Vi kommer att bygga ett nytt hus på samma tomt som vi har som sommarställe idag och jag funderar på om det är värt att annonsera ut det gamla huset som "Bortskänkes" eller om det är lika bra att bara slå det i småbitar.
Det är en äldre del på 30 kvadratmeter och ett nybyggt kök/dusch på 14-15 kvadrat och det hela står på plintar.
Tankar och idéer?
 
Gav bort en sommarstuga till en snickare (70 m2). Bästa jag gjort , försvann på två helger. Hade kostat multum i tid och pengar att få bort.
 
Det är väl bara att sätta ut en annons på blocket och kolla. Den 50-lappen eller vad det kan kosta är det väl vara värt.
 
kan hålla med, det kostar tid och pengar att riva.
Numer får man inte bara göra en majbrasa av allt, det ska finnas rivninglov,rivningsplan och man ska sortera byggavfall o betala avgifter både här o där.
Så får du nån som plockar ner det så är det billigast för dig.
Men rivningslov behöver du nog ha ändå skulle jag tro.
 
...och om man gör en majbrasa av allt så kommer polisen och brandkåren och släcker det för en...
 
man kan ju ta dit en grävmaskin modell stoooor och be han gräva ett stort hål och råka knuffa ner den där lilla stuga i, så vips har du lite fyllnadsmassor över också;)
 
Jag annonserade ut ett timmerhus (stomme) och vips hade jag plats för ett nytt garage.

Protte
 
Det tråkiga med att annonsera ut saker på Blocket är alla idioter som ringer och bara pratar bort ens tid. För att inte tala om de som säger att de ska dyka upp och inte gör det.
------

Det låter dock vettigast att ge det ett försök innan man river. När jag diskuterade bygglovsansökan för nya huset sa tjänstekvinnan att jag skulle ta befintlig ritning och rita dit det nya och göra ett kryss på det som ska bort...
Brandkåren har jättelångt att åka!:rolleyes:
 
Skänka bort det är helt klart det bästa, ur alla synvinklar. Du får formulera annonsen rätt, bara. Bra foton, bra beskrivning så det är lätt att fatta ett snabbt beslut. Ange att den skänkes på villkor att det är bortstädat o klart till ett visst datum. Sätt bara mailsvar, så kan du göra en viss sortering på svaren.

Lycka till. :)
 
Som tidigare spekulant på den här typen av erbjudande kan jag säga följande: Det är definitivt värt att sätta ut en annons på blocket...men för att det ska vara värt någons tid så ska det finnas bilder från ut och insida, gärna beskrivningar av material, märken, årgång osv...och gör det som "Öppet hus", dvs, en eller två dagar när vem som helst får komma och ta det dom vill ha...enligt först till kvarn.
Kan du dessutom göra lite arbete med att montera ner grejer lite snyggt, lossa toastolen osv...då lär ni bli av med det mesta på nolltid.

Annonser av typen "Det ska vara borta senast x/x...", utan bilder osv...är inte intressant.


Kostar bra med pengar att slänga rivningsskräp..så varje kilo som ni slipper slänga är pengar till nya huset!
 
Kommer inte på fråga att ge bort det "del för del". Det skulle resultera i en massa saboterade prylar som blir kvar för mig att ta reda på. Allt eller inget är min melodi...
En kompis tyckte jag skulle såpa några bjälkar och flytta huset till ena änden av tomten och behålla det som gäststuga istället.
 
L. Mäkinen skrev:
Allt eller inget är min melodi...
Givetvis, om du skänker bort det. Finessen är ju då att du får det rensat o den som hämtar får grejerna för besväret.

Men gäststuga är ju alltid bra. Lekstuga kanske? Hundkoja? Redskapsbod? Snickarbod? Hönshus? Orangeri? Lusthus? Möjligheterna är oändliga. :D
 
L. Mäkinen skrev:
Kommer inte på fråga att ge bort det "del för del". Det skulle resultera i en massa saboterade prylar som blir kvar för mig att ta reda på. Allt eller inget är min melodi...
En kompis tyckte jag skulle såpa några bjälkar och flytta huset till ena änden av tomten och behålla det som gäststuga istället.
It's your choice....det var bara ett vänligt tips om du verkligen vill bli av med så mycket som möjligt...men du kanske har tur och någon enskild vill ha allt ditt gamla skräp...

Jag var som sagt själv på väg att nappa på erbjudanden i somras...men vid säkert 3 tillfällen sket jag i det och betalade lite extra för nya grejer och att slippa ta just "allt eller inget".

Att behålla huset som gäststuga är nog ditt bästa alternativ
 
30 m2 = 5 x 6 meter, på plintar, det borde väl en rejäl mobil lyftkran klara av att flytta inom en tomt (om det inte är en bergstomt och om lyftkranen kommer åt). Kostnad blir att gjuta nya plintar samt lyftkranen (15.000 ???). Vill du inte ha gäststuga så kan du använda huset som en redskapsbod, man samlar ju massa på sig.

Såg att i USA hade man lyckats flytta en fyr (över 50m ? hög) några hundra meter från stranden pga risk för erosion (fast inte för 15 000 SEK).
 
Ska man bara flytta det inom tomten behövs bara ett wirespel och några bjälkar. Ger man det några helgers pyssel så drar man det över "gräsmattan".
Jag vet dock inte om jag får tillstånd till 45 kvadrat uthus (huset i fråga), 20 kvadrat snickarbod (gamla gäststugan), 110 kvadrat hus och 60 kvadrat garage på tomten.

Tanken var definitivt inte att ta betalt för det även om delen jag byggde ut förra året kostade en hög tusenlappar. Den gamla delen är att räkna som oisolerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.