windestal
Alfredo Alfredo skrev:
Men nu tänker du väl ändå totalt bakfram. Det är naturligtvis den som kommer med ett krav som måste ha lag/regelverksstöd för sitt krav.
Tja, men de har ju stöd i lagen att utfärda föreskrifter. Jag är dock inte juridikkunnig nog att kunna avgöra var gränserna för deras befogenheter att ställa krav går.

I de lokala föreskrifterna som gäller hos mig hänvisar de till:
"För kommunalförbundets avfallshantering gäller
 miljöbalken (1998:808) och avfallsförordningen (2011:927),
 föreskrifter om avfallshantering i förordningar utfärdade med stöd av miljöbalken
och plan- och bygglagen (2010:900).
 andra författningar såsom t ex Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Utöver de författningar som anges i första stycket gäller dessa avfallsföreskrifter.
Kommunalförbundet och miljönämnden får meddela anvisningar till dessa föreskrifter."

I avfallsförordningen står det bland annat:

"Den kommunala renhållningsordningen
74 §
Kommunen får meddela föreskrifter om
1. hur utrymmen, behållare och andra anordningar för hantering av avfall ska vara beskaffade och skötas,
2. att vissa slag av avfall ska förvaras och transporteras skilt från annat avfall,
3. skyldighet att i fråga om förvaring och transport av avfall vidta andra åtgärder som är nödvändiga av återanvändnings- eller återvinningsskäl eller av andra hälso- eller miljöskäl,
4. att den som bedriver en yrkesmässig verksamhet inom kommunen som ger upphov till annat avfall än hushållsavfall ska lämna de uppgifter om arten, sammansättningen, mängden eller hanteringen av avfallet som behövs som underlag för kommunens renhållningsordning, och
5. hur en anmälan enligt 45 § ska göras.
Förordning (2011:1239).

75 § Kommunen får meddela ytterligare föreskrifter om hanteringen av hushållsavfall."


I miljöbalken står t ex i 27kap:

"Renhållningsavgift
4 §
Kommuner får meddela föreskrifter om att avgift skall betalas för insamling, transport, återvinning och bortskaffande av avfall som enligt denna balk eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av balken utförs genom deras försorg.
Avgiften skall enligt kommunens bestämmande betalas till kommunen eller till den som utför renhållningen."

I 15 kap står bl a
"Kommunens ansvar
20 §
Varje kommun ansvarar för att hushållsavfall inom kommunen återvinns eller bortskaffas."
"24 § Om kommunen enligt 20 § eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 22 § ska ansvara för en viss hantering av avfall, får den hanteringen inte utföras av någon annan än kommunen eller den som kommunen anlitar."

Så att kommunen får hitta på egna föreskrifter är ju klart och tydligt. Att brunnen ska vara tillgänglig för tömning är ju en sådan föreskrift. Frågan är vilka villkor/föreskrifter de kan få hitta på, och hur man protesterar när det blir löjligt, eller orimligt? Om de till exempel hade föreskriften att vid tömning ska fastighetsägaren vara på plats iklädd rosa plyschdräkt, dansa regndans och sjunga nationalsången baklänges, vad har jag för rätt att motsäga mig denna föreskrift? Eller vad har jag för rätt att motsäga mig att brunnen ska vara tillgänglig jämt/utan förvarning, som ju i jämförelse låter vettigt, men i praktiken egentligen är orimligt? Föreskrifter om avfallstaxor får de också bestämma, och där har de ju bestämt att bomkörning ska debiteras... Vad har jag för lagstöd att bestrida avgift som debiteras i enlighet med lokala föreskrifter?
 
Alla kommuner (eller kommunförbund om man gått ihop kring dessa frågor) har lokala föreskrifter och en fastslagen taxa där detta regleras. Finns allt detta med så har du i princip ingen chans att bestrida. Jag har lite svårt att ta dig på allvar när du jämför att låta din brunn (som jag antar att du vill få tömd?) vara tillgänglig under en viss månad jämfört med att ikläda dig en rosa plyschdräkt. Men prata med din kommun och fråga om du inte kan få beställa en akuttömning istället då? Så får du säkert tömt när du vill, även om du får betala för det.
 
windestal windestal skrev:
Vad har jag för lagstöd att bestrida avgift som debiteras i enlighet med lokala föreskrifter?
Jag kan inte alls regelverket kring detta och har egentligen inget svar på din fundering. Jag fortsätter dock att hävda att jag tycker du ser det bakvänt. Du behöver inget lagstöd för att bestrida något som du anser felaktigt. Det är kommunen, eller vem än som framför en fordran, som måste visa stöd för sin fordran.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte alls regelverket kring detta och har egentligen inget svar på din fundering. Jag fortsätter dock att hävda att jag tycker du ser det bakvänt. Du behöver inget lagstöd för att bestrida något som du anser felaktigt. Det är kommunen, eller vem än som framför en fordran, som måste visa stöd för sin fordran.
Helt riktigt. Läs igenom de lokala föreskrifter och taxan. Finns det inte med där kan du bestrida. Man har inte rätt att ta ut avgifter som inte finns med i taxedokumentet.
 
windestal
M Maledictus skrev:
Varför tror du att kommunerna vill göra det så jobbigt för invånare som möjligt? Konspirationsteorier. Tror du inte på månlandningen också?

Det handlar i grund och botten om en enda sak: pengar.

Som sagt, om man inte klarar sig med en "standardtömning" under en månad så kan man beställa en tidsbestämd tömning (som man som kund själv då kan vara med och välja) så finns den möjligheten. I 90-95% av fallen behövs ingen vidare förberedelse från kundens sida annat än att hålla färdvägen öppen. Oftast har man ju ändå sophämtning och/eller post så vägen behöver ändå vara farbar. Och om man någon gång om det kommit mycket snö får ta fram skyffeln och skotta några meter eller någon gång under säsongen slå gräset så tycker inte jag att det är särskilt mycket begärt.
Jag har inte lagt fram att kommunerna vill göra det så obekvämt som möjligt för invånarna, utan bara sagt att finns det inget för enskild individ att stödja sig mot så tar kommunen många gånger den enklaste/billigaste vägen. Finns ju massa exempel på att kommunerna inte når den standard lagen kräver av dem, se skola, vård osv. Eller ta bygglov, som ju är aktuellt för det här forumet...
Inte gör kommunerna det av någon illvilja, men för att det på olika sätt är enklare/billigare/smidigare för kommunen/tjänstemannen. Där är det dock lättare att hitta sina rättigheter som "felbehandlad invånare" och förhoppningsvis få kommunen att rätta till situationen. Inga konspirationer här.

Ok, i din kommun kan man hoppa över en "standardtömning" och beställa annan, och då bara betala för den specialbeställa. Bra för er. I min kommun kan man inte hoppa över "standardtömningen", utan får då bomkörningsavgift plus att man måste ordna och betala för annan tömning. Tycker jag inte är rimligt. Att skotta "någon gång" är helt ok, men att behöva hålla skottar i 1-2 månader för att man inte vet när de kommer är mer än "någon gång". Brunnar ligger ju inte alltid direkt vid vägen heller, utan en del av fastigheten som annars inte direkt används på vintern. Hade den legat vid min parkering eller där soptunnorna stig hade det varit ok, men nu är det en bit som får skottas bara för brunnen, och jag vet andra som har det värre än vi vad det gäller sådant...

Om det är så omöjligt att planera, varför går det i Lund?
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Märkligt system ni verkar ha. Här beställer man slamtömning då man vill ha den. Det torde ligga i anläggningsägarens intresse att brunnen töms regelbundet.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
windestal
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte alls regelverket kring detta och har egentligen inget svar på din fundering. Jag fortsätter dock att hävda att jag tycker du ser det bakvänt. Du behöver inget lagstöd för att bestrida något som du anser felaktigt. Det är kommunen, eller vem än som framför en fordran, som måste visa stöd för sin fordran.
Men kommunen hänvisar ju isf till de lokala föreskrifterna och avfallstaxan. Då har de ju stöd. Vad har jag till stöd för att deras föreskrifter inte är korrekta, mer än att det "känns orimligt och blir krångligt för mig"? Behöver ju ett motargument typ "i lag XX står det att föreskrifter ska utformas så att invånare får rimlig förvarning, så den föreskriften ni gjort kan inte vara giltig" (finns givetvis inget exakt sådant, men något med sådan innebörd).
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
windestal
M Maledictus skrev:
Alla kommuner (eller kommunförbund om man gått ihop kring dessa frågor) har lokala föreskrifter och en fastslagen taxa där detta regleras. Finns allt detta med så har du i princip ingen chans att bestrida. Jag har lite svårt att ta dig på allvar när du jämför att låta din brunn (som jag antar att du vill få tömd?) vara tillgänglig under en viss månad jämfört med att ikläda dig en rosa plyschdräkt. Men prata med din kommun och fråga om du inte kan få beställa en akuttömning istället då? Så får du säkert tömt när du vill, även om du får betala för det.
Jag har aldrig sagt att det inte går att få tömt, bara att systemet ställer krav på fastighetsägarna som blir orimliga med ständig beredskap i 1-2 månader, eller att man istället får extrakostnader som kunde undvikits. Som TS som inte kan jobba normalt under en månad, eller får betala extra. För något som om vi bott i Lund inte varit något problem alls - en bestämd dag, då skottar jag, inga problem!

Plyschdräkten var just för att visa att det skulle kunna bli helt absurt - men fortfarande ingen möjlighet att klaga. Det står i den lokala föreskriften, och i taxan, så bara att betala "bom-plyschningen". Var går gränsen? Du tycker att ständig tillgänglighet två vintermånader (kunde väl blivit tre också, om de inte hunnit i januari heller...) eller betala straffavgift är rimligt, är tre vintermånader det? Fyra? Hela året? När blir det absurt?
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
windestal
F Finndjävel skrev:
Märkligt system ni verkar ha. Här beställer man slamtömning då man vill ha den. Det torde ligga i anläggningsägarens intresse att brunnen töms regelbundet.
Ja, det vore ju jättebra. Kan dock se att det skulle bli svårt för tömmarna att gå jämn belastning över året, ingen skulle väl välja tömning i januari då... Kanske kunde lösas med "högsäsongspåslag" och "lågsäsongsrabatt" iofs:thinking: Fast det funkar ju uppenbarligen i din kommun... Och i Lund lyckas man planera till bestämd, om än ej självvald, dag. Men här behövs spann på månader...
 
windestal windestal skrev:
Vad har jag till stöd för att deras föreskrifter inte är korrekta
Jag har väldigt bristfälliga kunskaper här men du kanske ska titta i kommunallagen kapitel 13 som handlar om laglighetsprövning och överklagande av kommunala beslut. Kanske finns det något att hämta där?
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
PeterFalun
Lite svårt att tro att detta inte skulle kunna planeras bättre.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Claes Sörmland
I grund och botten så är lokala regler och avloppstaxan politiska beslut (i kommunfullmäktige). Tanken i grunden är att det ska finnas stöd i kommunen för dessa beslut genom allmäna val. Börjar politikerna agera utan väljarstöd så ska andra folkvalda väljas. Är tanken. Att den kommunala demokratin går på sparlåga p g a av bristande intresse från invånarna är dock en realitet som systemet inte riktigt hanterar i dag.

Men om nu de folkvalda fattar olagliga beslut om föreskrifter och taxor. Hur överklagar man? Var regleras olagligheten i detta? Förvaltningslagen? Kommunallagen?

Om lokala föreskrifter och taxor är lagliga men tillämpningen är felaktig. T ex om kommunens upphandlade entreprenör rapporterar en bomkörning som är förenad med en viss taxa men att det faktiskt inte var en bomkörning? Hur får man rättelse?

Edit: Kommunallagen ser ju lovande ut för att överklaga taxe-upplägget i TS kommun:

Textdokument med rubriker "Vem som får överklaga" och "Vilka beslut som får överklagas", relaterat till kommunala beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, en hel månads intervall för när de kan komma. Här säger de vilken vecka de kommer, men inte vilken veckodag och det tycker jag har varit irriterande ibland när vi hade sluten tank till WC som hade blivit full i förtid. Hade blivit tokig om de bara sagt vilken månad de dyker upp.

När vi hade tömning av sluten tank ca 10 ggr/år så kunde jag bara ringa och säga hur många tömningar per år vi ville ha och vilka veckor vi ville ha dem så jag såg alltid till att vi fick en tömning 1-2 veckor innan jul. Två veckor innan nästa hämntning skickar de alltid ut ett papper om att det snart är dags för tömning och vilken vecka som är inbokad och när de har tömt så knyter de fast en liten plastremsa med datum på pinnen till slamskylten om man inte är hemma när de kommer. Om tömning inte kan utföras just den veckan så är det bara att ringa och meddela det och sen kan man välja att antingen vänta till nästa ordinarie tömning, ändra intervall/veckorna för tömningen eller boka in en extra tömning.
Ringer man mer än en vecka innan och bokar in en extra tömning så är det grundtaxa , beställer man tömning inom fem arbetsdagar så räknas det som ordertömning där tillägget är 50% på grundtaxan och beställer man akuttömning inom 24 timmar så är det dubbla grundtaxan man betalar. För varje tömning betalar man även eventuella tillägg för extra slang och det får man ett beslut om så fort de ändrar av någon anledning så det vet man på förhand om man ska betala eller inte
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Jag har inte lagt fram att kommunerna vill göra det så obekvämt som möjligt för invånarna, utan bara sagt att finns det inget för enskild individ att stödja sig mot så tar kommunen många gånger den enklaste/billigaste vägen. Finns ju massa exempel på att kommunerna inte når den standard lagen kräver av dem, se skola, vård osv. Eller ta bygglov, som ju är aktuellt för det här forumet...
Inte gör kommunerna det av någon illvilja, men för att det på olika sätt är enklare/billigare/smidigare för kommunen/tjänstemannen. Där är det dock lättare att hitta sina rättigheter som "felbehandlad invånare" och förhoppningsvis få kommunen att rätta till situationen. Inga konspirationer här.

Ok, i din kommun kan man hoppa över en "standardtömning" och beställa annan, och då bara betala för den specialbeställa. Bra för er. I min kommun kan man inte hoppa över "standardtömningen", utan får då bomkörningsavgift plus att man måste ordna och betala för annan tömning. Tycker jag inte är rimligt. Att skotta "någon gång" är helt ok, men att behöva hålla skottar i 1-2 månader för att man inte vet när de kommer är mer än "någon gång". Brunnar ligger ju inte alltid direkt vid vägen heller, utan en del av fastigheten som annars inte direkt används på vintern. Hade den legat vid min parkering eller där soptunnorna stig hade det varit ok, men nu är det en bit som får skottas bara för brunnen, och jag vet andra som har det värre än vi vad det gäller sådant...

Om det är så omöjligt att planera, varför går det i Lund?
Absolut, det handlar oftast om att göra det så enkelt (och därmed billigt som möjligt). Vi har långt fler kundsynpunkter om att vi är för dyra än kunder som vill ha avisering om slamtömning (jag tycker inte att ca 1000kr är särskilt dyrt för att en lastbil kommer hem och tar hand om ens avloppsvatten).

Eftersom alla kommuner är olika kan jag inte uttala mig om andra men jag tycker fortfarande inte att det är orimligt att kräva att man håller tillfartsvägen i skapligt skick i en månads tid. Själv bor jag också på landet (dock i en annan kommun än den jag arbetar i) och har ingen koll alls när det kommer och tömmer annat än att det sker på sommaren. Jag har ca 50 meter dragväg där jag behöver trimma gräset och det gör jag några gånger per säsong så att det är skapligt när bilen kommer. För mig är inte det något större besvär och det är inte värre än att behöva rulla fram soptunnan inför tömning. I förra kåken hade vi tömning även på vintern och om man då och då skottade fram en gång till brunnen så spelade det ju ingen större roll när man ändå skottade resten. Det behöver ju inte vara helt snöfritt utan bara framkomligt.

Det är ju inte heller kommunen som tvingar dig att lägga din brunn så långt ifrån vägen som möjligt, det är ju snarare en tidigare fastighetsägare du bör klaga på då.
 
F Finndjävel skrev:
Märkligt system ni verkar ha. Här beställer man slamtömning då man vill ha den. Det torde ligga i anläggningsägarens intresse att brunnen töms regelbundet.
Det måste vara en oerhört kostsam metod om man bara ska ha budade tömningar. Då går det ju inte att planera något alls och att försöka få till en jämn rutt för bilarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.