M Mildredemil skrev:
Hej,
Är helt novis på maskiner och undrar nu när det börjar bli dags att slipa altan om det går att använda sig av planslip för att göra altanen lenare att gå på?
Tack på förhand
Du kan inte slipa 60 m2 med en liten handhållen slip oavsett vilken sort! Trallen är för ojämn och maskin tar för litet djup. Du kan slipa med en golvslip men problemet är skruvarna som i många fall sitter för ytligt är svåra att skruva ner om det gått några år. När skruvarna slipas av kommer de ligga I nivå med ytan. Dessutom försvinner den lilla rundningen av kanterna på trallen och resultatet blir inte riktigt bra. Acceptera din altan som den är, ge den ev en högtryckstvätt, är den för dålig, byt ut trallen!
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson
  • Laddar…
Hej, uppdatering.
Drog på mig knäskydd och gick med excenterslip till slut och slängde på lasyr (jotun burmateak om någon undrar). Mycket nöjd med resultatet. Över bild är före.
 
  • Före och efter bilder av en träterrass, överst obehandlad och nedre delen nybehandlad med lasyr i burmateak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svante Wikander och 13 till
  • Laddar…
T
Snyggt!
 
Bra resultat, hur lång tid tog det ungefär?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan inte slipa 60 m2 med en liten handhållen slip oavsett vilken sort! Trallen är för ojämn och maskin tar för litet djup. Du kan slipa med en golvslip men problemet är skruvarna som i många fall sitter för ytligt är svåra att skruva ner om det gått några år. När skruvarna slipas av kommer de ligga I nivå med ytan. Dessutom försvinner den lilla rundningen av kanterna på trallen och resultatet blir inte riktigt bra. Acceptera din altan som den är, ge den ev en högtryckstvätt, är den för dålig, byt ut trallen!
Kan kan man, men det är ett skitgöra.

Jag gjorde vår altan med excenterslip. Absolut inte rätt och hade egentligen behövt köra med en rejälare maskin. Tog några timmar. 60m2 hade jag inte gett mig på annat än med en bra bandslip eller liknande.
 
  • Gilla
HeppePeppe
  • Laddar…
Körde en heldag lär jag minnas. Är inte perfektionist men resultatet blev helt ok. Glöm inte knäskydd!
 
  • Gilla
HeppePeppe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.