G Grillo skrev:
Hur kallt har dem haft eg? Räknat i vanliga Celsius utan windchill etc
Varierar förmodar jag, men där mina släktingar bor i Minnesota har dom -28 grader F (-33 grader C) utan kyleffekt.
 
  • Gilla
Grillo
  • Laddar…
Värt att komma ihåg är ju att dom ofta värmer sina hus med gas, det är luftkonditioneringen som går på el...
 
Produktion har vi så det räcker och blir över! I värsta fall, stäng industrin..här i Norrland har vi överskott med rent bränsle, vatten och ved..
 
G gurrre skrev:
Ja som ni skriver, alla med luft luft och luft vatten är körda.

Undrar hur mycket elnätet klarar? Och är det lokalt eller är det ett nät för typ ett län osv?

Och om nätet går så är det kört för alla som har fläkt till kamin eller panna oxå då ju
Näten har givetvis en del svagheter även lokalt, det kan vara allt från en transformator som går lite hårt eller en ogynsam driftläggning pga ett fel.

Blir det totala uttaget mycket högre så sticker timpriset i höjden rejält och en del industrier väljer då att inte ha verksamhet pga elkostnader så viss last försvinner också från nätet. Vid extrem kyla kan även större geografiska områden ha problem. Kylningen är visserligen bättre, men det hjälper bara till en viss gräns. Man kan se lokala nätstationer utan snö på taket fast det är minus 20 grader då vet man att den inte går på låglast iallafall. är det riktigt kallt och ingen vind då fattas även produktionen av vindkraft.
Elnätet är ett komplext system där energin överförs i olika riktningar pga var tillgång och efterfrågan finns för stunden.
Det sista man vill ha är iallafal fel på nätet i extremväder.
 
D Daniel 109 skrev:
När de går under cop1 är det ju ingen ide att köra. Men ja, de slutar ju funka när det blir för kallt. De måste ju kunna förånga köldmediet.
Att de blir ineffektiva vid högre kyla är ju självklart - men är man beroende av luftvärmepumpen för att inte frysa ihjäl så bryr man sig nog inte så mycket om cop så länge pumpen värmer. Vad jag förstått klarar många pumpar ner till i alla fall -40 grader?

/Krille
 
G Grillo skrev:
Hur kallt har dem haft eg? Räknat i vanliga Celsius utan windchill etc
Chicago har haft -32 som kallast i onsdags och torsdags. Kallast över huvud taget har det varit (som ofta) i nordvästra Minnesota med -45.

Jag bodde i Michigan under 3 år och vet hur de normalt överdriver. Så fort det snöar är det en storm på tv prognosen t.ex.

Chicago har dock ett mycket bistert klimat bitvis, det jobbiga är att det nästan alltid blåser, även när det är kallt. -32 med 15m/s i medelvind är ingen lek.

Sen pendlar temperaturen där på ett helt annat sätt än här. På tisdag är prognosen +14 för Chicago t.ex.
 
V vectrex skrev:
Jag bodde i Michigan under 3 år och vet hur de normalt överdriver. Så fort det snöar är det en storm på tv prognosen t.ex.
Inte visste jag att Michigan var en förort till Stockholm... :)
 
  • Haha
Biffen87
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att de blir ineffektiva vid högre kyla är ju självklart - men är man beroende av luftvärmepumpen för att inte frysa ihjäl så bryr man sig nog inte så mycket om cop så länge pumpen värmer. Vad jag förstått klarar många pumpar ner till i alla fall -40 grader?

/Krille
I princip alla luft/vatten stänger av kompressorn nånstans mellan -25 och -15 grader beroende på modell. Behöver man för varmt vatten till värmesystemet så stänger den av tidigare.
 
Det finns ett nödsystem som innebär att ett litet antal industrier som förbrukar enormt mycket el får stänga ner (och får bra betalt för det), om det är nödvändigt för att trygga elförsörjningen. Det är alltså inte några bostäder som behöver bli utan el vid extrem kyla.
 
Nu har jag inte koll på vilket system du syftar på, men de systemen är sannolikt för att lösa akuta problem. Om det blir exremt väder så kommer det i stället att lösas av marknadskrafterna. När elen blir dyr stoppar elintensiv industri.
 
R RapidSledge skrev:
Problem är väl vattenrör i ytterväggar.
Kunde folk för 100 år sedan övervintra på sydpolen i timmerhus i minus 40 och blåst på 45 m/s ibland så borde 150 mm isolering vara ok. Allt förutsätter att man kan elda med ved. Har man bara el så är det snart kört vid ett elavbrott.
Drar man vattenrör i ytterväggar får man ju skylla sig själv
 
  • Gilla
Raptor50 och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vad menar du med våra hus?

Tror du det här är mellaneuropa eller vad, det är ingen nyhet i Sverige att det kan bli kallt.

Där jag kommer från urpsrungligen (längst upp i Sverige) är -40 eller kallar inte ovanligt åtminstone en period per vinter.
Det är just det som jag tycker har förändrats de senaste decennierna i Sverige. Folk verkar ha fått för sig att vi bor i södra Kalifornien, och det blir kaos och krigsrubriker så fort det kommer snö och blir bortåt tio minus. Tågen slutar gå, busstrafiken brakar ihop, dikena är fulla med kringströdda bilar och långtradare.
Även här i södra Sverige har jag upplevt -25C i månader i sträck, det var inget ovanligt på 80-talet. Men frågan är: Hur kallt kan det bli innan normala svenska hus får problem?
 
  • Gilla
Tom_Höör och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det är just det som jag tycker har förändrats de senaste decennierna i Sverige. Folk verkar ha fått för sig att vi bor i södra Kalifornien, och det blir kaos och krigsrubriker så fort det kommer snö och blir bortåt tio minus. Tågen slutar gå, busstrafiken brakar ihop, dikena är fulla med kringströdda bilar och långtradare.
Även här i södra Sverige har jag upplevt -25C i månader i sträck, det var inget ovanligt på 80-talet. Men frågan är: Hur kallt kan det bli innan normala svenska hus får problem?
Vaknar till 1 cm snö i centrala Skåne, på lokala FB gruppen lägger ett nöt på fullt allvar ut ” behöver jag sätta på snökedjor”. Ja Sverige har tappat all kunskap om hur man lever på vintern! -25 grader 50 cm snö varav 10 cm under natten är väl för fan inget so. Får stoppa normalt liv?
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fjärrvärmen skulle nog funka. Jag gissar att den är dimentionerad för ganska låga temperaturer. De går väl dra igång alla gamla oljepannor de har och får kanske problem att hålla full temperatur överallt.
Så länge allt går som det ska ja. Men min poäng är att det räcker med ETT fel för att hela bostadsområden ska bli utan uppvärmning. Det är det sårbara med centraliserade system som fjärrvärmen. Finns det då ingen alternativ uppvärmning i huset — ja då blir det fort besvärligt.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Vaknar till 1 cm snö i centrala Skåne, på lokala FB gruppen lägger ett nöt på fullt allvar ut ” behöver jag sätta på snökedjor”. Ja Sverige har tappat all kunskap om hur man lever på vintern! -25 grader 50 cm snö varav 10 cm under natten är väl för fan inget so. Får stoppa normalt liv?
Klart han ska ha snökedjor från Biltema som den här Norrbottningen visar. :) https://www.google.com/url?sa=t&sou...BMAJ6BAgKEAU&usg=AOvVaw2zyvJOH2XYzt_PGjtVpZGQ
 
  • Haha
  • Gilla
Herr_JT och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.