H hempularen skrev:
Det har framgått av någon tråd här. Nu googlade jag frågan. Det dyker då upp lite motstridiga tolkningar från olika kommuner. Men hittade en text [länk] som känns trovärdig.

Enligt den så har man inte strandskydd i områden med detaljplaner (stadsplaner osv. kärt barn med många namn) som inrättades före 1975. I planer som är antagna efter 1975, gäller strandskydd, såvida det inte är explicit upphävt i planen. Sedan finns det tydligen en möjlighet för länsstyrelsen att införa strandskydd i områden som är detaljplanerade före 1975, något som dock är sälsynt.

Men det verkar som sagt som vissa kommuner tolkar reglerna som att strandskydd gäller i detaljplaner från före 1975, eftersom det inte explicit står att det är upphävt i dessa planer.

Det framgick av någon annan text att "avstyckningsplaner" från före 1975, i det här avseendet inte räknas som detaljplan. Där gäller alltså strandskydd normat sett.
Då är jag ännu inte riktigt övertygad om att det har skett någon förändring ;)

Att vissa kommuner tolkar det så kan ju stämma det har jag såklart ingen aning om. Men får man ett sådant beslut emot sig känns det som att man har rätt bra chanser i nästa instans...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om vi antar att det är detaljplanerat område från före -75 så gäller inget strandskydd. Då gäller det istället att se vad detaljplanen säger, och om det har inte TS berättat något.

Jag skulle gissa att planen tillåter en huvudbyggnad om max X kvm alt. Y % av tomtarean samt komplementhus på Z kvm/%. I båda fallen skulle TS sammanslagna tomt få två huvudbyggnader vilket nog är planstridigt och då skulle sannolikt inget bygglov ges för utbyggnad av en av flera huvudbyggnader.

Att slå ihop tomterna skulle i det läget vara dumt.

Det man kanske skulle kunna göra är att föra över mark från fastighet A till B för att öka byggrätten på B (om den är i % av arean). Att bygga nära gränsen är som föreslagits också en fördel med att äga båda tomterna, men det ger ju inte mer byggrätt, bara en enklare grannrelation.

Finns det inte detaljplan utan strandskydd gäller skulle jag nog släppa det hela.

Oavsett vilket tror jag TS behöver ta reda på lite mer info om tomterna för att få bra råd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur menar du när du skriver att det ska vara positivt för allmännyttan?
Det sa jag väl inte att jag menar? Det har vi ju verkligen inte sammanhang eller fakta för att besöma - det är kommunens/länsstyrelsens uppgift.
 
A arkTecko skrev:
Det sa jag väl inte att jag menar? Det har vi ju verkligen inte sammanhang eller fakta för att besöma - det är kommunens/länsstyrelsens uppgift.
Nej, det sa du inte, men du tog upp allmännyttan i diskussionen och då blev jag intresserad av hur du resonerar kring det i TS fall. Jag formulerade frågan fel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om vi antar att det är detaljplanerat område från före -75 så gäller inget strandskydd. Då gäller det istället att se vad detaljplanen säger, och om det har inte TS berättat något.

Jag skulle gissa att planen tillåter en huvudbyggnad om max X kvm alt. Y % av tomtarean samt komplementhus på Z kvm/%. I båda fallen skulle TS sammanslagna tomt få två huvudbyggnader vilket nog är planstridigt och då skulle sannolikt inget bygglov ges för utbyggnad av en av flera huvudbyggnader.

Att slå ihop tomterna skulle i det läget vara dumt.

Det man kanske skulle kunna göra är att föra över mark från fastighet A till B för att öka byggrätten på B (om den är i % av arean). Att bygga nära gränsen är som föreslagits också en fördel med att äga båda tomterna, men det ger ju inte mer byggrätt, bara en enklare grannrelation.

Finns det inte detaljplan utan strandskydd gäller skulle jag nog släppa det hela.

Oavsett vilket tror jag TS behöver ta reda på lite mer info om tomterna för att få bra råd.
Ja, jag har inte detaljerna kring detta alls. Jag var ute efter om man kunde överföra byggrätt mellan husen; om det är ett lagligt tillvägagångsätt. Men jag får höra med kommunen helt enkelt.
 
A arkTecko skrev:
Det sa jag väl inte att jag menar? Det har vi ju verkligen inte sammanhang eller fakta för att besöma - det är kommunens/länsstyrelsens uppgift.
Allmännyttan = (oftast) kommunalt bostadsbolag
 
Jag vill ställa en liknande fråga här och vore tacksam för era tankar!
Området vi bor i har ingen detaljplan.
Vi bor i ett hus som ligger runt 20m från en liten älv. Det finns ingen strand per se - bara en massa stora stenar - för att backa upp detta så överklagade svärmor om taxeringsvärdet när hon köpte huset, genom att påstå att 'stranden' i frågan är faktiskt ingen strand och hon vann efter kommunen kom och tittade. 'Stranden' är egentligen inte ens tillgänglig för allmänheten. Från tomten ner till älven finns det bara en brant backe täckt av träd och växter som det går inte att klättra eller gå på.
Vi äger också tomten bredvid som är idag klassificerad som obebyggd mark. Huset som fanns där tidigare rivs/fall ner för många år sen.
Ser bilden nedan: Vi bor i Bryggarvägen 12 (Bergsäng 1:68) och vill bygga på 1:36
Karta som visar tomterna vid Bryggarvägen 12 (Bergsäng 1:68) och intilliggande obebyggda marken (1:36) nära en älv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild över Bryggarvägen med husnummer 12 och omgivande obebyggd tomt nära en älv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommunen har sagt att vi inte kommer få strandskydds dispens även om vi slår ihop tomterna/fastigheterna. Jag tänkte ta upp detta med länsstyrelsen.
  • det finns särskilda skäl för ett undantag från förbudet och
  • syftet med strandskyddet inte påverkas.
'Stranden' är inte egentligen tillgänglig för allmänheten. Från tomten ner till älven finns det bara en brant backe täckt av träd och växter som det går inte att klättra eller gå på.

Vad säger ni?
 
Vänta på ny lagstiftning och håll tummarna för att den blir mindre drakonisk.

Strand ska inte tolkas som sandstrand eller badplats utan bara gränsen där vatten och land möts. Så nog har ni strand alltid. Jag förstår att ni inte får bygga med dagens regler, men så länge mp har veto i frågan är det svårt att gissa hur en ny bättre lag kommer att se ut.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret!
Jag citera från Boverket och Naturvårdsverkets skrift om Strandskydd:
"syftet med strandskyddet är att trygga allmänhetens tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten."
Jag försöker få någon från kommunen att besöka tomten så att de kan se att strandskydds regeln har ingen betydelse på vår tomt. Som sagt det går inte att nå vattnet via tomten och det är inte ens möjligt att promenera bredvid vattnet. Jag förstår syftet med strandskyddet bara att jag tycker att kommunen ska kunna hantera varje fall för sig.
Jag ska nog vänta på ny lagstiftning som du säger. Jag kan överklaga till länsstyrelsen för 4600kr om jag vill!
 
Att möjligheten att nå vattnet (stranden) är begränsad pga terrängen är inget lagstiftningen tar hänsyn till vid bedömning i ett strandskyddsärende. För att dispens från strandskydd ska beviljas ska något av de sex särskilda skäl som anges i Miljöbalken uppfyllas. Passar ditt projekt in på något av följande skäl?

Textdokument som listar sex särskilda skäl för strandskyddsdispens enligt Miljöbalken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer om undantagen finns att läsa här;
https://www.naturvardsverket.se/Sto...skydd/Sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens/

Vid en ansökan om strandskyddsdispens görs en tomtplatsavgränsning och byggnation inom denna tomtplats kan ges dispens. Efter att ha tittat på den karta du postat skulle den byggnad du vill uppföra inte hamna inom en befintlig tomtplats. En helt ny tomtplats skulle skapas och utan särskilt skäl får du inte dispens för detta. Det spelar ingen roll om fastigheterna är sammanslagna eller ej.

Har du gjort en formell ansökan till kommunen och fått avslag eller har du i nuläget bara ”kollat läget”? Sen granskas ju alla strandskyddsärenden av Länsstyrelsen och kommunen får ”omläxa” om Lst anser att byggnadsnämnden tagit felaktigt beslut.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Tack för tydlig info.

Det finns inga särskilda skäl som gäller i detta ärende enligt listan från länsstyrelsen du postade.

Vi får nog tänka om och köpa ett hus i närheten av mormors hus (där vi bor idag) istället, och njuta av kullen på granntomten som grillplats som vi gör idag.

Satellit bilden visar tomten innan träden avverkades. Och där huset stod tidigare är det mest sand och stenar från huset. Det är lite konstigt att det ser bara grönt ut i bilden. Jag har bifogat en nyare bild.
. En grupp människor som sitter vid ett improviserat bord utomhus på en tom tomt med vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grillparty är aldrig fel. :)
 
  • Gilla
Ben Dyke
  • Laddar…
Hemmakatten
TS, du skrev att svärmor fick strandskyddsdispens när hon köpte sin fastighet. Är det där du bor nu?

Tänker att om man en gång fått strandskyddsdispens så kanske den räcker framöver i tid för fastigheten? Eller är det så att man bara får dispens för en specifik byggnad? Jag vet faktiskt inte, trots att jag tyckt att jag var väl påläst i detta ämne.

Men, @MetteKson kan nog veta.
 
Japp vi bor hos svärmor nu och huset byggdes under 30 talet innan strandskyddslagen. Hon fick dispens att bygga om under 90 talet.

Vi får bygga ett komplementbostadshus (t ex vi kan göra om det 56kvm uthuset som står på tomten) eller ett attefallshus/friggebod eftersom huvudbyggnaden finns redan inom strandskyddsområdet.

Men vi får inte bygga på granntomten och får inte heller dispens att bygga ett andra 'huvudbyggnad' på granntomten om vi slå ihop fastigheterna. Om huset hade varit klar på granntomten så hade vi inte haft nåt problem men tyvärr har det vara bara ruiner sen svärmor flyttade till tomten bredvid i mitten av 80 talet.
 
Det finns ju de som jobbar för lättnader i strandskyddet, och en sådan här tomt skulle då bli ett uppenbart fall för sådana lättnader, där allmänheten inte på något vettigt sätt kan få tillgång till stranden/vattnet/utsikten oavsett vad man gör, men är kommunen kan få fler boende om man tillåter ett bostadshus.
 
  • Gilla
Ben Dyke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.