Har har byggt väggar och tak till luftvärmepumpen. Jag tänker att hålet på framsidan och hålen på sidorna skapar tillräcklig genomströmning av luft. Har jag tänkt rätt eller behöver jag göra större hål? De flesta bygger ju med ribbor men jag ville att det skulle smälta in i huset så mkt som möjligt. Tack på förhand!
/Skruvjagaren
 
  • Värmepump monterad på rödmålad trävägg, omgiven av gröna blad och lila blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vägg, litet fönster med persienner, träkonstruktion, grönska, utomhus, traditionell byggnadsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantligt, rött hus, elskåp, grönska, träfönster, klätterväxt, sten, gräsmatta, trästaket, eftermiddagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Den pumpen får alldeles för lite luft. Ta åtminstone bort en planka på varje sida mot huset.
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Det där blir alltför mycket inbyggt. Värmepumpen kommer att må dåligt och fungera sämre. Den behöver kunna suga igenom flera tusen kubikmeter luft per timme. Ta bort brädan som sitter närmast fasaden.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
B
Tak räcker. Måla plåten istället om den ska smälta in.

Luftflödet är mycket viktigt för både maxeffekt och verkningsgrad.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Jag fattar inte ens varför man ska ha tak, utedelen behöver inget sådant., den är gjord att stå ute i regn och rusk och sol...
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Tak kan t.ex. vara bra när man bor i de delar av landet där det kommer snö på vintrarna. Snön som lägger sig ovanpå har en tendens att likt sirap vilja glida ner både framför och bakom värmepumpen när det är omväxlande töväder.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Behöver taket monteras med en viss höjd ovanför utedelen eller räcker det med några centimeter?
 
Jag tyckte öppningarna såg helt okej ut. Alla öppningar är större än fläktintaget, förmodligen öppet neråt också?

Däremot viktigt att täta runt luftintaget så kalluften inne i huset inte sugs in i luftintaget. Kortslutningseffekten kan bli större än i naken värmepump.
 
  • Wow
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Behöver taket monteras med en viss höjd ovanför utedelen eller räcker det med några centimeter?
I framkant räcker det med några centimeter men taket ska ha en hyfsad lutning också så det blir ju högre i bakkanten.
 
Ok, tack! det låter ju onekligen som att jag har tänkt fel. Kan det funka om jag sågar upp hålen enligt dessa streck? Skulle gärna ha kvar lite ram runt hålen om möjligt.
 
  • Träbyggnad i rött, vitt fönster med galler, gröna växter, gråa stenar, skog i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump installerad på röd trävägg, takskydd ovanför, omgiven av blommor och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Tak räcker. Måla plåten istället om den ska smälta in.

Luftflödet är mycket viktigt för både maxeffekt och verkningsgrad.
J Josth skrev:
Det där blir alltför mycket inbyggt. Värmepumpen kommer att må dåligt och fungera sämre. Den behöver kunna suga igenom flera tusen kubikmeter luft per timme. Ta bort brädan som sitter närmast fasaden.
Ok, tack! det låter ju onekligen som att jag har tänkt fel. Kan det funka om jag sågar upp hålen enligt dessa streck? Skulle gärna ha kvar lite ram runt hålen om möjligt.
 
  • Luftvärmepump på röd trävägg, blommor nedanför, skyddstak över, landskapsträdgård, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga, fönsterlucka, grönska, sommarkväll, traditionell svensk arkitektur, trädgård, pittoresk, lantlig charm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet på framsidan är jag inte bekymrad över, det borde nog kunna vara som det är ser det ut som på bilden. Däremot kommer det in alldeles för lite luft från sidorna bakom värmepumpen. Hela den innersta brädan mot fasaden borde bort på bägge sidor. Kanske ersättas med en tunn metallskena på något sätt om det behövs för konstruktionen. En platt bräda mot fasaden som inte stjäl så mycket luftutrymme och några vinkeljärn kanske skulle vara möjligt att få ihop det med(?)
 
A
S Skruvjagaren skrev:
Har har byggt väggar och tak till luftvärmepumpen. Jag tänker att hålet på framsidan och hålen på sidorna skapar tillräcklig genomströmning av luft. Har jag tänkt rätt eller behöver jag göra större hål? De flesta bygger ju med ribbor men jag ville att det skulle smälta in i huset så mkt som möjligt. Tack på förhand!
/Skruvjagaren
funkar nog skitbra, är det öppet undertill?
 
J Josth skrev:
Hålet på framsidan är jag inte bekymrad över, det borde nog kunna vara som det är ser det ut som på bilden. Däremot kommer det in alldeles för lite luft från sidorna bakom värmepumpen. Hela den innersta brädan mot fasaden borde bort på bägge sidor. Kanske ersättas med en tunn metallskena på något sätt om det behövs för konstruktionen. En platt bräda mot fasaden som inte stjäl så mycket luftutrymme och några vinkeljärn kanske skulle vara möjligt att få ihop det med(?)
Hur menar du nu? Det ska väl bara ut luft på baksidan. Inte in.
 
A
S Skruvjagaren skrev:
Ok, tack! det låter ju onekligen som att jag har tänkt fel. Kan det funka om jag sågar upp hålen enligt dessa streck? Skulle gärna ha kvar lite ram runt hålen om möjligt.
nej du har tänkt rätt! det är areorna du skall se på och i ditt fall även att den får ny luft underifrån samt att som det ser ut på din bild att den förbrukade luften som kommer ut på framsidan inte kan sugas in bakifrån men iom att du inte täckt för utblåset utan det kan obehindrat blåsa ut rakt framåt så får du inga prestanda försämringar.
sen att det hela ser skitfult ut är an annan sak, dessutom finns det ingen anledning att ha detta hus om man nu inte vill försvåra underhållet rejält
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.