D
Jag fick i dag ett brev med märklig reklam.

Det är ett kort brev att man borde skaffa "tillstånd att få köra en bil man lånar och inte äger". Det finns tom. en QR-kod och man hänvisar till Brukarkort.se.

Det doftar lurendrejeri.

När jag använder Google och sen en annan sökmotor finner jag ingen pålitlig information men en uppsjö av siter där brukarkort.se rekommenderas. Siterna har myndighetspåminnande namn som

Finanstillsyn.se
Rattstillsyn.se
A-skyddet.se
Fordonstruppen.se
Utrikesgruppen.se
Djurtransporter.se
Dokum.se

Verkar vara ett intrikat bluffnätverk.

Är det någon som vet mer om detta?
 

Bästa svaret

D
D datja skrev:
Jag fick i dag ett brev med märklig reklam.

Det är ett kort brev att man borde skaffa "tillstånd att få köra en bil man lånar och inte äger". Det finns tom. en QR-kod och man hänvisar till Brukarkort.se.

Det doftar lurendrejeri.

När jag använder Google och sen en annan sökmotor finner jag ingen pålitlig information men en uppsjö av siter där brukarkort.se rekommenderas. Siterna har myndighetspåminnande namn som

Finanstillsyn.se
Rattstillsyn.se
A-skyddet.se
Fordonstruppen.se
Utrikesgruppen.se
Djurtransporter.se
Dokum.se

Verkar vara ett intrikat bluffnätverk.

Är det någon som vet mer om detta?
Jag gjorde en whois-sökning på dessa domäner samt på några till som nämner brukarkort.se, t ex

bolagsalliansen.se
milstroms.se
tillsynsenheten.se
folkbokforingsgruppen.se
resemaklarna.se

Sen tröttnade jag.

I samtliga fall är innehavaren av domänen dold och i samtliga fall är domänen hostad på webhotellet Oderland.

Jag förmodar att samtliga siter är bluff av olika slag men brukarkort.se är den som man har lagt ner mest jobb på. Man försöker i färg och form likna Skatteverkets hemsida.

Det som är märkligt är att jag inte hittar några varningar eller ens omnämningar utanför dessa domäners inre ekosystem.

Men hitta.se tog hem det för mig. En sökning där på brukarkorts angivna telefonnummer visar att 26 personer varnar för detta som ett blufföretag. Det verkar dock ha oändligt med förgreningar.

https://www.hitta.se/vem-ringde/46106500105
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag gjorde en whois-sökning på dessa domäner samt på några till som nämner brukarkort.se, t ex

bolagsalliansen.se
milstroms.se
tillsynsenheten.se
folkbokforingsgruppen.se
resemaklarna.se

Sen tröttnade jag.

I samtliga fall är innehavaren av domänen dold och i samtliga fall är domänen hostad på webhotellet Oderland.

Jag förmodar att samtliga siter är bluff av olika slag men brukarkort.se är den som man har lagt ner mest jobb på. Man försöker i färg och form likna Skatteverkets hemsida.

Det som är märkligt är att jag inte hittar några varningar eller ens omnämningar utanför dessa domäners inre ekosystem.

Men hitta.se tog hem det för mig. En sökning där på brukarkorts angivna telefonnummer visar att 26 personer varnar för detta som ett blufföretag. Det verkar dock ha oändligt med förgreningar.

[länk]
Fick också idag. Klart bluffföretag.
Men imponerande mängd webbadresser med namn som ska låta officiella som de skaffat och skriver om det här för att verka legitima och ta upp sökresultatet.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Bluff. Tyvärr någorlunda välgjord - många kommer säkert att gå på detta.
 
Unikt namn
Hur betalar man? Kan ju vara värt att kontakta den banken och anmäla misstänkt bedrägeri om det finns någon sådan info.
 
MrJay
Kontakta Oderland så stänger de ner dessa
 
M
Hyr du bil av en bilmålvakt så är det nog bäst att beställa ett sådant här kort annars kanske du inte får lov att bruka den...

Detta kort funkar på samma sätt som "Du slipper ut ur fängelset" i Monopol, bara att visa upp när du blir stoppad av Farbror Blå i din oskattade, obesiktigade, oförsäkrade rishög med 20 papp i obetalda P böter.
 
M mnils skrev:
Hyr du bil av en bilmålvakt så är det nog bäst att beställa ett sådant här kort annars kanske du inte får lov att bruka den...

Detta kort funkar på samma sätt som "Du slipper ut ur fängelset" i Monopol, bara att visa upp när du blir stoppad av Farbror Blå i din oskattade, obesiktigade, oförsäkrade rishög med 20 papp i obetalda P böter.
Alla förstår inte ironi.... Bra att reklamen lyfts dock, är ju ganska välgjord bluff.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man måste säga att det är välgjort. "Brukarkort" ger inte en enda träff till en riktig myndighets websida men väl ett stort antal andra relativt välgjorde websidor. Någon har ansträngt sig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag fick i dag ett brev med märklig reklam.

Det är ett kort brev att man borde skaffa "tillstånd att få köra en bil man lånar och inte äger". Det finns tom. en QR-kod och man hänvisar till Brukarkort.se.

Det doftar lurendrejeri.

När jag använder Google och sen en annan sökmotor finner jag ingen pålitlig information men en uppsjö av siter där brukarkort.se rekommenderas. Siterna har myndighetspåminnande namn som

Finanstillsyn.se
Rattstillsyn.se
A-skyddet.se
Fordonstruppen.se
Utrikesgruppen.se
Djurtransporter.se
Dokum.se

Verkar vara ett intrikat bluffnätverk.

Är det någon som vet mer om detta?
Råd och rön har dom på sin varningslista över blufföretag.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
L Lasseviren skrev:
Råd och rön har dom på sin varningslista över blufföretag.
Intressant, finns det någon länk? Det finns en chans att vi kan göra deras lista längre. Det var ju så många domäner i nätverket.
 
D
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]
Men det där är ju inte en lista på lurendrejare och bluffmakare utan över dem som inte följt ARN:s rekommendation.
 
Unikt namn
Följer bolagen inte ARNs rekommendationer så är det ett bluff-företag.
Men det finns ju förståss bluff företag som ännu inte blivit påkomna.

Att enstaka stora bolag även ligger på svarta listan visar bara hur konsumentfientliga de egentligen är. 👎
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
D datja skrev:
Jag gjorde en whois-sökning på dessa domäner samt på några till som nämner brukarkort.se, t ex

bolagsalliansen.se
milstroms.se
tillsynsenheten.se
folkbokforingsgruppen.se
resemaklarna.se

Sen tröttnade jag.

I samtliga fall är innehavaren av domänen dold och i samtliga fall är domänen hostad på webhotellet Oderland.

Jag förmodar att samtliga siter är bluff av olika slag men brukarkort.se är den som man har lagt ner mest jobb på. Man försöker i färg och form likna Skatteverkets hemsida.

Det som är märkligt är att jag inte hittar några varningar eller ens omnämningar utanför dessa domäners inre ekosystem.

Men hitta.se tog hem det för mig. En sökning där på brukarkorts angivna telefonnummer visar att 26 personer varnar för detta som ett blufföretag. Det verkar dock ha oändligt med förgreningar.

[länk]
Ring Kronofogden för att fråga vilka bevis man behöver för bevisa att man äger bilen.
I inslaget kan jag inte se någon information om så kallat brukarkort.
Det kanske t.om. räcker med att man skriver att man lånar ut bilen till personen under en viss tid.
Man kan ju även ringa Kronofogden och kontrollera att den person man lånar ut bilen till inte har skulder hos Kronofogden.
De hade uppe detta problem på Tv:en för ett tag sedan.
Se länken nedan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...rafals-bil-for-familjemedlems-skulder--lb25un
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.