Patrik V. Patrik V. skrev:
Bosch ligger inte direkt i framkant med sina maskiner, jämfört med DeWalt, Milwaukee, Makita och de har försökt få in fler funktioner i en i övrigt sub par produkt.

Feel free att använda fel produkt till arbeten, men det går både lättare, fortare, billigare och i långa loppet med mindre skador, om man använder en mutterdragare med hylsor till muttrar och grövre applikationer och en slagskruvdragare med bits, utan adaptrar, till skruvar och mindre dimensioner.

Bara för att det går att spela fotboll, med foppatofflor, innebär det inte att de funkar lika bra som ett par fotbollsskor. Samma förhållanden gäller verktyg.
Jag håller med, Bosch ligger inte i framkant när det kommer till slagskruvare/mutterknackare, främst i ett väldigt begränsat utbud. Kör uteslutande Milwaukee och IR på jobbet, där vi har i princip varenda tänkbar modell från Milwaukee i spannet 1/4"-1/2" fyrkant.

Bosch's senaste stora halvtummare är dock riktigt bra, bland de bästa faktiskt, och GDX'en kan också vara riktigt användbar när stort moment inte behövs, den är väldigt skön att jobba med, en sak Bosch slår många andra på är ergonomin, väsentligt mkt mindre vibrationer. En hel del modeller från både röda laget och även det mintgröna är ganska hemska att hålla i/jobba med sett till vibrationerna (och anledningen att luftknackaren fortfarande används en hel del hos oss).

Men ursprungsargumentet här var ju att man förstörde maskinen genom att använda slagskruvaren, till t.ex. hjulbyte, vilket du inte gör. Inte huruvida den nödvändigtvis var det mest korrekta/bästa alternativet för ett hjulbyte. Byter du bara hjul till dig själv två gånger om året, och redan har en slagskruvare som klarar det är det ganska svårt att motivera inköp av en maskin till bara för hjulbyte.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
Vilken tur att du vet vad som förstör slagskruvdragare. Det har tillverkarna ingen aning om, därför de släpper olika modeller för olika typer av arbeten.

Tro mig. En maskin som utnyttjas på maxgränsen, håller betydligt sämre än en maskin som jobbar på 50% gränsen.

Jag har heller inte sagt att den går sönder för att man skiftar hjul på bilen två ggr per år. Att den är betydligt troligare att gå sönder, jämfört med en mutterdragare, är däremot inte ens lönt att dividera.

Alla gör precis som de vill, med sina verktyg. Finns en hel del möjligheter att googla fram information om hur man kan förstöra sina verktyg, om man nu vill ta reda på vad de är.

Sedan kan man glömma att man får 120 Nm med en 19 mm hylsa på en slagskruvdragare med ¼" bitshållare. Det är dock en helt annan nivå av matematiska beräkningar, för att påvisa dessa moment.
 
Patrik V. Patrik V. skrev:
Tro mig. En maskin som utnyttjas på maxgränsen, håller betydligt sämre än en maskin som jobbar på 50% gränsen.
Ja, man ska vara försiktig med att köra maskiner för hårt, med sånt som dom inte är gjorda för. Det vi som inte orkat hämta vispen och blandat bruk med skruvdragaren… man kan nästan höra i realtid hur livslängden rasar…:)

Med det sagt, en slagskruvdragare funkar inte på samma sätt som en steglös maskin, när slagskruvdragaren inte orkar mer då innebär det att dess slag inte har någon effekt, den hamrar på utan att något motor får lida eller att något moment blir för stort. Och det är ju inte så att nån står och provar 1000 slag till för att se om det kanske går till sist.

Så jag skulle också säga att det inte är nån fara alls att knacka bort ett par hjul då och då.
Det kommer hålla lika länge.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Sedan kan man glömma att man får 120 Nm med en 19 mm hylsa på en slagskruvdragare med ¼" bitshållare. Det är dock en helt annan nivå av matematiska beräkningar, för att påvisa dessa moment.
jag antar att det var en referens till mitt inlägg. Jag drar inte hjulskruvar med 1/4”-fästet. Jag använder 1/2”-fästet och det är inga problem att dra för hårt med maskinen jag har. GDX 18 210c.

det behövs inga matematiska beräkningar för visa vilket moment maskinen dragit, men för min del får du använda matematik på vilken nivå du vill.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Sedan kan man glömma att man får 120 Nm med en 19 mm hylsa på en slagskruvdragare med ¼" bitshållare. Det är dock en helt annan nivå av matematiska beräkningar, för att påvisa dessa moment.
Därav min video några inlägg tidigare. Draget 140nm med momentnyckel, osmorda gängor.

Jag är inget matematiskt geni men rent spontant känns det som att det krävs 140nm lossningskraft för att lossa något som är åtdraget med 140nm.

Det är vad jag trott iaf, men det kanske inte funkar på det sättet? Nu blev jag nyfiken.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Generellt krävs det ca 80% lossdragningskraft för att lossa skruvförband fastdragna med visst moment.

Men väldigt olika från fall till fall, exemplet hjulskruv/mutter där kan det vara att man dragit fast med säg 120 Nm men att korrosion och kärvning gör att lossdragningskraften kan bli väsentligt högre efter en vintersäsong med salt och skit.

Sedan har man ju problemet med att en del verkstäder drar fast hjulskruv/mutter med fullkomligt vansinniga moment, besinningslöst och helt oreflekterat. Har varit med om att en däckverkstad dragit fast hjulen såpass att deras ordinarie muttermaskin på 1200 Nm gick bet när jag gick tillbaks och klagade, de fick ta fram en maskin de använder till lastbilar och bussar. Total inkompetens skulle jag säga och går aldrig dit igen. Borde krävt dom på en ny omgång hjulskruvar pga denna fadäs men orkade inte.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
Jag är inget matematiskt geni men rent spontant känns det som att det krävs 140nm lossningskraft för att lossa något som är åtdraget med 140nm.
Precis som du fick svar redan så är det inte 1:1 mellan kraften dit som kraften från så att säga.
Men man kan väl sätta momentnyckeln i skruvstädet och dra med maskinen och kolla hur högt man kommer upp?
 
  • Gilla
Alatan
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Generellt krävs det ca 80% lossdragningskraft för att lossa skruvförband fastdragna med visst moment.

Men väldigt olika från fall till fall, exemplet hjulskruv/mutter där kan det vara att man dragit fast med säg 120 Nm men att korrosion och kärvning gör att lossdragningskraften kan bli väsentligt högre efter en vintersäsong med salt och skit.

Sedan har man ju problemet med att en del verkstäder drar fast hjulskruv/mutter med fullkomligt vansinniga moment, besinningslöst och helt oreflekterat. Har varit med om att en däckverkstad dragit fast hjulen såpass att deras ordinarie muttermaskin på 1200 Nm gick bet när jag gick tillbaks och klagade, de fick ta fram en maskin de använder till lastbilar och bussar. Total inkompetens skulle jag säga och går aldrig dit igen. Borde krävt dom på en ny omgång hjulskruvar pga denna fadäs men orkade inte.
Då lärde man sig något nytt (y) Då borde 140nm motsvara cirkus 112nm i lossningsmoment rygg till rygg. Jag ska testa att dra 160nm och försöka lossa med knacken, för att se om vi kommer upp över 120nm (med lite tilltagen höjd för felmarginal). Återkommer med video.

När jag åkte xc70 drog jag alltid hjulen till 140nm och efter en vinter gick det att lossa med slagskruvdragaren.
 
Båda mina bilar, en Volvo s80 och en Bmw 523, vill ha 120 - 130 Nm på hjulskruvarna. Aldrig någonsin haft några problem lossa efter vintern med den lille Milwaukee M12 stubby på 340 Nm - såvida inte någon inkompetent verkstad varit inblandad. Lossar normalt på en halv sekund ofta i ett moln av rost men perfekt.

Har verkstäder varit inblandade så är det samma visa: vansinniga moment används, även av sk märkesverkstäder. När detta händer så brukar jag kunna lösa det med en breaker bar och ett enmeters järnrör som förlängare som jag står och hoppar på, 85 kg väger jag.

Men i fallet med Bmwn ovan så gick inte ens det utan fick gå tillbaka till den inkompetenta däckverkstaden, blev att de fick ta fram den riktigt tunga lastbilsutrustningen för att lossa det de så obetänksamt satt fast.

Problemet med att överdra skruvar på detta vis är att sträckgränsen överskrids, materialet försvagas kraftigt. Utbyte av skruv/mutter är nödvändigt om så sker. Dessutom en uppenbar risk att spräcka aluminiumfälgar vilket kan bli en riktigt dyr historia.
 
När jag körde banracing använde jag min Makita 14,4 volts slagskruvdragare med adapter.
Nått hjul ramlade aldrig av, så jag tyckte den drog lagom, men skruvar som lossas/dras ofta sitter ju inte lika hårt som efter en vinter i saltslask.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
nikasp
Kan säga att jag som jobbade hemma mycket förra och förrförra sommaren hade lust att mörda de som byggde terass hos grannen. Ett jävla oväsen dagarna i ända.

Har känt att jag villahöver en sån men som amatör utan Peltor och bom-mikrofon och god granne la jag ner det där. Har mutterknack till bilarna och släpet och det får nog räcka. Kan dra feta franskskruv med den vid behov men har en stark 18V Bosch utöver lilla 12V.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
MathiasS MathiasS skrev:
jag antar att det var en referens till mitt inlägg. Jag drar inte hjulskruvar med 1/4”-fästet. Jag använder 1/2”-fästet och det är inga problem att dra för hårt med maskinen jag har. GDX 18 210c.

det behövs inga matematiska beräkningar för visa vilket moment maskinen dragit, men för min del får du använda matematik på vilken nivå du vill.
Nej det var inte någon referens till dig.
 
Patrik V.
Alatan Alatan skrev:
Därav min video några inlägg tidigare. Draget 140nm med momentnyckel, osmorda gängor.

Jag är inget matematiskt geni men rent spontant känns det som att det krävs 140nm lossningskraft för att lossa något som är åtdraget med 140nm.

Det är vad jag trott iaf, men det kanske inte funkar på det sättet? Nu blev jag nyfiken.
Nej jag skrev att du inte kan få momentet när du drar åt, när du använder den kombinationen. Gör dig dum om du vill, men det borde kunna vara en högre nivå här inne än det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.