Jag kanske inte vill tala om var jag bor...?

Min tanke med frågan var att det skulle vara självklart vem som har hand om detta eftersom dessa stolpar och skyltar följer en standard över hela landet. Nu har jag förstått att så inte är fallet och skrev därför att jag kommer ringa kommunens växel så de kan hänvisa mig rätt. Sen börjar du fråga mig var jag bor någonstans och det gillar jag inte och kommer inte svara på. :thumbdown:
 
Går det inte att komma någonstans på ett rimligt sätt med detta skulle jag överväga att låta stolpen "försvinna" eller flytta sig självt på något mystiskt vis även om det naturligtvis inte är rätt sätt att lösa det på. Jag skulle inte betala 5-10-15 tusenlappar för att få en liten skylt flyttad. Tusen spänn, max...saker och ting är ju väl synligt i gatan för den som vet vad man letar efter.
 
Fotografen skrev:
...saker och ting är ju väl synligt i gatan för den som vet vad man letar efter.
Inte på vintern, och ibland händer det att gatuentreprenören råkar asfaltera över vissa lock, särskilt de små ventilerna.
iofs finns det metalldetektorer, men det är inte säkert att alla VA-bilarna är utrustade med en sån.
 
b8q skrev:
Inte på vintern, och ibland händer det att gatuentreprenören råkar asfaltera över vissa lock, särskilt de små ventilerna.
iofs finns det metalldetektorer, men det är inte säkert att alla VA-bilarna är utrustade med en sån.
Exakt...inte helt ovanligt att avstängningsventilen ligger väl gömd i gräsmatta eller under asfalt efter ett par omasfalteringar. Och som du säger på vintern är det stört omöjligt att hitta dom om det behövs att stängas av.
 
Dessutom är det väl vanligast att det är just på vintern som avstängningen behövs som mest...

5-15 tusenlappar är jag naturligtvis inte beredd att betala för detta. Det finns en lyktstolpe inom 10 meter från de lock den ska peka på så rimligtvis kan någon ansvarig komma ut med skyltkitet och bara några slangklämmor för att dra fast dem runt lyktstolpen.

En sak jag skulle kunna göra är att vika ned stolpen rejält och anmäla den som skadad av plogbilen. Att vi inte märkt det tidigare är ju givetvis att tidigare ägare låtit tuijabusken växa så mycket att stolpen inte synts förrän arbetet med att röja för markarbetet påbörjats.
 
Paxman skrev:
En sak jag skulle kunna göra är att vika ned stolpen rejält och anmäla den som skadad av plogbilen. Att vi inte märkt det tidigare är ju givetvis att tidigare ägare låtit tuijabusken växa så mycket att stolpen inte synts förrän arbetet med att röja för markarbetet påbörjats.
"Kan ni inte flytta den et par meter när ni ändå är här och stökar?";)
 
Precis! "Är det inte bättre att sätta den på den dära lyktstolpen så den inte körs ned igen av de dära klantiga ploggubbarna?" :p
 
Dessa skyltar står på tomtgränslinjen och visar avstånd och riktning exempelvis till brandposter eller vattenventiler i gatan. Kan du helt enkelt inte flytta stolpen till en annan punkt på tomtgränsen som har samma avstånd till objektet i fråga? Står det VA på skylten och siffran 3.5 betyder det att skyltens framsida pekar mot fastighetens vattenventil som ligger 3.5 meter bort. Går det att göra på det viset kommer ingen på kommunen eller motsvarande att märka ett dugg och skylten står på sin nya plats pekandes i rätt riktning med rätt avstånd angivet.
 
Bästa förslaget hittills.
 
Det är inte säkert att det är möjligt men jag ska absolut kolla upp det.
 
Nu har jag kollat lite med Google streetview och sett att alternativet att bara flytta stolpen så att befintliga skyltar stämmer är matematiskt omöjligt. Avstängningen sitter närmare locket för avlopp och då kommer inte siffrorna stämma hur man än flyttar stolpen. Stolpen och sakerna den markerar bildar alltså en skev triangel.

Jag måste också revidera uppgiften jag gav tidigare i tråden att inget ligger på min tomt, avstängningsventilen är mitt på den befintliga uppfarten så den måste entreprenören som ska göra markarbetet hantera. Jag gissar dock att de bara gräver runt den och lägger bärlager samt ytbeläggning utan att den behöver modifieras på något sätt. (Jag har bara ägt huset i ett halvår och bilen grenslar ventilen när den står parkerad så jag har inte tänkt på att den är placerad där.)
 
Paxman skrev:
Nu har jag kollat lite med Google streetview och sett att alternativet att bara flytta stolpen så att befintliga skyltar stämmer är matematiskt omöjligt. Avstängningen sitter närmare locket för avlopp och då kommer inte siffrorna stämma hur man än flyttar stolpen. Stolpen och sakerna den markerar bildar alltså en skev triangel.

Jag måste också revidera uppgiften jag gav tidigare i tråden att inget ligger på min tomt, avstängningsventilen är mitt på den befintliga uppfarten så den måste entreprenören som ska göra markarbetet hantera. Jag gissar dock att de bara gräver runt den och lägger bärlager samt ytbeläggning utan att den behöver modifieras på något sätt. (Jag har bara ägt huset i ett halvår och bilen grenslar ventilen när den står parkerad så jag har inte tänkt på att den är placerad där.)
Två stolpar då med en skylt på varje...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.