Skumpe
Hej Byggahus!

Jag kommer att sätta stolpar av den här typen https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p08795095
(impregnerat trä 95x95)

På betongplintar med "gaffel", sådana : https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#1225=55338

Stolparna kommer att sågas till ungefär 1,5 meters längd.

Om jag sätter stolpen i "gaffeln" på så sätt att avståndet från ändträ till betong är 5-10 cm, behöver jag skydda ändträet på något sätt? Jag har läst att om man ställer ändträet på betong så ska det vara skydd emellan. Men min fråga är om det behövs någon slags behandling eller skydd om ändträet hänger i luften?
 
Med avstånd klarar du dig men givet hur ändträ suger brukar jag över rekommendera att ändträt ställs i lämplig olja en stund. Om hålbilden på plintjärnen klarar det avstånd du tänkt dig är en annan sak men de ska i all fall klara någon centimeter dom ska räcka så du får nedre infästningen mellan trä och plint en bit in från ändträ
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
M myrstack skrev:
Med avstånd klarar du dig men givet hur ändträ suger brukar jag över rekommendera att ändträt ställs i lämplig olja en stund. Om hålbilden på plintjärnen klarar det avstånd du tänkt dig är en annan sak men de ska i all fall klara någon centimeter dom ska räcka så du får nedre infästningen mellan trä och plint en bit in från ändträ
Hur undviker jag att stolpen blir missfärgad av oljan om jag ställer den i olja? Den får stå i 2 mm olja eller nåt eller? Annars kommer det rimligen bli en linje på stolpen där oljenivån varit?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hur undviker jag att stolpen blir missfärgad av oljan om jag ställer den i olja? Den får stå i 2 mm olja eller nåt eller? Annars kommer det rimligen bli en linje på stolpen där oljenivån varit?
Normalt oljar man hela stolpen utöver att man låter ändträt suga i sig lite extra och den strykningen på ytan med olja ska normalt ta bort eventuella färgskiftningar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
M myrstack skrev:
Normalt oljar man hela stolpen utöver att man låter ändträt suga i sig lite extra och den strykningen på ytan med olja ska normalt ta bort eventuella färgskiftningar
Det är ju en väldigt märklig synpunkt. Det står nästan överallt när man läser olika guider och liknande att impregnerat trä behöver inte behandlas, är skyddat mot röta i 20 år och om man ska behandla det ska man vänta ett år så det torkar ordentligt först.

Det som dock också står är att om man ställer stolparna på plint med kontakt mot betong ska man skydda ändträet.

Min fråga är huruvida det gäller om ändträet hänger i luften också. Att olja in hela stolpen som är nyligen impregnerad tror jag inte är rätt handläggning.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Jag kommer att sätta stolpar av den här typen [länk]
(impregnerat trä 95x95)

På betongplintar med "gaffel", sådana : [länk]

Stolparna kommer att sågas till ungefär 1,5 meters längd.

Om jag sätter stolpen i "gaffeln" på så sätt att avståndet från ändträ till betong är 5-10 cm, behöver jag skydda ändträet på något sätt? Jag har läst att om man ställer ändträet på betong så ska det vara skydd emellan. Men min fråga är om det behövs någon slags behandling eller skydd om ändträet hänger i luften?
Om den hänger i luften torde du inte behöva skydda den.
Men för lite extra stabilitets skull kanske det är bättre att låta den vila på betongen (med syllpapp emellan) ?
 
NTR/A kan vara i kontakt med mark. Gör ingenting, lämna nån cm ner mot plinten om du är orolig.
 
Skumpe
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om den hänger i luften torde du inte behöva skydda den.
Men för lite extra stabilitets skull kanske det är bättre att låta den vila på betongen (med syllpapp emellan) ?
Ja det är så man brukar göra men jag undrade bara om det krävdes något skydd för ändträet om man inte gör så utan ändträet hänger i luften. Tack för svar!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
Lulaua Lulaua skrev:
NTR/A kan vara i kontakt med mark. Gör ingenting, lämna nån cm ner mot plinten om du är orolig.
Jag håller med om att det är så det sägs och står överallt. Men det står också överallt att om man ställer stolpen på betong ska det vara papp emellan. Så det är motsägelsefullt.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag håller med om att det är så det sägs och står överallt. Men det står också överallt att om man ställer stolpen på betong ska det vara papp emellan. Så det är motsägelsefullt.
Även om det "kan" vara i kontakt så håller det bättre om man minimerar risken för att ändträ suger upp vatten.
Det håller säkert ett bra tag utan papp också, men i många fall kanske tiden förkortas med ett antal år.
 
Skumpe
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Även om det "kan" vara i kontakt så håller det bättre om man minimerar risken för att ändträ suger upp vatten.
Det håller säkert ett bra tag utan papp också, men i många fall kanske tiden förkortas med ett antal år.
Jo precis. Man undrar ju hur länge det egentligen kan hålla med papp om det utan papp är garanterat att hålla mot röta i 20 år.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jo precis. Man undrar ju hur länge det egentligen kan hålla med papp om det utan papp är garanterat att hålla mot röta i 20 år.
Sen är frågan vad den garantin är värd ?
Dels skall du se till att spara garantisedel och kvitto, sen ersätts ju inte arbetet, bara materialet som är angripet.

Som vanligt med byggande så kan man oftast "klara sig med mindre" men standards är ju satt för att klara alla fall.

Man kan förresten notera att om du kapar stolpen så måste du behandla änden:
"Bearbetning
Om kapning, håltagning och annan mindre bearbetning är oundviklig ska de bearbetade ytorna behandlas med ett lämpligt träskyddsmedel som till exempel träskyddsolja i behörighetsklass 3. Klassbeteckningen enligt NTR-systemet förloras om annan bearbetning görs, till exempel klyvning eller annan längsgående bearbetning som hyvling och profilering."


https://traskydd.com/bestandigt-tra/rotskyddsgaranti/
https://www.valbotra.se/wp-content/uploads/2020/05/Garantisedel-NTR-A-Valbo-Trä.pdf
 
Jag satte 1 cm plastdistanser under stolparna som jag ställde på plintarna
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
[
V Villa1949 skrev:
Jag satte 1 cm plastdistanser under stolparna som jag ställde på plintarna
Kan du länka vilken typ av plastdistanser du menar?
Vad är nyttan jämfört med någon papp?
 
Svenska trä mfl. Rekommenderar ju att alla snittytor behandlas med penetrerande olja. Vad menar man då ? Jag har kört halvolja (50/50 rå linolja/balsamterpentin) bara för att ta något men det ändrar ju färg på trallen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.