Lägg ut en skänkes annons. Så fort något är gratis så blir folk tokiga. Har skänkt bort väldigt mycket rivningsskräp på det sättet. Sönderbrutna tretexskivor, plastmattor, köksskåp, diverse virke, gjutjärnsrör, gamla vitvaror mm är exempel på vad jag lyckats bli av med på det sättet.
 
  • Gilla
Vay Karrek och 1 till
  • Laddar…
Eldning av rivningsvirke i en gammal tvättunna nära ett rött trädgårdsskjul på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror ju så klart på hur nära grannarna det är men här brinner delar av vårt rivningsvirke. (Vi återanvänder en hel del virke. Tex ska det som syns nederst bli en arbetsbänk till mitt trädgårdsskjul.)

Det som har väldigt mycket plastfärg på sig kör vi till tippen och det som är utan spik och färg eldar vi i köksspisen men resten blir trevliga eldar i trädgården på kvällen. Det går även att grilla korv för den som vill det.

Det är en gammal tvättunna som vi eldar i.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Du kan använda dig av Tiptapp
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 3 till
  • Laddar…
Räknar ingen sin tid i pengar? Enklast hade varit att beställt en container och slängt direkt i den , sen ringa för tömning.

Den tiden du nu ska lägga på att frakta bort materialet och sortera , hade du kunnat lagt på någonting annat.
 
  • Gilla
videopac och 8 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Du kan använda dig av Tiptapp
Kör det allt oftare, orkar åka och slänga trots att jag bor bara 10 minuter bort från åvc.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
jag gjorde lite matte på typ samma problem och köpte en beggad ford transit sparar mig rätt mycket pengar jämfört med big bag eller container och sen kör jag skiten till ÅVC med jämna mellanrum. typ 4 gånger med full bil bara den här helgen.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
jag gjorde lite matte på typ samma problem och köpte en beggad ford transit sparar mig rätt mycket pengar jämfört med big bag eller container och sen kör jag skiten till ÅVC med jämna mellanrum. typ 4 gånger med full bil bara den här helgen.
Jag köpte mig ett täckt släp, bara lasta in skiten och köra iväg :)
 
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Du kan använda dig av Tiptapp
Stefan N Stefan N skrev:
Kör det allt oftare, orkar åka och slänga trots att jag bor bara 10 minuter bort från åvc.
Ett förtydligande är på sin plats. Tiptapp är ett alternativ, dock inget jag vare sig rekommenderar eller avråder ifrån. Även om jag gillar tjänsten i sig bör man vara medveten om att den man anlitar måste ha erforderliga tillstånd och att den tar hand om upphämtad skit enligt gällande regler o.s.v. Man kan rent teoretiskt själv få stå till svars för att inte ha kollat upp detta. Dock är den risken försvinnande liten.

Anledningen till mitt klargörande är att eftersom jag är "i branschen" så vet jag hur mycket det fuskas. En övervägande majoritet av "hämtare" på Tiptapp i Stockholm följer vare sig lagar eller lokala regler. Granskningar har visat att förutom fusk med ovanstående så används vrak med körförbud, farligt avfall har dumpats i närmsta skogsdunge etc. Kan tänka mig att det skiljer rätt mycket geografiskt, det fuskas sannolikt mer på större orter där det p.g.a. större konkurrens om jobben kostar nästan ingenting med hämtning via Tiptapp.
 
  • Gilla
Staffan_V och 9 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ett förtydligande är på sin plats. Tiptapp är ett alternativ, dock inget jag vare sig rekommenderar eller avråder ifrån. Även om jag gillar tjänsten i sig bör man vara medveten om att den man anlitar måste ha erforderliga tillstånd och att den tar hand om upphämtad skit enligt gällande regler o.s.v. Man kan rent teoretiskt själv få stå till svars för att inte ha kollat upp detta. Dock är den risken försvinnande liten.

Anledningen till mitt klargörande är att eftersom jag är "i branschen" så vet jag hur mycket det fuskas. En övervägande majoritet av "hämtare" på Tiptapp i Stockholm följer vare sig lagar eller lokala regler. Granskningar har visat att förutom fusk med ovanstående så används vrak med körförbud, farligt avfall har dumpats i närmsta skogsdunge etc. Kan tänka mig att det skiljer rätt mycket geografiskt, det fuskas sannolikt mer på större orter där det p.g.a. större konkurrens om jobben kostar nästan ingenting med hämtning via Tiptapp.
Håller med till fullo, det finns otroligt många oseriösa avfallshanterare. Det finns ju en orsak till varför "Tink Pink"s ledning sitter häktade. Ta hand om er skit och säkerställ att det kommer rätt, så blir vi alla nöjda :)
 
  • Gilla
b3astie och 11 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
jag gjorde lite matte på typ samma problem och köpte en beggad ford transit sparar mig rätt mycket pengar jämfört med big bag eller container och sen kör jag skiten till ÅVC med jämna mellanrum. typ 4 gånger med full bil bara den här helgen.
det är rätt dyrt hyra container än åka själv
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
det är rätt dyrt hyra container än åka själv
Börja med att sortera skräpet först. Det kommer minska högen avsevärt om du kan dela på olika sorters skräp.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kör skiten till ÅVC som 99,9% av alla andra
Eller bränn upp "skräpet" som de övriga 99,9% gör om de har praktisk möjlighet.
 
  • Gilla
  • Arg
OFP och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller bränn upp "skräpet" som de övriga 99,9% gör om de har praktisk möjlighet.
Ska man vara krass så är det ganska liten del av våra invånare som bor på landsbygden. Att elda upp en står hög med bråte av varierande format och kemisksammansättning är det nog få som gör i sitt villaområde eller lägenhet :) Men det är klart, kan man elda upp skiten på sin egna tomt utan att grannarna blir sura så är det nog både enklast och billigast.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.