B Bjober skrev:
Hur menar du nu? Det ska väl bara ut luft på baksidan. Inte in.
Luften sugs ju in i aggregatet bakifrån och från ena sidan.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tak kan t.ex. vara bra när man bor i de delar av landet där det kommer snö på vintrarna. Snön som lägger sig ovanpå har en tendens att likt sirap vilja glida ner både framför och bakom värmepumpen när det är omväxlande töväder.
Håller med. En gång när det var blåsigt och omväxlande plus- och minusgrader kom det in mycket snöslask som frös och låste fläkten. Så jag borde ha haft ett ordentligt utskjutande tak. Lyckligtvis tålde fläktmotorn att bli låst, någon sorts överbelastningsskydd tydligen.
 
A
L LasseMorin skrev:
Håller med. En gång när det var blåsigt och omväxlande plus- och minusgrader kom det in mycket snöslask som frös och låste fläkten. Så jag borde ha haft ett ordentligt utskjutande tak. Lyckligtvis tålde fläktmotorn att bli låst, någon sorts överbelastningsskydd tydligen.
tyvärr räcker inte tak när det blåser med underkyld nederbörd då måste du ha vindskydd
 
electroluxaren skrev:
funkar nog skitbra, är det öppet undertill?
Ja det är öppet undertill
 
A
S Skruvjagaren skrev:
Ja det är öppet undertill
ännu bättre!
 
electroluxaren skrev:
tyvärr räcker inte tak när det blåser med underkyld nederbörd då måste du ha vindskydd
Ja, du har rätt. Men vad räknas som vindskydd? Snedställda ribbor på hyfsat avstånd från fläkten?
 
A
L LasseMorin skrev:
Ja, du har rätt. Men vad räknas som vindskydd? Snedställda ribbor på hyfsat avstånd från fläkten?
Nej heltäckande skiva ett par decimeter eller mer ifrån
 
electroluxaren skrev:
Nej heltäckande skiva ett par decimeter eller mer ifrån
Bra, tack. Lustigt att det här med vindskydd inte har kommit upp tidigare. Eller beror det på att jag inte läser allt på Byggahus.
 
F
D Dilato skrev:
Jag fattar inte ens varför man ska ha tak, utedelen behöver inget sådant., den är gjord att stå ute i regn och rusk och sol...
Jag håller med. Dessutom kan det ju även begränsa flödet? Iaf när taket ligger 1cm ovanför. Ska man ha tak bör det ju vara högt upp. Kompressorn kommer pajja långt innan chassit rostar igenom om det nu är vad man ororar sig för.
 
A
L LasseMorin skrev:
Bra, tack. Lustigt att det här med vindskydd inte har kommit upp tidigare. Eller beror det på att jag inte läser allt på Byggahus.
Inte alla som har detta behovet, beror ju på nederbörd och vindstyrka/riktning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.