engs engs skrev:
Fast är inte en poäng med jordborr att gjuta direkt ner i hålet? Borde får bäst stabilitet utan gjutrör och direkt mot omkringliggande orörd mark.

Sen kan man ha ett gjutrör precis ovanför marken när man önskar plinten högre är marknivå.
Beror på, tjälen kommer ju ta plintarna mycket lättare om du bara gjuter mot mark.
Men det påverkas ju av djup o.s.v.
 
T tobbbias skrev:
Jag grävde ca 30 hål i min gräsmatta. Grävde ca 1 meter djupt. Sen dränering ca 20-30 cm med småsingel. Sen XPS (styrofoam 300) istället för marksten, 10 cm. Sen slängde jag ned en färdiggjuten plint brån byggmax, 70 cm hög. Så att den stack upp mellan 5-10 cm. Sen försökte jag så omsorgsfullt jag kunde återfylla runtom och packa och återfylla... Än så länge har jag inte märkt någon tjälskjutning (strax stått i 2 vintersäsonger).

Anledningen till att jag ställde plinten på XPS var för att jag inte ville leda ned onödig kyla genom plinten ned i marken under plinten. Nu i efterhand så ska man om jag förstått det rätt lägga cellplast runt plinten i marknivår för att "isolera marken". A ja, tiden för utvisa hur fel man har gjort...

Sist så lyckades jag aldrig räkna hem kostnaden att gjuta egen plint jämfört med att köpa färdigjuten plint. Jag förstår om man behöver gjutrör och ska bygga upp plintarna högt över marknivå att man inte kan köpa färdiggjutna sådana.
Men tycker ändå det borde bli billigare att ställa dit två träreglar som "plint-pelare" istället för att gjuta.
Ni som gjuter själva får gärna berätta hur ni räknade för mina framtida eventuella plintar.
Har använt både färdiga plintar och sådana jag gjuter. Ser inte att det är en ekonomisk fråga i första hand utan det handlar mer om vad jag ska göra. Bygger jag staket och ska gjuta fast stolparna är det krångligt med färdiga plintar....:)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Beror på, tjälen kommer ju ta plintarna mycket lättare om du bara gjuter mot mark.
Men det påverkas ju av djup o.s.v.
Varför skulle gjutrörets existens påverka tjälen? Gjutröret är väl bara runt 7mm tjockt eller så och efter ett par år börjar pappen ändå förmultna och ersättas av jord. Hur skulle det kunna påverka hur djupt tjälen går?

Jag gjutit runt 20 plintar med hjälp av en jordborr. Då har jag borrat ca 1 m djupt och satt fast ett gjutrör den översta 30 cm så att jag kan styra hur högt över mark de ska gå. Resten av längden har jag gjutit direkt mot jord och det har fungerat perfekt. man får bara se till att ha en lång träpinne att vibrera betongen med allt eftersom man fyller på.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Varför skulle gjutrörets existens påverka tjälen? Gjutröret är väl bara runt 7mm tjockt eller så och efter ett par år börjar pappen ändå förmultna och ersättas av jord. Hur skulle det kunna påverka hur djupt tjälen går?

Jag gjutit runt 20 plintar med hjälp av en jordborr. Då har jag borrat ca 1 m djupt och satt fast ett gjutrör den översta 30 cm så att jag kan styra hur högt över mark de ska gå. Resten av längden har jag gjutit direkt mot jord och det har fungerat perfekt. man får bara se till att ha en lång träpinne att vibrera betongen med allt eftersom man fyller på.
Det gör det inte, men det påstod jag inte heller.
Gjuter du i ett rör så har du i princip ingen vidhäftning i marken, men i ett borrat eller t.o.m. grävt hål så blir plinten såpass ojämn att det definitivt påverkas mer av eventuell tjäle.
 
Då förstår jag hur du menar.
Jag håller visserligen inte med men det är ju ett logiskt resonemang. :)
 
Ja, det är en fantastisk uppfinning, har använt den massor, tålig, enkel och smart.


P Pontstone skrev:
Hej alla glador!
Jag vill skriva en rad om Skurupsborrens förträfflighet .

Jag ska uppföra ett litet vedskjul och redskapsbärare och har velat om huruvida eller inte jag ska använda markskruv eller plintar.
Så kom jag att tänka på att jag har en gammal Skurupsborr stående. Således inköp av 500 mm plintar och lite makadam.

Efter att ha satt ut var plintarna skulle vara så satte jag borren i backen. 25 minuter senare så var två plintar på plats med makadam i botten och i nivå.
För att få till den kvadratiska formen i hålen så var det bara att hacka lite med en spade och fiska upp massorna ur hålen med borren.
Ska nämnas att jag hade tre nyfikna barn runt benen under tiden som jag jobbade, och hade jag varit själv så hade det gått ännu fortare.

Om jag hade grävt med vanlig spade så hade det tagit mycket längre tid och varit svårare att få upp materialet ur hålen.

Det fanns en del sten i marken, och det hade varit knöligt med en motordriven jordborr. Med den här manuella borren så kommer man lätt förbi i alla fall mindre stenar.

Jag rekommenderar Skurupsborren till var och envar.
 
Jag gjuter direkt i hålen och har ännu inte upplevt några problem med detta tvärt om så tycker jag att det blir bättre eftersom plinten fyller upp hålet exakt.
 
Inser direkt att jag behöer införskaffa en sån här inför lite planteringar och plintgjutning i sommar.
Vilken storlek har man störst nytta av? 225 mm?
En vanlig normal plint, vad har den för diameter? Tänker om man vill borra för en sådan (istället för att gjuta själv)
 
Redigerat:
E eddiw skrev:
Inser direkt att jag behöer införskaffa en sån här inför lite planteringar och plintgjutning i sommar.
Vilken storlek har man störst nytta av? 225 mm?
En vanlig normal plint, vad har den för diameter? Tänker om man vill borra för en sådan (istället för att gjuta själv)
Det här väckte en tanke!
Är inne på att rensa ut bland verktyg, som jag inte använt, kanske testat någon gång bara.
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/skurupsborr-saeljes-soedra-halland.337723/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.