Första inlägget...
Letar efter en kompetent (gärna blå ;-)) slagborr i första hand.
Putsade väggar träväggar, murstock, ev lite omrörning och kanske lite bilning i samband med ombygge av kök om nåt år.

K-rauta har utförsäljning av nån DeWalt (borrhammare med utbytbar chuck, lås läge) 800W, 2099 efter 25% rabatt. Säkert bra, men de är ju "träliga" att se och hålla i...

Annars har jag tittat på nya slagborren Bosch GSB 16 RE, 1399 på K-rauta
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Product.jsp;jsessionid=E7766698646F9F142660E310CE3BE527.s038?country=SE〈=sv&division=gw&ccat_id=101356&object_id=16873

Andra förslag?

mvh
 
H
Läs tråden Borrmaskin/slagborr så får du lite tips.
Själv väljer jag Bosch GBH 2-26 Prof.
 
H
Köp du en Dewalt så lär du aldrig ångra dig. Se bara till att det är ett SDS fäste. Vanlig chuck köper man löst.
 
Tack för inlägg.
De hade även en Dewalt, där jag får köpa till snabbfästeschuck, för 995 (1495 normalpris).

Jag kommer dock mest att borra i trä/puts framöver. Bara murstocken borde utgöra ett bekymmer och övriga maskinparken består av an GSR 10,8 Vli2 och en jättegammal grön Bosch 500 nånting, så på sätt och vis önskar jag ha möjlighet till låg OCH högväxel, så en slagborr???



Gärna fler förslag.
 
Redigerat:
H
Är det bara lite så köp en billig maskin. Du har ju en skruvdragare att borra i trä med. Är det bara små hål upp till 12mm så använder jag min Dewalr 925 XRP är en 18v skruvdragare med slag. Funkar bra till det mestam men kostar en slant.
Jag hade satsat på en batterimaskin med slag.
 
Har tyvärr svårt för billiga saker, de tenderar att bli dyra i längden (mängden...).

Quality is the feeling left long after the price is forgotten :) (eller nånting sånt)
 
H
Har själv samma problem. har blivit lite mycket Festool och Dewalt sista tiden
 
Jag har en AEG borrhammare med utbytbar chuck som är kanon som kombiverktyg. Den borrade 22 mm hål i bärande betongvägg i gammalt flerfamiljshus när det behövdes och har ett 0-läge att använda vid bilning. 2 växlar och utan "slag" gör den till en bra borrmaskin i trä och metall när så behövs. Det enda den inte klarat är när man träffar armeringsjärn i betongbjälklag då får man leta fram tigersågen (DeWalt har också svårt för billiga grejor :)
Slagborrmaskinen (Hitatchi, en gammal sort) har jag inte borrat med sen jag köpte borrhammaren men den funkar bra som omrörare till flytspackel, bruk och fix.
 
Tack för inlägget, funkar en borrhammare att röra med?

Jag ska kolla runt lite mer imorgon och pröva att borra med min gamla gröna.

Det lutar nog åt en borrhammare (fast de är lite långsamma...)
 
Långsamma?...
 
Ja , de är ju inte precis nån Usain Bolt.:)

Jag menade varvtal, om nu de var oklart, återigen lämpliga att röra med?

Inga ytterligare åsikter om Bosch GSB 16RE???
 
H
Köp en Best tools 500,00 - 600,00 på K-ruta som är avsett för just omrörning.
Slit inte ut en borrmaskin på detta, det är mitt råd.
 
Tack igen, jag ska provborra på lämpligt ställe idag för att utröna behovet av Borrhammare.
 
Till att veva runt i bruk och annat tungt elände lönar det sig absolut att köpa något som är gjort för detta. Typ en blandare... Jag har haft en billig från Bauhaus som har fått slita hårt i flera år nu. (Brukar "glömma" ta bort det sista fixet/bruket på själva blandarskaftet. En rejäl dunk i ett betonggolvet har löst detta utan att maskinen lagt av.) En borrmaskin hade luktat brännt för många ton sedan...
 
H
bigsnucke skrev:
Till att veva runt i bruk och annat tungt elände lönar det sig absolut att köpa något som är gjort för detta. Typ en blandare... Jag har haft en billig från Bauhaus som har fått slita hårt i flera år nu. (Brukar "glömma" ta bort det sista fixet/bruket på själva blandarskaftet. En rejäl dunk i ett betonggolvet har löst detta utan att maskinen lagt av.) En borrmaskin hade luktat brännt för många ton sedan...
Håller med. Ska du blanda mycker bruk, köp en maskin för detta. Du kan båda bränna och fördärva dina lager i borrmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.