Jag har idag en luft luft och tidigare var det gamla elradiatorer. Huset är byggt 1970 och tidigare ägare hade en förbrukning på 26 000 kwh idag har jag en förbrukning på ca 14 000kwh. Och jag har en bättre inomhusmiljö nu. Kan också säga att jag fick ett varmare golv på köpet också. Det där om att luftpumpen för oväsen måste jag säga imot..Men det beror ju på hur känslig man är.. (och jag är känslig)
Men om jag hade haft möjlighet till att instalera en luft vatten så hade jag gjort det.. Men se till att den har kapacitet för husets yta.

Och när det gäller taket så ta dit en besiktningsman som gör en ordentlig besiktning.Det kan tyckas vara en dyr kostnad, men utan kan det bli f-n så mycke dyrare.

Lycka till
Kutte
 
Luft/vatten borde ge KLART bättre besparing än luft/luft i ett så pass stort hus, fast som sagt till ett väsentligt högre pris också. Vid 100-120 tkr värmer pumpen tappvatten också och då blir besparingen ännu större.
Dessutom fungerar kanske inte luft/luft särskilt bra eftersom huset är rätt stort och gammalt, vilket brukar betyda att planlösningen inte är särskilt öppen = luften kan inte cirkulera fritt. Sannolikt behöver ni en på vindsvåningen också och då tycker jag att det börjar bli rätt mycket pengar i sjön om ni ändå ska byta till något annat sedan...

Självdragsventilation, som nämndes ovan, fungerar inte ordentligt om det inte eldas i huset.
 
JennieochJohan skrev:
jord eller bergvärme men jag känner att vi måste spara först innan vi kan sätta in något av de lite dyrare alternativen. QUOTE]

De pengar ni kommer spara på att installera en ny anläggning kommer antagligen vida överstiga kostnadern för att låna upp pengarna, under förutsättning på att ni bara får låna.

Jag tycker inte ni skall vänta med just denna investeringen.

Jag hade lätt valt en jord/berg-värmeanläggning pga att du i princip har en helt underhållsfri anläggning när den är installerad.. Hålla på med ved eller pellets tar trots allt en hel del tid och utrymme.

/ Fredrik
 
Nej, förlåt missförståndet, vi fick naturligtvis inte luft-vattenpumpen till samma pris som vi kunnat få en luft-luft. Men som någon annan skrev så är inte en luft-luft särkilt effeltiv i ett äldre hus utan öppen planlösning och med två våningar. Dessutom får vi även varmvatten från luft-vattenpumpen, vilket säkert ger en lika stor besparing som själva uppvärmningen, varmvatten behöver man ju året runt. Vi ska bygga ut och har dimensionerat pumpen efter det och förberett anslutningar till de nya rummen.
Temperaturen de senaste dagarna har ju varit ganska frostiga här i Blekinge (skratta ni i Norrland) hade - 9 som kallast och vi har inte märkt någon skillnad i värme inomhus direkt.
Hur har det gått med huset förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.