Jag brukar hamna i den här tråden när jag söker efter något att fräsa bort plastfärg från mina putsade väggar.

Är Protoolen (DSG-AGP) som en vanlig vinkelslip med en dammuppsamlare påmonterad? Dvs man köper en vinkelslip men kan koppla den till dammsugare om man vill och dammskyddet kan även tas av? Funderar på att köpa denna då jag ändå behöver en vinkelslip och hoppas kunna slå två flugor i en smäll.

Har du gjort några fler försök på dina putsade väggar? kan andra diamantskivor hjälpa?

Om man tittar på t.ex. FLEX RETEC verkar dom till att få bort tunt lager puts använda några sorts roterande kugghjul som man ersätter skivan med (3:05 in i klippet). Är det något som går at utrusta Protoolen med tro?
https://www.youtube.com/watch?v=0bPmE6JuhAY
 
Barnrikehuset skrev:
Jag brukar hamna i den här tråden när jag söker efter något att fräsa bort plastfärg från mina putsade väggar.

Är Protoolen (DSG-AGP) som en vanlig vinkelslip med en dammuppsamlare påmonterad? Dvs man köper en vinkelslip men kan koppla den till dammsugare om man vill och dammskyddet kan även tas av? Funderar på att köpa denna då jag ändå behöver en vinkelslip och hoppas kunna slå två flugor i en smäll.

Har du gjort några fler försök på dina putsade väggar? kan andra diamantskivor hjälpa?

Om man tittar på t.ex. FLEX RETEC verkar dom till att få bort tunt lager puts använda några sorts roterande kugghjul som man ersätter skivan med (3:05 in i klippet). Är det något som går at utrusta Protoolen med tro?
[länk]
Jag skulle rekommendera att du istället köper en riktigt bra vinkelslip (med variabelt varvtal, konstantelektronik och alla säkerhetsfunktioner) och kombinerar med dammuppsamlare separat eftersom du har mer nytta av att ha en äkta vinkelslip när jobbet är klart. Bosch t.ex har allt du behöver:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gws-15-125-cie-28148-ocs-p/
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/2477176/sugkapa-foer-slipning
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172827/faerg-och-skyddsbelaeggning/
 
Jag har gjort så att jag knackat ner allt puts och färg ifrån väggarna och sedan putsat om och målat. Golven i mina källarrum har jag först slipat och sen klinktrat. Jag i 3 av mina rum har jag använt vanlig vinkelslip och haft vatten på golvet samtidigt som jag slipat. Det dammar då inte utan blir istället betong slurry som jag har tagit bort med raka och skyffel.

I mitt sista källarrum så lånade jag en husqvarna dammsugare och en husqvarna golvslip. Kan säga att detta var betydligt trevligare upplevelse för rygg och knän. Men visst fick ju fortfarande slipa kanterna med vinkelslip och diamant skiva. Sen vet jag inte hur mkt det kostar att hyra motsvarande produkter som jag lånade. Så om man inte kan få låna gratis så kanske det är värt att istället slita med vinkelslip.
 
Tack för tipsen! Känns lite obehagligt att slipa i vatten, gäller att man litar på sin jordfelsbrytare. Jag antar att putsen till slut kanske åker ner men det hade varit fint att låta den sitta typ från 30cm och uppåt där den är fin men samtidigt få bort färgen så jag kan måla allt i samma färg.

Vad skiljer egentligen en vinkelslip (med dammutsug) och en betongfräs? kan dom leverera olika effekt vid olika varvtal?

Blir lite sugen på en liten Bosch, men varvtalen 2800-11000rpm gäller obelastad maskin, kan man ställa t.ex. 2800rpm och typ slipa med den?
 
Den där Bosch-maskinen som det länkades till ovan har konstantelektronik vilket gör att inställt varvtal även gäller vid belastning.
 
Det är ju bara själva skivan som är i vatten, Så kändes helt ofarligt. Men visst det är ju inte fel med jordfelsbrytare.
 
fn76 skrev:
Den där Bosch-maskinen som det länkades till ovan har konstantelektronik vilket gör att inställt varvtal även gäller vid belastning.
Ja i teorin. Men i praktiken när man slipar med hela plattan hårt nedtryckt mot golvet så kärvar dessa maskiner. Har inte upplevt det med betongslip från Flex.
 
Fredrik_Lerum: Jag är avundsjuk på dig som redan har detta avklarat. Ser inte fram mot dessa stora dammiga/smutsiga jobb kvällar och helger :).

Just nu lutar det faktiskt åt en Bosch om jag hittar någon bra som säljer den (finns några Ø125mm blå Bosch med variabelt varvtal så någon billig nätbutik bör ha det). Specmässigt skiljer det inte direkt mellan Bosch och Protool-slipen och då känns det tryggare med Bosch då jag kan få samma egenskaper (dammuppsamlare t.ex.).

För färg på puts verkar inte detta vara rätt verktyg förstår jag av tråden men jag kommer behöva slipa betonggolv och diverse egengjutningar och det verkar den funka fint till med diamantskiva. Och en vinkelslip jag kan lita på skulle ligga fint i hyllan.

För färg på puts verkar det som om ett sånt här verktyg kan användas, jag får dock inte in i huvudet hur detta kan göra en finare och tunnare fräsning än en diamantskiva...

Flex Retec.JPG

Och en sån verkar kosta ca 5-6000:- så det blir nog att försöka hyra först och se att det fungerar.

Någon som testat?
 
På filmen jag lade upp ovan i tråden använde jag Biltemas diamantslipskål, färgen försvann bra men ytan blir lätt lite spårig eftersom puts är så mjukt jämfört med betong (där ytan kan bli väldigt fin). Det där andra verktyget med rullarna har jag förstått är till för riktig grovsanering av typ tjära och lim. Jag skulle inte ta färg med det, men jag har inte testat det.
 
Barnrikehuset skrev:
Fredrik_Lerum: Jag är avundsjuk på dig som redan har detta avklarat. Ser inte fram mot dessa stora dammiga/smutsiga jobb kvällar och helger :).

Just nu lutar det faktiskt åt en Bosch om jag hittar någon bra som säljer den (finns några Ø125mm blå Bosch med variabelt varvtal så någon billig nätbutik bör ha det). Specmässigt skiljer det inte direkt mellan Bosch och Protool-slipen och då känns det tryggare med Bosch då jag kan få samma egenskaper (dammuppsamlare t.ex.).

För färg på puts verkar inte detta vara rätt verktyg förstår jag av tråden men jag kommer behöva slipa betonggolv och diverse egengjutningar och det verkar den funka fint till med diamantskiva. Och en vinkelslip jag kan lita på skulle ligga fint i hyllan.

För färg på puts verkar det som om ett sånt här verktyg kan användas, jag får dock inte in i huvudet hur detta kan göra en finare och tunnare fräsning än en diamantskiva...

[bild]

Och en sån verkar kosta ca 5-6000:- så det blir nog att försöka hyra först och se att det fungerar.

Någon som testat?
Toolab har bra pris på modellen med lite mindre watt (allt övrigt är samma):
http://www.toolab.se/produkt/Bosch-Vinkelslip-Vinkelkap-GWS-12-125-CIE-125mm-Kapmaskin
De har även sugkåpan:
http://www.toolab.se/produkt/2605510224-Bosch-Sugkapa-Utsugskapa-for-vinkelslip-GWS
Diamantkoppskiva hittar du billigt på jula:
http://www.jula.se/diamantslipskiva-016000

Det kommer att gå bra att ta bort färg på puts med vinkelslipen och diamantkoppskiva, du behöver inte hyra en saneringsfräs för detta. Väggen måste oavsett maskin putsas om efter färgborttagningen om ett slätt resultat önskas.
 
Redigerat:
tyckte det var ganska lätt att bara banka ner den gamla putsen med slägga och hammare. Men det beror säkert på vad det är putsat med tidigare. Tror det kommer damma sjukt mkt att slippa väggarna. Ett bra andningsskydd kan vara lämpligt
 
LoJo skrev:
Intressant med sugkåpan men någon som vet om den bara passar Bosch maskinerna eller går den att få på en Hitachi (G13SS) vinkelslip? [länk]

Iof kostar den lika mycket som vinkelslipen men ändå...

Sorry för jag snyltar lite i tråden;)
Vet tyvärr inte om den passar men Hitachi har annars en egen sugkåpa:
http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1319&c=10687&prodID=15124
 
Dom flesta boschvinkelsliparna finns med tillägget H t.ex. 15-125 CIT vs. CITH och 15-125 CIE vs. CIEH. Och det enda som verkar skilja att H-varianterna har gasknappen långt bak.
CIE.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIEH.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara en smaksak eller är dom optimerade för olika saker?

Ser dessutom att det finns snarlika varianter som endast verkar skilja i maxvarvtal 15-125 CIT 2800-9300rpm och 15-125 CIE 2800-11500rpm. Är den med större spann bättre eller dom anpassade för olika ändamål?
 
T
Helioz skrev:
Toolab har bra pris på modellen med lite mindre watt (allt övrigt är samma):
[länk]
De har även sugkåpan:
[länk]
Diamantkoppskiva hittar du billigt på jula:
[länk]

Det kommer att gå bra att ta bort färg på puts med vinkelslipen och diamantkoppskiva, du behöver inte hyra en saneringsfräs för detta. Väggen måste oavsett maskin putsas om efter färgborttagningen om ett slätt resultat önskas.
Varför är betongsliparna från respektive fabrikat så vansinnigt dyra? Rent ocker med tanke på att det är typ en vanlig vinkelslip i grunden.

T.ex en Bosch GBR 14 CA kostar som billigast 5995 kr i Sverige och drygt 5000 kr i Tyskland med frakt inräknad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1624295

Tar vi då Helioz förslag så hamnar vi på 2600 kr för vinkelslip, sugkåpa och diamantkoppskiva, alltså halva priset för en hyfsat likvärdig produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.