Hej alla kloka!
Har grävt upp ett antal meter runt mitt sutteränghus. Berg intill huset. Förankringen av stupröret och markröret hade släppt. En starkt bidragande orsak till att isodränen fått stryk och behövde bytas. Mycket lerigt och fuktmättat. Handlade om cirka fem meter runt husknuten. Dräneringen fotograferad. Inga anmärkningar. Ny fiberduk med makadam som återfyllnad hela vägen ner (cirka 2,5 meter). Makadambredden är cirka 60 cm. Även lagt och anslutit en dränering längs med berget.

Ovanför isodränskivorna ligger täcklister. Går det att täcka dem med makadam? Jag vill ogärna ha jord/lera mot husväggen. Tänker jag fel.

Bifogar en bild på en av gavlarna med slänt. Tänker mig en trappa där. Sten alt trä. Slänten är inte så brant längre. Det blir antingen natursten eller buskar. Tar tacksamt emot tips på hit ni skulle ha gjort
 
  • Dräneringsarbete vid hus med synlig fiberduk, makadam och avloppsrör längs grävd slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd slänt vid sutteränghus med synlig dränering och täcklister längs husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om täcklisten är tätad mot väggen skulle jag lagt makadam och sedan en stenplatta med fall utåt.

/M
 
H hanslag skrev:
Hej alla kloka!
Har grävt upp ett antal meter runt mitt sutteränghus. Berg intill huset. Förankringen av stupröret och markröret hade släppt. En starkt bidragande orsak till att isodränen fått stryk och behövde bytas. Mycket lerigt och fuktmättat. Handlade om cirka fem meter runt husknuten. Dräneringen fotograferad. Inga anmärkningar. Ny fiberduk med makadam som återfyllnad hela vägen ner (cirka 2,5 meter). Makadambredden är cirka 60 cm. Även lagt och anslutit en dränering längs med berget.

Ovanför isodränskivorna ligger täcklister. Går det att täcka dem med makadam? Jag vill ogärna ha jord/lera mot husväggen. Tänker jag fel.

Bifogar en bild på en av gavlarna med slänt. Tänker mig en trappa där. Sten alt trä. Slänten är inte så brant längre. Det blir antingen natursten eller buskar. Tar tacksamt emot tips på hit ni skulle ha gjort
Makadam hela vägen upp , då tar du bort isoleringseffekten
 
L larsson r skrev:
Makadam hela vägen upp , då tar du bort isoleringseffekten
Vad menar du? Tar bort isoleringseffekten med makadam?
 
Det vanliga är att köra markduk mellan makadam och jordmassor hela vägen från dräneringrör ändå upp till färdig marknivå. 10-20cm singel närmast fasad är perfekt.
 
B Bordsduk skrev:
Vad menar du? Tar bort isoleringseffekten med makadam?
Du får ju ner kylan utanför pordränskivirna
 
L larsson r skrev:
Du får ju ner kylan utanför pordränskivirna
Du menar att med makadam hela vägen upp så finns det inget som isolerar mot att kyla ska komma ner uppifrån och hamna utanför pordränskivorna? Att man längst upp skall ha något isolerande material för att isolera utsidan av pordränskivorna?
 
Tänk vad enkelt allt var när en vanlig källarmur var asfaltstruken och tät på utsidan.
Pordrän/Isodrän är ju lika dumt som att sätta husväggens isolering utanför fasadbeklädnaden.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
B Bordsduk skrev:
Du menar att med makadam hela vägen upp så finns det inget som isolerar mot att kyla ska komma ner uppifrån och hamna utanför pordränskivorna? Att man längst upp skall ha något isolerande material för att isolera utsidan av pordränskivorna?
skall bara ha makadam nere vid dränröret å sen fylla med tätt material upp till ytan
 
GoC GoC skrev:
Tänk vad enkelt allt var när en vanlig källarmur var asfaltstruken och tät på utsidan.
Pordrän/Isodrän är ju lika dumt som att sätta husväggens isolering utanför fasadbeklädnaden.
Jasså , tänk på att en torr källarvägg blir en varm källarvägg å det får man när man isolerar på utsidan
 
J JKrister skrev:
Det vanliga är att köra markduk mellan makadam och jordmassor hela vägen från dräneringrör ändå upp till färdig marknivå. 10-20cm singel närmast fasad är perfekt.
Absolut ingen singel upp till ytan , det är ett generalfel
 
L larsson r skrev:
Jasså , tänk på att en torr källarvägg blir en varm källarvägg å det får man när man isolerar på utsidan
Hela tanken är fel. En nödlösning som hittats på för att man vill ändra användningsområde.
Visst om hela källaren stod i fria luften.
Men nu fylls det på med jord utanpå, vatten leda ner från stuprören Mm.
Snarare en riskkonstruktion som skapas. Byggnadsdetaljer man har nere i marken hävdar jag skall vara vattentäta och tåla den miljö de utsätts för.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Hela tanken är fel. En nödlösning som hittats på för att man vill ändra användningsområde.
Visst om hela källaren stod i fria luften.
Men nu fylls det på med jord utanpå, vatten leda ner från stuprören Mm.
Snarare en riskkonstruktion som skapas. Byggnadsdetaljer man har nere i marken hävdar jag skall vara vattentäta och tåla den miljö de utsätts för.
Vad har du för utbildning ?
 
L larsson r skrev:
Vad har du för utbildning ?
Byggnadsingenjör
Har jobbat med fuktskadade hus på 80-talet
Och ja, vi förslog både Platonmattor och Pordrän som lösning på fuktproblem i källaren.
Men jag hävdar trotts det att det är en nödlösning, en efterkonstruktion där man klär på för att lösa ett uppkommet problem pga. Ändrat användningsområde för källaren.
skulle jag inreda min källare så skulle den vara vattentät på utsidan och isolerad på insidan.
 
Jag backar. Kanske inte direkt av titelkastning ovan men jag tittade upp saken och podrän/isodrän som är markledande inom området förevisar ovanstående( ej makadam utanför skivorna.

Personligen hade jag däremot inte fyllt upp med fyllnadsmassor ändå in mot grunden utan lagt utåtlutande marksten och lite bärlager till dessa de översta 10cm.

Men teorin om att inte leda ner ytvatten och ha ett tätt och utåtlutande Jordlager är bra.
 
  • Illustration av installation av podränk skiva och dränering vid grundmur, inkluderar mått och materiallager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.