft grövre och/eller annan hårdhet på segmenten.

Jag vågade inte nöta på alltför mycket när det tog så dåligt för att jag var rädd att jag hade fel segment och jag har hört att det kan innebära att de slits ner fort och att det då kan bli dyrt snabbt.

Jag hyrde också en handhållen slip som jag gick över de värsta mörka partierna med samt efter väggarna. Det gäller att vara stadig på handen för är man minsta ofokuserad och inte håller den plant eller slinter lite så blir det ett djupare jack i betongen som syns väldigt väl när det är målat.

Jag tror jag hade kunnat få ett bättre resultat med lite bättre koll och med rätt segment men jag hoppas det duger. Golvet är nu målat.

Jag fick bra hjälp av @Andreas_kalmar här på forumet som verkar kunna det här på sina fem fingrar!

Med facit i hand så skulle jag åtminstone överväga att leja bort uppdraget.
Hur länge fick du köra?
Jag är påhejad av en kollega som själv har slipat massor med betong så jag ger mig nog i kast med det ändå. Själv kommer jag att köra Betsil som slutlig impregnering. Känns mer permanent än målning.
 
D Dosoro skrev:
Hur länge fick du köra?
Jag är påhejad av en kollega som själv har slipat massor med betong så jag ger mig nog i kast med det ändå. Själv kommer jag att köra Betsil som slutlig impregnering. Känns mer permanent än målning.
jag vet inte hur många timmar det blev till slut men jag hyrde bara maskinen över dagen. Jag avbröt som sagt när jag tyckte att effekten uteblev på grund av att jag var rädd att jag bara nötte på segmenten.

Det blev två körningar korsvis i långsam krypfart samt lite mer på vissa ställen.
 
  • Gilla
Dosoro
  • Laddar…
A Amrich skrev:
jag vet inte hur många timmar det blev till slut men jag hyrde bara maskinen över dagen. Jag avbröt som sagt när jag tyckte att effekten uteblev på grund av att jag var rädd att jag bara nötte på segmenten.

Det blev två körningar korsvis i långsam krypfart samt lite mer på vissa ställen.
Okej, det låter bra för min del. Bilden som du la upp räcker gott och väl för min del. Ditt utrymme var dessutom större än mitt så en dag borde alltså räcka.

Återkommer när det är gjort👍🏼
 
Jag lånar tråden lite då jag skall göra exakt samma sak med mitt garagegolv inom kort. Dock är mitt golv väldigt gammalt och c:a 2 m2 av golvet är skadat. Vet ni hur man lagar det innan slipning?
 
Vad jag förstår så är det bara att spackla.
Vilket spackel beror på om du ska matcha betongens hållfasthetsklass och hur stor skadan är.
Borsta skadan med stålborste för att få bort betonghud, dammsug ordentligt och sen ska det enligt spackelanvisningar finnas primer man behandlar skadan med innan man spacklar.
Få det så plant som möjligt så blir det mindre att slipa.

Vänta ut spacklet så att de härdar och sen är det bara att slipa på.

Jag har mindre skavanker som jag ska göra samma med.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag missade att prima, och det hann nog inte härda som det skulle heller, så för mig släppte själva lagningen där.

Så gör inte som jag 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.