Jag håller på med ett litet renoveringsprojekt i min källare beståendes av betonggolv och väggar av betong samt putsad lättbetong. Golven har haft plastmatta på sig, och ett rum har haft våtrumstapet (tjock, gummiaktig). Ett rum är målat med färg på väggarna. Cirka 20-25 kvadratmeter golvyta totalt.

Jag söker efter ett verktyg som jag kan slipa både väggar och golv med, och har sneglat på Protools DSG-AGP 125 som jag tycker ligger överkomligt i pris (~€250). Räcker det att köpa valfri slipskiva, exempelvis, för att kunna slipa bort limrester, gjutfogar och färg, eller krävs en sån där mer avancerad skiva, typ en sån här (ett "plus" med små hjul på). Är det rätt maskin för mig, eller har någon ett bättre förslag? Är maskinen i fråga endast en simpel vinkelslip med Protools dammutsugsadapter i en Systainer?

Om priset inte är högre än nämnt ovan så är det mer fördelaktigt för mig att köpa en maskin gentemot hyra, oavsett om hyresmaskinen gör jobbet lite snabbare...
 
Ja det är bara en vinkelslip med variabel hastighet och en adapter i paket. Om du redan har en vinkelslip kan du köpa en adapter. Eller om du bygger en egen betongfräs:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfras.html

Den första skivan du länkar till är rätt, den andra är till en saneringsfräs vilket är en helt annan typ av maskin. Jula har även de ganska billiga diamantskivor om du vill köpa i sverige:
http://www.jula.se/diamantslipskiva-016000
 
Saken är den att jag endast har en Clas Ohlson-slip av modell 180mm. Har helt klart upplevt behovet av en mindre maskin för enhandsbruk, så det kan alltså bli två flugor i en smäll här. Protools adapter kostar närmare €80, men det lär finnas långt billigare... Nu blev jag rejält villrådig!
 
Fluxor skrev:
Saken är den att jag endast har en Clas Ohlson-slip av modell 180mm. Har helt klart upplevt behovet av en mindre maskin för enhandsbruk, så det kan alltså bli två flugor i en smäll här. Protools adapter kostar närmare €80, men det lär finnas långt billigare... Nu blev jag rejält villrådig!
Ja, en 125:a har man lite mer nytta av. Tänk även på att du behöver en ordentlig grovdammsugare också för att ta hand om betongdammet.

Såg nu att det rörde sig om 25 kvadrat golvyta, då hade jag nog valt att hyra en Hilti DG150 istället och en riktig stoftavskiljare, då gör du jobbet på en dag. Här från cramo t.ex:
http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32166&epslanguage=SV
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7593&epslanguage=SV
 
Redigerat:
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
HTC's egna slipskivor är ljusår bättre än Jula's. Kan inte riktigt sätta ord på det men det känns som att det avverkar precis så mycket som jag vill. Kostar dock en slant (1000-2000 kr) och är lite svåra att få tag på men är absolut värt pengarna!
 
Jag har nu köpt en Protool DSG-AGP 125. Hoppas innerligt att leveransen är snabb. Den som väntar på ett verktyg...

Vidare så kommer jag köra den med "min" DustControl 2500. Dock har jag sumpat slangen till den (halogenlampa smälte hål i den), så den är lite för kort för att vara bra. Letar efter ny, men jag hittar fasen ingen som passar. Den ska vara billig, och passa utan större modifikationer. Vägrar köpa en av DustControl då de säkerligen kostar multum...
 
Fluxor skrev:
Dock har jag sumpat slangen till den (halogenlampa smälte hål i den),
Ha, Ha... Av samma anledning har vår hemmadammsugarslang haft ett antal varv silvertejp runt sig i kanske fem år... :surprised: Kanske inte en lösning du är nöjd med...
 
Inga problem med ett fulhack bara det fungerar, men det tenderar att fastna tonvis med skräp i skarven, så det går inte.
 
Roundup skrev:
Jag håller på med ett liknande källarprojekt så jag köpte en gammal uthyrningsbetongfräs och stoftavskiljare. Det funkade så bra (dammar knappt) att jag inte kunde låta bli att filma lite medans jag höll på. Här är filmsnutten:
[länk]
Ah, hoppas att min uppsättning fungerar lika fint :)
 
Med dustcontrollern blir det nog jättebra, om du får till slangen. I mitt tycke är det lika viktigt med rejäl dammsugare som bra fräs för att jobbet ska bli uthärdligt. Har slipat och kapat en del med vinkelslip i sten och bruk och det blir otroligt mycket damm.
 
någon som vet om en cyklon (hemma byggd typ den i plywood som finns här på forumet) tar hand om betongdammet från en betongfräs?
 
På dustcontrol är det väl ca 50 mm anslutning till dammsugarn o sen så behöver du en 36 mm slang.

Jag köpte stihl slang 3m för ca 300. Sen behöver du en anslutning som ersätter stihl anslutningen. Sök på Stihl här på forumet.
 
Jag har spanat lite snabbt vad som behövs, men fasen inte lyckats förstå hur Pro/Festool-slangarna fungerar med adaptrarna osv. Klart är dock ett Stihl-slangen är vänligare mot plånboken!

DustControlen har jag både 50mm (beställd, leverans nästa vecka) samt 40mm slang till. Den mindre är lite kort, så den kommer nog bara användas tillsammans med röret med golvmunstycket som finns till.
 
DC`ns originalslang passade direkt över Protoolens anslutning. Provkörde lite nyss tillsammans med en skiva/skål/whatever från Dronco (Jula). Kan konstatera två saker. På betong ät det rätt verktyg! På putsad lättbetong är det fel verktyg :D

Lim-, spackel- samt färgrester tog den gladeligen från golvet, och det blev slätt och fint. Från lättbetongväggen tog den allt som kom i dess väg. Erkänner att jag inte är van vid spakarna, men avverkningen var fullkomligt löjlig, alltså fel verktyg för användningsområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.