klosp11
varför inte köra med en bandslipmaskin? jula har en bosch den är mycket bra. tog 1 timme för en 2m bänkskiva med grov korn 40 eller 60. går inte att jämföra med en excenter.
 
klosp11 klosp11 skrev:
går inte att jämföra med en excenter.
Dock mycket lättare att göra bort sig.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Det har helt klart en effekt när jag testar med ett brytblad :)
(svarta ränderna är en kameraeffekt)
[bild]

Tack för input, låter som en bra idé. Kan köpa annat papper och testa innan jag slår till på en ny maskin.
Bosch kanske är bra [länk]
Eller har du några favoriter att tipsa om?
Bästa papper tycker jag är 3M xtract cubitron
 
Unikt namn
Jag har precis slipat ett 2,5meters ekbord med den av forumet ratade 18v makita excenterslipen. Tycker ändå att de funkade helt ok efter lite trial and error.

Använde en blandning av Bosch 40 papper, Cotech/Clas olson multipaket och Mirka 180 + 240.

Jag körde lägsta farten på de grovkorniga (40/80) för att skala bort lacken.
Sen medium fart på övriga kornstorlekar.
Lätt på handen och ganska långsam takt fram och tillbaka.

Med högre fart fick jag problem med att pappret geggade igen alldeles för fort.

Har man brådis kanske det är värt att avverka 10 papper av samma korn på ett bord, men jag har lite längre till bygghandeln och tycker att lägre hastigheter ändå gick.

Min högst amatörmässiga gissning är att ditt slippapper är skit. 40papret från bosch river ordentligt.
 
klosp11 klosp11 skrev:
varför inte köra med en bandslipmaskin? jula har en bosch den är mycket bra. tog 1 timme för en 2m bänkskiva med grov korn 40 eller 60. går inte att jämföra med en excenter.
Alfredo Alfredo skrev:
Dock mycket lättare att göra bort sig.
Det känns som Alfredo skriver att bandslip är lite svårare att arbeta med så jag försöker hålla mig till excenter.
T Trafikverket1 skrev:
Bästa papper tycker jag är 3M xtract cubitron
Till nästa projekt blir det att beställa bättre grejer, hade dom funnits på en lokal bygghandel hade jag köpt såna.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har precis slipat ett 2,5meters ekbord med den av forumet ratade 18v makita excenterslipen. Tycker ändå att de funkade helt ok efter lite trial and error.

Använde en blandning av Bosch 40 papper, Cotech/Clas olson multipaket och Mirka 180 + 240.

Jag körde lägsta farten på de grovkorniga (40/80) för att skala bort lacken.
Sen medium fart på övriga kornstorlekar.
Lätt på handen och ganska långsam takt fram och tillbaka.

Med högre fart fick jag problem med att pappret geggade igen alldeles för fort.

Har man brådis kanske det är värt att avverka 10 papper av samma korn på ett bord, men jag har lite längre till bygghandeln och tycker att lägre hastigheter ändå gick.

Min högst amatörmässiga gissning är att ditt slippapper är skit. 40papret från bosch river ordentligt.
Tack för input! Jag har nu köpt papper från Bosch och sladdmaskinen från CAT, ska testa Bosch-papper på Biltemas först för att se om det gör skillnad, om inte så packar jag upp och kör sladdmaskinen. Ska testa med din teknik vad gäller hastighet och rörelser.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Nu efter ca 3 timmars slipande med CAT och en kombination av flera Biltema 40 (fanns inga Bosch i lager) och Bosch 80,120,180 ser det ut såhär:
Träbänkskiva, vita kakelplattor, byggnadsarbete pågår, skyddspapper, elsladd, ofärdigt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan (som andra sidan ser ut nu..):
Träarbetsbänk, köksredskap, spackel, kakel, plastpåse, oavslutat projekt, arbetsyta, inomhus, renovering, hantverksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är halvnöjd men när man tittar nära så syns en del små gropigheter:
Trägolv med synliga ådringar, textur och en skarv mellan två brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissar att jag skulle ha legat kvar längre på en viss kornstorlek för att få bort det?
Funderar lite på hur det kommer se ut sen när jag oljar in skivan. Vill helst inte att det ska bli vita streck som innan.
 
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Nu efter ca 3 timmars slipande med CAT och en kombination av flera Biltema 40 (fanns inga Bosch i lager) och Bosch 80,120,180 ser det ut såhär:
[bild]
Innan (som andra sidan ser ut nu..):
[bild]

Är halvnöjd men när man tittar nära så syns en del små gropigheter:
[bild]
Gissar att jag skulle ha legat kvar längre på en viss kornstorlek för att få bort det?
Funderar lite på hur det kommer se ut sen när jag oljar in skivan. Vill helst inte att det ska bli vita streck som innan.
Jag skulle säga att det är så träet ser ut beroende på hur man sågat det. Ska du slipa bort det finns det en risk för att du behöver slipa ner dig en bra bit :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
T
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med högre fart fick jag problem med att pappret geggade igen alldeles för fort.
Använd Mirkas nätprodukter och en dammsugare så slipar du hela bordet med en rondell per grovlek.
 
Unikt namn
T Turbo_Tail skrev:
Använd Mirkas nätprodukter och en dammsugare så slipar du hela bordet med en rondell per grovlek.
Är de verkligen så bra?
Behöver jag något mellan-lägg eller är det bara att fästa på maskinen direkt?
Jag har ju bara 8hål i min maskin...
Provade köra dammsugaren med vanligt hålat papper men jag tyckte det mer blev så att maskinen sögs fast ner i bordet lite väl hårt, så jag slipade framförallt med pappersfiltret/påsen utan dammsugare.

Men jag kanske borde justerat ner suget lite mer och laborerat lite mer.

De är ju hiskelit dyra de där Arbanet skivorna, åtminstonde på Bauhaus. Så den inre snålgubben knorrar lite. 🙈
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är de verkligen så bra?
Behöver jag något mellan-lägg eller är det bara att fästa på maskinen direkt?
Jag har ju bara 8hål i min maskin...
Provade köra dammsugaren med vanligt hålat papper men jag tyckte det mer blev så att maskinen sögs fast ner i bordet lite väl hårt, så jag slipade framförallt med pappersfiltret/påsen utan dammsugare.

Men jag kanske borde justerat ner suget lite mer och laborerat lite mer.

De är ju hiskelit dyra de där Arbanet skivorna, åtminstonde på Bauhaus. Så den inre snålgubben knorrar lite. 🙈
Nät är väldigt bra tycker jag. Satsa på cubiton, inte så farligt dyra per st. Dessa (k150 dock, andra papper med k80 tex är dyrare av någon anledning) är ju vad man betalar för budget papper per styck nästan.

https://www.amazon.se/3M-Cubitron-I...i&qid=1696964886&sprefix=3m+cu,aps,242&sr=8-1
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
T Trafikverket1 skrev:
Nät är väldigt bra tycker jag. Satsa på cubiton, inte så farligt dyra per st. Dessa (k150 dock, andra papper med k80 tex är dyrare av någon anledning) är ju vad man betalar för budget papper per styck nästan.

[länk]
Helt klart mer attraktivt pris på den där.
Den klickar vi hem. 👍
Tack för tipset.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag skulle säga att det är så träet ser ut beroende på hur man sågat det. Ska du slipa bort det finns det en risk för att du behöver slipa ner dig en bra bit :)
Känns bra om det inte är mitt fel, då stannar jag där :D

Jag har gnuggat för hand nu med 240, har sett någon tipsa om att fukta ytan för att fibrerna ska resa sig, är det något som rekommenderas?

Sen till oljan, planen var först att köra på Osmo då jag läst bra om den. Det fanns dock inte att hitta så fick bli Herdins köksbänksolja, är den helkass eller kan det bli ok ändå? Har läst lite blandat om den.
 
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
har sett någon tipsa om att fukta ytan för att fibrerna ska resa sig, är det något som rekommenderas?
Ja det tycket jag.
 
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Känns bra om det inte är mitt fel, då stannar jag där :D

Jag har gnuggat för hand nu med 240, har sett någon tipsa om att fukta ytan för att fibrerna ska resa sig, är det något som rekommenderas?

Sen till oljan, planen var först att köra på Osmo då jag läst bra om den. Det fanns dock inte att hitta så fick bli Herdins köksbänksolja, är den helkass eller kan det bli ok ändå? Har läst lite blandat om den.
Hade inga problem med herdins olja när jag slipade och oljade in en gammal ekbänkskiva i förra köket. Bara tuta och köra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det tycket jag.
Är det bara att dra över med en blöt trasa eller bör jag gå på mer försiktigt med sprayflaska? Funkar 240 papper eller ska jag gå finare?

Sen efter, bör jag vänta ett antal timmar innan oljan appliceras?

T Trafikverket1 skrev:
Hade inga problem med herdins olja när jag slipade och oljade in en gammal ekbänkskiva i förra köket. Bara tuta och köra.
Ok det låter ju bra, har ytan hållit bra? Några märken som uppkommit? Är ytan vattenavvisande?

Såg att Beijers har Osmo Top Oil 3058 (ofärgad matt) annars, velar lite om vilken jag ska välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.