Hej.

Nu är det dags med en vedpanneinstallation (övertrycksfrittsystem), efter man har läst många trådar om det, så tänkte jag försöka ge mig på det här, verkar finnas mycket expertishjälp att få här:). Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur man ska placera slingorna i acktanktanken? Skickar med liten skiss. Synpunkter tack.

/Pär
 
  • ack.jpg
Radiatorreturen vill du inte ha så högt som du ritat den. Sätt returen så lågt du kan annars kommer det röra om i tanken och förstöra skiktningen.
 
Ska du köra radiatorkretsen genom en slinga? Det kommer att sabba skiktningen totalt, kör direkt från tanken istället..
 
Ok, fick för mig att man skulle ha slinga för radkretsen oxå, fungerar dem andra slingorna för varmvattnet?
 
pp930 skrev:
Ok, fick för mig att man skulle ha slinga för radkretsen oxå, fungerar dem andra slingorna för varmvattnet?
nopp ingen slinga till radkretsen, dra ut förvärmningsslingan så långt de går i tanken, i höjdled alltså,
 
Kolla på Matss ritningar i hans tråd om Övertrycksfritt system..

Ska du bygga om en oljetank eller hur är tanken?
 
Tackar så mycket, då ska jag göra det(y) vad bra då kan fortsätta med tanken
 
Japp det är en oljetank som ska byggas om, ska kolla på Matss ritningar.
 
Hej.
Vad tror ni om det här? Radiatorreturen tänkte jag gå på pannansreturledning. Elpatron är ej inritad.


P1010743.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du kan lika gärna sätta radiatorstigaren på Pannröret med så slipper du ett till hål.

Sen behöver du avluftningshål på toppen och en avtappning nära botten, och ej att förglömma hål till dykrör så att du kan stoppa in tempgivare..

Dina vv-slingor sitter bra..
 
Det är bäst att sätta radiatorstigaren på en egen anslutning finns risk att laddomaten släpper igenom vattnet mellan eldningarna om det blir rörelse i vattnet på samma ledning blir det så kommer pannan att hålla samma temp som tanken vilket leder till lite mera förluster.
 
Ingen risk, det sitter en backventil i laddpaketet...
 
Ok, vad bra då hoppar jag över det hålet, då ska jag gå ut och börja med slingorna. Tur man har det här forumet annars skulle man nog vara tveksam att börja med det här projektet.
 
Du har inte funderat på en TVA istället, så slipper du stoppa in slingor i tanken med. Kan vara värt dom extra pengarna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.