Hej! Köpte lägenhet som har badkar i badrummet. Badkaret är inte inbyggd på något sätt utan vatten som spiller rinner under badkaret och sedan till golvbrunn. Vid besiktningen konstaterades att tätskiktet är ca 20 år gammal, det rekommenderades att vi ska renovera badrummet om ca 10 år, tätskiktet såg bra ut vad de kunde se vid besiktningen men den är ju under kaklen för övrigt.

Min fråga är om det går bra att ta ut badkaret och lägga en duschmatta på golvet och duscha på så sätt. Vi ska på sikt renovera men inte det här året.

Tack för hjälpen!

Det går utmärkt!

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Väljer man att montera en duschkabin slipper man bry sig om tätskiktet.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Duschmatta?

Är lutningen så bra att det kommer att rinna mot golvbrunnen på hela den golvyta som blir blöt när man duschar?

• Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
H
S soefo skrev:
Hej! Köpte lägenhet som har badkar i badrummet. Badkaret är inte inbyggd på något sätt utan vatten som spiller rinner under badkaret och sedan till golvbrunn. Vid besiktningen konstaterades att tätskiktet är ca 20 år gammal, det rekommenderades att vi ska renovera badrummet om ca 10 år, tätskiktet såg bra ut vad de kunde se vid besiktningen men den är ju under kaklen för övrigt.

Min fråga är om det går bra att ta ut badkaret och lägga en duschmatta på golvet och duscha på så sätt. Vi ska på sikt renovera men inte det här året.

Tack för hjälpen!
Hur stort i kvm är badrummet? Det är mycket att tänka på när man väljer att ha en dusch. Är det möjligt med rätt lutning av golvet för en dusch. Är utrymmet litet är det inte säkert att lutningen kan bli rätt. En duschkabin är ett bra förslag som någon annan medlem föreslog.

BirgitS
Om det finns eluttag i badrummet så får man tänka lite på reglerna för el. Ett eluttag kan vara tillåtet på ett visst ställe när det är badkar men inte om man tar bort badkaret och duschar där i stället (olika avståndskrav).

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Finns en golvbrunn och bra lutning men vi tänkte även använda vattenskrapa efter dusch. Det som jag tänkte på att fuktighetsgraden bör sjunka om vi tar bort badkaret, när jag rengjorde idag fanns en del mögliga ställen och mycket fukt…Men klarar kakelgolvet vattentrycket av duschen funderade jag på.

• Badrum med kaklade vita väggar och golv i rektangulärt mönster. En dusch med slang och munstycke syns vid sidan. En del av en rengöringsverktyg är synlig i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelklädd duschhörna med brun och golvbrunn. Vattenrör synligt i nedre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kaklet, klinkern eller fogarna går inte sönder av det tryck som vattnet kan ge.
Tätskiktet är under det och det blir nog inte mer tryck på det när vattnet har passerat fogarna än när du duschar i badkaret. Men det blir mer vatten på golvet men det är ju ingen som kan säga om tätskiktet klarar av det eller inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S soefo skrev:
Men klarar kakelgolvet vattentrycket av duschen funderade jag på.
Kakel och klinker inklusive skarvar är mycket riktigt inte vattentätt. Tätskiktet ligger bakom kakel och klinker.
BirgitS BirgitS skrev:
Kaklet, klinkern eller fogarna går inte sönder av det tryck som vattnet kan ge.
🤣 Undrar om någon trodde att den risken fanns?
Du har naturligtvis rätt. Möjligen med reservation att så småningom kommer vattnet att erodera bort fogarna. Men knappast inom 10år

BirgitS BirgitS skrev:
Duschmatta?
Det är väl en sådan där som man har som halkskydd antar jag.
Nackdelen med sådana är att det samlas div "krafs" under den där mögel mm äckel gillar att frodas. Så finns det ingen halkrisk är det nog smart att skippa den.
BirgitS BirgitS skrev:
Är lutningen så bra att det kommer att rinna mot golvbrunnen på hela den golvyta som blir blöt när man duschar?
Av inlägg 1 framgår det tycker jag, så jag antar det.
S soefo skrev:
vatten som spiller rinner under badkaret och sedan till golvbrunn.

BirgitS
O O skrev:
🤣 Undrar om någon trodde att den risken fanns?
Du har naturligtvis rätt. Möjligen med reservation att så småningom kommer vattnet att erodera bort fogarna. Men knappast inom 10år
Jag hoppas att det är så att ingen trodde det men jag blev lite osäker när jag läste sista meningen i inlägg 7.

Yess så gjorde jag, tänkte det blir mer vatten som går igenom vid högre vattentryck men vad bra iaf. Härligt dusch iaf utan badkar 🥳 Tack för hjälpen!

Jag satte provisoriskt en högre plastkant vid duschen när jag hivade ut badkaret. Inte vackert men funktionellt och vattnet rann inte ut över hela badrumsgolvet. Det är inte självklart att duschvattnet rinner rakt ner i golvbrunnen. Sedan kompletterade jag med ett duschförhänge.

Plastkanten finns för just detta ändamål. Den limmas.

• Gilla
soefo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det blir mer vatten på golvet men det är ju ingen som kan säga om tätskiktet klarar av det eller inte.
👍
Det är väl det som gör det till en riskkonstruktion och riskaktivitet att duscha direkt på golvet. Ett golv som ursprungligen är avsett för att vara torrt fungerar ju alldeles utmärkt om det oxo hålls torrt. Vilket det normalt gör om man har ett badkar. Enstaka vattenstänk vid normal badning eller dusch i badkar torkar upp mycket snabbt.

Så vad man vet om tätskiktet är väl sammanfattningsvis ingenting
(för det går inte att se hela utan att riva alla kakel och klinkers). Alltså:
  1. Man vet inte ens om det finns något tätskikt
  2. Besiktningen vet naturligtvis inte det heller. Men gör istället ett antagande baserat på. Ja, jag vet inte vad... Kanske på hur det brukar vara i sådana här hus, eller något. Men Det kan vara totalt fel gissat.
  3. Ett fungerande tätskikt under kakel eller klinkers lär knappast slitas, så en livstid på 30 år tycker jag låter otroligt kort tid. Tydligen är det så dåligt numera. Badrum som är 60år och även 90år "behöver" inte renoveras. Därmed är det säkert korrekt som besiktningen säger om detta 20år gamla badrum.
  4. Tätskikt som varken finns eller håller tätt är normalt inget problem. För vattnet går normalt rakt ner i avloppsystemet utan att rinna längs golv och väggar. Tätskikt finns då mera som en försäkring som man aldrig behöver.
  5. Länsförsäkringars tester av tätskikt visar att mer än hälften av alla testade tätskick läcker. Så bara där har man ju 50% risk att det inte är tätt.
  6. Vanligt ställe för läckage är i genomföring vid golvbrunn.
  7. Om man plötsligt börjar duscha på ett 20år gammalt golv som aldrig tidigare utsatts för detta har man en ny situation. Klinkersfogen kommer aldrig hinna torka ut och finns minsta lilla läcka i tätskiktet är man illa ute.
  8. Tillåter BRF:en att man duschar direkt på golvet?
  9. Någon som tror styrelsen svarar ja och därmed tar på sig ansvaret om man frågar om det är OK?
  10. Om det läcker så tar det tid innan det uppstår tydliga märkbara skador. Vissa läckage är mycket små och långsamma. Men det märks kanske inte förrän om några år. Kanske som ett krav på grund av ett dolt fel efter att bostaden är såld...
Lite tankar.

Lösningen är väl att antingen behålla badkaret eller montera duschkabin

Över 10.000 besiktigade badrum
Så många tätskikt läckte i nya testet

yonna yonna skrev:
Jag satte provisoriskt en högre plastkant vid duschen när jag hivade ut badkaret. Inte vackert men funktionellt och vattnet rann inte ut över hela badrumsgolvet. Det är inte självklart att duschvattnet rinner rakt ner i golvbrunnen. Sedan kompletterade jag med ett duschförhänge.

Plastkanten finns för just detta ändamål. Den limmas.
😲 Då hoppas man att tätskiktet är intakt så du inte har en vattenskada när du koncentrerar vattnet just i det känsliga området kring golvbrunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.