Hej!
Har påbörjat en satsning på husets ventilation. Det rör sig om ett funkishus byggt 1938. Konstruktionen är tegel och fasaden är putsad.

Först ut är en fråga om en ventilationskanaler som går från badrum till murstock. Jag var helt övertygad om att det skulle vara en eternitkanal och att det funnits någon typ av självdrag, men när jag tog bort ventilationsdonet blev jag förvånad. Dels fanns (vad jag kan se) inga rester av en eternitkanal kvar. Kanalens ”ytskikt” består snarare av plåt och betong. Det mest förvånande var dock att kanalen är helt igenpluggad av vad som ser ut som typ resterna av borrad betong?

Min gissning är att tidigare ägare tagit bort en eternitkanal som tidigare suttit där. ”Betongdammet” vet jag inte vart det kommer ifrån.

Har några frågor:
1. Givet hypotesen att det kan ha funnits asbest i kanalen tidigare, skulle ni våga ta fram grovdammsugare och försöka suga bort ”betongdammet” som blockerar kanalen? (Har en bra andningsmask). Eller skulle ni kontakta asbestsanerare direkt?

2. Ser ni något som tyder på förekomst av asbest?

3. I hus med enternitkanaler kopplade till murstock, hur leds luften ut ur huset? Leder eternitkanalerna liksom in i murstockens innanmäte till en vertikal kanal av tegel, eller brukar eternitkanalen gå i en 90 graders vinkel upp ur huset? Jag ser ingenting på vinden som går att identifiera som en eternitkanal, så min slutsats är att den är ”inne i murstocken”.

Ursäkta ordvalen, behärskar inte riktigt fackspråket, hoppas ändå det framgår vad jag menar.

Se bilder och videos.
 
  • Öppning i en vit vägg med kakel, mörk hålighet syns, byggmaterial och fragment skymtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trasigt vägghål med synlig armering och damm, som leder till ett mörkt ihåligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som en plåtkanal i en trälåda. Det var också ett sätt att göra kanaler förr. Inte minst före eternitens tid. Eller om man ändå hade plåtslagare på bygget.

Kanaler som ansluter till en murstock brukar bara vara inmurade i murstockens vägg och sedan är det tegelväggar i kanalen uppåt. Det gäller lika både för plåtkanaler och eternitkanaler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja men vad bra, då känner jag att jag åtminstone vågar försöka få bort materialet som pluggat igen ventilationskanalen. Testar och ser om jag lyckas :)
 
Ok hörni, kan inte påstå att jag förstår vad som pågår i ventilationskanalen. Har dammsugit ut det värsta som låg blockerade den vertikala kanalen.

Silvertejpade sedan min iPhone på en pinne och skickade in den så långt det gick med vidvinkelvideo.

Vad jag ser så ser det ut som att det är helt blockerat vertikalt. (Dels någon typ av gjutjärnsrör? ett helt rör eller bara en skärva?)
Dels tegel, lite trä, och ett grått damm som jag tycker liknar aska.

Det förvånande är att om jag öppnar fönstret och håller handen vid ventilationsöppningen så känner jag helt klart att det drar. Så luft passerar igenom. Antagligen inte lika mycket som om det inte låg bråte i vägen.

Hypoteser om vad som kan ha hänt?
Tror ni man kan rensa ur blockeringarna på något sätt, kanske ta hjälp av sotare?

Ser ni något som liknar den vertikala delen av kanalen?

Se stillbild från videon samt videon.
Beskrivning video: åker in med kameran riktad uppåt. Dunkar ett par gånger för att se om bråte lossnar. Vrider sedan kameran runt sin egen axel medurs ett helt varv.
 
  • Gamla tegelstenar och murbruk, skadad struktur, möjlig renoveringsbild, nattläge på kameragränssnittet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen annan möjlighet att ta upp ett hål i fasaden tex?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns ingen annan möjlighet att ta upp ett hål i fasaden tex?
Jo absolut, det är nog enklast. Lutar mot att det nog får bli en våtrumsfläkt i fasaden.
Men jag reagerar på att det är så mycket bråte i den ursprungliga ventilations kanalen, det har ju antagligen varit så länge och vill ju inte att det ska finnas dolda fuktproblem tex.
Så det vore ju intressant att se hur långt man kan komma med att rensa upp 🤔
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Ok hörni, kan inte påstå att jag förstår vad som pågår i ventilationskanalen. Har dammsugit ut det värsta som låg blockerade den vertikala kanalen.

Silvertejpade sedan min iPhone på en pinne och skickade in den så långt det gick med vidvinkelvideo.

Vad jag ser så ser det ut som att det är helt blockerat vertikalt. (Dels någon typ av gjutjärnsrör? ett helt rör eller bara en skärva?)
Dels tegel, lite trä, och ett grått damm som jag tycker liknar aska.

Det förvånande är att om jag öppnar fönstret och håller handen vid ventilationsöppningen så känner jag helt klart att det drar. Så luft passerar igenom. Antagligen inte lika mycket som om det inte låg bråte i vägen.

Hypoteser om vad som kan ha hänt?
Tror ni man kan rensa ur blockeringarna på något sätt, kanske ta hjälp av sotare?

Ser ni något som liknar den vertikala delen av kanalen?

Se stillbild från videon samt videon.
Beskrivning video: åker in med kameran riktad uppåt. Dunkar ett par gånger för att se om bråte lossnar. Vrider sedan kameran runt sin egen axel medurs ett helt varv.
Har samma problem hos mig, vet inte riktigt hur jag ska handskas med det heller. Har rensat så mycket jag kunde med hjälp av en kofot. går inte att dammsuga ur sten.
 
A Anastassia skrev:
Har samma problem hos mig, vet inte riktigt hur jag ska handskas med det heller. Har rensat så mycket jag kunde med hjälp av en kofot. går inte att dammsuga ur sten.
Nej, inser också att det kommer bli svårt..
Har du någon aning om vad som kan ha hänt hemma hos er som blockerat kanalen?
 
Är ju inget ovanligt med kanaler som blir "täta" på det här viset. Ventilationskanaler är ingen prio för sotaren om nu inte husägaren beställer kontroll av dem och rensning. Har det gått så här långt så kan man oftast inte rensa på normalt vis utan hål måste tas upp ibland och ta bort större föremål som blockerar. Kan vara fågelbon flera meter tjockt ibland och ett litet projekt kan bli jättestort till slut. Detta är ju troligen ignorerat de senaste 50 åren om inte mer.......När man väl rensat upp kanske det sen visar sig att skorstensstocken är för dålig och läcker i kanalerna dessutom.........
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har du varit uppe på taket och tittat hur många kanaler du har i skorstenen? Du borde kunna identifiera ventilationskanalen och med hjälp av en ficklampa kunna se ned i den för att få ett hum om huruvida den är igenmurad/inrasad eller bara full med skräp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Har du varit uppe på taket och tittat hur många kanaler du har i skorstenen? Du borde kunna identifiera ventilationskanalen och med hjälp av en ficklampa kunna se ned i den för att få ett hum om huruvida den är igenmurad/inrasad eller bara full med skräp.
Inte varit uppe än! Så jädra höjdrädd bara :D Ska försöka göra det när det är stabilt väder :)
 
L longtimelurker skrev:
Nej, inser också att det kommer bli svårt..
Har du någon aning om vad som kan ha hänt hemma hos er som blockerat kanalen?
Har hört att dem hade inget värme i huset så dem täppte igen allt dem kunde, till och med murstocken full med stenar, murbruk och träbitar.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Inte varit uppe än! Så jädra höjdrädd bara :D Ska försöka göra det när det är stabilt väder :)
Skaffa ett fallskydd, typ https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddspaket-906225/.

Jag är också höjdrädd, men har man ett hus måste man upp på taket ibland.

Jag gissar i ditt fall att man har anslutit ventilationen i badrummet till någon av skorstenens imkanaler. Sedan har någonting hänt. Man har murat igen den. En vägg till en annan kanal har kollapsat. Eller något annat kul. Själv har jag fyra imkanaler i skorstenen i sommarstugan men bara två synliga ventiler inne... någonstans under tapeterna finns alltså två igensatta ventiler till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Skaffa ett fallskydd, typ [länk].

Jag är också höjdrädd, men har man ett hus måste man upp på taket ibland.

Jag gissar i ditt fall att man har anslutit ventilationen i badrummet till någon av skorstenens imkanaler. Sedan har någonting hänt. Man har murat igen den. En vägg till en annan kanal har kollapsat. Eller något annat kul. Själv har jag fyra imkanaler i skorstenen i sommarstugan men bara två synliga ventiler inne... någonstans under tapeterna finns alltså två igensatta ventiler till.
Låter rimligt. Ja, jag får ta mig upp och kolla. Bra idé att köpa fallskydd, får jag ta och göra.

Jag har väl börjat förlika mig vid tanken på att kanalen rasat in av någon anledning.
Hur stort problem är det i så fall? Påverkar det någonting annat än ventilationen?
Självdraget funkar ju dåligt som det är, menar jag. Så jag har ändå tänkt komplettera med mekaniska frånluftsfläktar och då kanske jag får sätta dem i fasaden istället för kopplade till murstocken.

Om sig 10 år väntar en större renoveringssatsning och då är jag inne på FTX.

Givet att jag löser ventilationsfrågan, hur allvarligt är det om ventilationskanaler rasat in? Kan det få större implikationer för t.ex. husets bärighet eller fuktproblem?

Med vänlig hälsning
 
Vårt hus är från 1934. Vår köksfläkt är ansluten till en av kanalerna i skorstenen (den innehåller flera kanaler varav två verkar ha använts till eldning). När vi lossade på anslutningen var det fullt med skräp och bruk som rasat på insidan av kanalen i skorstenen. När muraren filmade såg han att alla kanalerna som använts för ventilation var i uselt skick. Det är helt enkelt en gammal skorsten som det inte har eldats i sedan 1955 och därmed har börjat förfalla. Nu är ventilationskanalerna fixade med glidgjutning 🙂

Det verkar inte ha varit eternit i kanalerna ursprungligen. I samband med en utbyggnad på 50-talet drogs mycket av ventilationen om och då tillkom det eternitkanaler som kopplades till skorstenen via vinden. Det drogs om en gång till vid något senare tillfälle, så nu är det bara köksfläkten som går till skorstenen.

Muraren såg inger problem med hållfastheten pga skicket, och inte heller av att någon tidigare ägare hade tagit upp ett stort hål i skorstenen och monterat dit en inbyggnadsugn 🙄 Det enda problemet med ugnen var att den blockerade ventilationskanalerna från källaren.

Öppning i vägg med rörmokeriarbete, synliga rör och byggavfall, behöver reparation eller fortsatt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbyggd vit ugn i ett kök med kakelvägg, kökshylla och hushållspappershållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tegelugn, renoveringsbehov, sotiga väggar, tom, kakeltäckt kant, inbyggd, skadedjur eller eldningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.