Jag har matrial hemma till slingorna redan,jag får väl prova med slingor först. Använder du TVA o fungerar det bra?
 
Nej, jag har slingor..
 
Tycker du att det fungerar bra med slingor? varför valde du inte tva?
 
Av samma anledning som dig, hade redan köpt när idén väcktes..

Hade det varit idag så hade jag nog valt en TVA för att få ännu bättre skiktning, Men slingor är helt klart tillräckligt bra. En fördel med slingor är att man slipper en extra cirkulationspump och tillhörande elektronik som skulle kunna strula, för att inte tala om en högre elförbrukning.
 
hehe,ja man får väl testa slingorna. Värsta fall får man väl byta till tva om man inte är nöjd,visst mycket extra jobb.
 
pp930 skrev:
Ok, vad bra då hoppar jag över det hålet, då ska jag gå ut och börja med slingorna. Tur man har det här forumet annars skulle man nog vara tveksam att börja med det här projektet.
Hoppa inte över hålet gör en separat anslutning till rad kretsen.
 
Hur menar du?
 
Som jag skrev gör en separat anslutning mot acktanken för rad kretsen kolla i manualen jag bifogade länk till finns risk för varmhållning av pannan om man genar och inte drar separat.
 
smurfen72 skrev:
Som jag skrev gör en separat anslutning mot acktanken för rad kretsen kolla i manualen jag bifogade länk till finns risk för varmhållning av pannan om man genar och inte drar separat.
Ska det bli problem krävs det att man har väldigt stort flöde i radiatorkretsen eller en väldig strypning mellan tank och anslutningarna till radiatorkretsen. Båda är helt fel, så i så fall, gör om gör rätt istället för att krångla till kopplingen. Termoventiler måste ta hänsyn till alla möjliga klåpare kopplar och får problem...

När pannan kallnat vill vattnet pga olika densitet trycka vatten baklänges genom pannan vilket ytterligare motverkar att pumpen drar vatten genom pannan. När pannan är varm är det bara en fördel eftersom man snabbare kyler av den. Och tar vara på värmen
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har lågt flöde i mina radar så det beror inte på det då jag hade problem men i vissa system vill man ha högt flöde och jag vet att det kan störa skicktningen. Vill man få risk för problem så kan man ju strunta i monteringsanvisningen i manualen och köra ett eget race finns många proffs rörmokare som jobbar så också och ibland lyckas dom faktiskt göra ett bra jobb. Manualen är skriven för klåpare som mig som trodde att det gick att koppla via pannladdningen innan jag märkte att det inte funkade och började felsöka och läste manualen. Men lycka till det kan funka annars går det ju att fixa till nästa sommar.
 
När jag köpte min panna o tank från atmos så sa de att Radkretsen SKULLE sättas på undersidan av laddröret. Sen skickade de med termoventilers kopplingsschema.....

Hursom kretsen sattes på laddröret och det funkar..!
 
Jag vet några som kör så också men varför chansa. Det är ganska svårt att märka om man har en låg självcirkulation genom pannan hos mig kom inte pannan upp i riktigt lika hög temp som acktanken och då ligger tanken normalt mellan 30-45 grader.
 
Självcirkulation mellan kallare panna och varm tank betyder att vatten går från tankens topp till pannans topp, kyls genom pannan och går från pannans botten till tankens botten. Detta förhindrar backventilen om den är tät (av alla de laddpaket jag sett har ingen varit riktigt tät innan man tätat med silikon mellan plåten den sitter i och huset).

Självcirkulation ska inte förväxlas med att cirkulationspumpen drar vatten genom pannan, dvs cirkulation åt motsatt håll genom pannan. Detta beror på att flödet är så stort att tryckfallet mellan anslutningarna är större än det statiska trycket på backventilen som temperaturskillnaden mellan tank och panna ger upphov till. I det fallet blir pannan inte varmare än radiatorreturen.

Vi har gjort ett hundratal vedanläggningar av hög klass där alla har radiatorkretsen ansluten mot laddkretsen utan problem.
 
Har du åkt tillbaka till kunderna och kollat när kunderna kört på elpatron nån dag och kollat så att inte pannan varmhålls annars är det svårt att märka om det cirkulerar lite. Om man ska göra en anläggning av hög klass bör man nog inte göra en inkoppling som det direkt avråds ifrån i monteringsanvisningen inte enligt mig i alla fall. Annat är det om man håller på hemma hos sig själv då gör man som man själv vill.
 
Det var intressant läsning,då behöver man mecka isär laddpaketet och täta, sitter det metall mot metall?
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.