Hej
vi är ett par som är i gång med husletande och har hittat ett hus som är från 1930, det vi är lite fundersamma om eftersom vi är oerfarna på husmarknaden är bla uppvärmningen.

Anser ni att El-vattenburen är ett bra/okej eller dåligt sätt att värma hus med, och är det dyrt? Huset är på 165 m² så det är ganska stort att värma upp.

En annan fundering vi har är taket som hade Shingel, är det ett bra och hållbart material?
Skulle ni kunna köpa ett hus med de här förutsättningarna?

Byggnadstyp; 1½-plansvilla
Byggnadsår ; 1930
Grundläggning; Källare/krypgrund
Grundmur ; Natursten
Stomme; Trä
Fasad ; Trä
Fönster ; 2-glas
Bjälklag ; Trä
Tak ; Shingel
Utv. Plåtarbete; Lackerad plåt
Uppvärmning; El-vattenburen


Tips och råd mottages gärna MVH Jennie
 
Vattenburen EL är ganska vanligt. En fördel med ett sådan system är att det är lätt att bygga om till luft-vatten/bergvärme/jordvärme/pellets etc, det handlar mest om att byta panna (och förstås ev borra/gräva). Vill ni byta till pellets måste skorstenen vara ok (för jag antar att det finns en i ett så gammalt hus).

Annars tycker jag det låter ok för ett gammalt hus. Kolla så det inte är fuktproblem i krypgrunden eller källaren.

Personligen tycker jag shingel är helt ok, men det har ju inte jättelång livslängd
 
El vattenburet är väl ok, men vad är det för panna? Frånluftsvärme eller ren el?
Ni kan byta till Jordvärme/bergvärme på ett relativt enkelt sätt tex..
Vad har huset för "värmekostnader" idag? Det borde gå att kolla med säljarna och se vad de har för energikostnader under ett års tid...

Vad gäller resten av huset, så ta dit en besiktningsman. Att säga att ett hus är mindre bra eller ej, pga byggnadstyp är svårt att säga. Det handlar om förutsättningar för hur det ligger, hur det är underhållet osv osv.

Mvh
Thomas
 
Precis som Larsa skriver så är det bra med vattenburet, för det går att byta värmekälla. El är dyrt att värma med, och något säger mig att ert hur inte tillhör de allra bäst isolerade (det brukar inte gamla hus vara), och då är det en dyr uppvärmningsmetod.

Med rätt så stor sannolikhet har ni en bra besparing att göra på att installera någon form av värmepump, antingen berg/jordvärme eller luft-vatten.

En sak till. På 1930-talet så byggdes inte källare för att bo i, utan för att förvara saker i, som t.ex. potatis, konserver, cykeln, verktyg och liknande. Det är inte helt osannolikt att det är lite mer fukt där nere än vad som är vettigt för byggande av gillestugor och liknande.

Om ni tänker köpa huset så ta gärna kontakt med en besiktningsman som går igenom huset ordentligt. Man kan kallt räkna med att ett så gammalt hus har sina fel och brister, men det är bra om det är fritt från mögel och röta, om el och avlopp inte måste bytas, om fönster och karmar ser friska ut etc.
 
kan ju delge lite erfarenheter. Vi har ett hus från 1931, 176kvm boyta, 94 kvm i källare. När vi köpte huset för 10 år sedan så var det uppvärmt med direktel, takvärme från 70- talet. Dock så fanns det några vattenradiatorer i källaren, och en radiator precis vid ytterdörren i tamburen. Så vi hade även en elpanna.

Nu har vi snart konverterat samtliga rum i huset till vattenburet, vi kopplar på de nya radiatorerna och golvärmeslingor i vissa rum till den befintliga elpannan altefterssom. När konverteringen är klar så har vi tänkt att byta pannan till en bergvärmepump (eller vad som verkar bäst just då).

I dagsläget utan någon värmepump så drar huset ca 38 000 kwh per år.

Shingeltak är ganska OK. Shingel är en sorts papptak, men med ganska god hållbarhet. Jag tror att man brukar räkna med ca 20-30 år (vissa påstår 50 år). den kortare tiden om man har otur. Vi hade shingeltak på vårt förra hus byggt 1984 (en grupp med parhus). Jag vet att några där har bytt tak i år, men jag tror att det var i förebyggande syfte, dvs inget läckte. Så ni bör kanske ta reda på hur gammalt shingeltaket är. Livslängden beror lite på taklutningen när det gäller shingel, det håller bättre på ett tak med brant lutning.
 
Hej, tack för alla svar.
Skulle det fungera att sätta in en eller två luft luft ist. Helst hade vi velat byta till som ex Swetrot sa jord eller bergvärme men jag känner att vi måste spara först innan vi kan sätta in något av de lite dyrare alternativen. Kanske också om vi får köpa det bo in oss ett tag och se vilka behov som finns..
Men en luft luft till att börja med, det kanske man kan spara en del på endå?
 
Vattenburen el är nog det absolut dyraste uppvärmningsalternativet som finns. Köp en begagnad oljepanna och en pelletsbrännare så har du en billig och bra lösning.
 
Oljar var väl det dyraste tills för ett tag sedan?

Finns det skorsten i huset, behöver den fixas (antagligen)?
 
JennieochJohan skrev:
Hej, tack för alla svar.
Skulle det fungera att sätta in en eller två luft luft ist. Helst hade vi velat byta till som ex Swetrot sa jord eller bergvärme men jag känner att vi måste spara först innan vi kan sätta in något av de lite dyrare alternativen. Kanske också om vi får köpa det bo in oss ett tag och se vilka behov som finns..
Men en luft luft till att börja med, det kanske man kan spara en del på endå?
Måste givetvis gå att sätta in.

När vi köpte vårt nuvarande hus så flyttade vi från ett hus byggt -84 med "modernt" ventilationssystem, värmeåtervinning etc. tilluftsventilerna stod alltid och pös, det blev aldrig helt tyst i huset.

En av finesserna med att köpa ett gammalt hus (tycker jag) är att man får ett hus med självdragsventillation, inga fläktar som står och låter hela tiden. Jag skulle inte vilja sätta in en luft-luft värmepump, just av den anledningen.
 
Oj, måste bara hålla med hempularen! Jag ville också ha självdrag när vi tittade på hus. Vi fick också självcirkulation på radiatorerna, så inget brus från dem. Nu har jag satt i den minsta cirkulationspumpen jag hittade, så nu är det oväsen från två radiatorer, tyvärr.

Ursäkta urspårningen. :)
 
Vi köpte som ett äldre hus med elpanna till vattenburen värme för ett drygt år sedan. När vi märkte hur elräkningen skenade iväg började vi fundera på olika alternativ. Luft luft tycker jag är hemska, fula apparater både ute och inne och låter gör de med.. Först tänkte vi jordvärme, har stor tomt, men blev avrådda då det är en hel del berg i dagen och dessutom gör ganska stor åverkan på en äldre trädgård. Bergvärme är dyrt men annars mkt bra. vi tänkte satsa på det tills vi kom på att makens svåger är kylmontör och han erbjöd sig att installera och köpa in en luft/vatten-pump. Vi bor som ni i Blekinge och det är ganska sällan som temperaturen går så långt ner så pumpen inte används.
Så efter svågerns sju söndagar hukandes i vår källare för att få ihop allt har vi nu jämn, skön värme till element + varmvatten.
Shingel vet jag inte så mycket om, men det borde ju inte vara några svårigheter att lägga ett nytt tak, plåt, pannor om man vill.
Lycka till!
 
Mikael_L
krukan skrev:
Shingel vet jag inte så mycket om, men det borde ju inte vara några svårigheter att lägga ett nytt tak, plåt, pannor om man vill.
Lycka till!
Är det shingel på taket nu så är det inte säkert att taket klarar tyngden från betong eller tegelpannor!
Plåt fungerar dock bra att byta till.

Personligen skulle jag inte ha något speciellt emot ett shingeltak.
Oavsett taktyp så ska man väl besiktiga det innan husköp så man vet ifall det är nära förestående underhållsbehov.

Vattenburen el är väl i princip utmärkt, men för att få ner driftskostnader så tillkommer ju sedan en investering i form av jord/berg/luft -värmepump eller pelletspanna eller ... nåt.

Har huset inte vattenburet så blir det ju desto klurigare, då finns det inte lika många alternativ.
 
Redigerat:
Shingels håller ca 15-20 år i USA där det är ett synnerligen vanligt takmaterial. Möjligen kan den intensiva solen där påverka livslängden negativt.
 
"Krukan" låg luft/vatten-pumpen på samma kostnad för insättning som en luft/luft?
Är det samma ingrepp på huset? En annan sak jag tänkte på var också om man sparar lika mycket i värmekostnader med en luft/vatten-pump som med en luft/luft, har ni märkt mkt skillnad i värmekostnader sen ni sätte in en?

Shingel taket på huset ser okej ut tycker vi (av bilderna att döma)Tror ni det finns större risk för läckage med ett shingel tak?
Tack för alla tips och synpunkter
 
I princip så 'r luft vatten klart dyrare i installationskostnad än luft luft. Kostnaden varierar kraftigt beroende på vad man väljer. Det finns luft vattenpumpar som fungerar som ett påhäng till befintlig panna (oavsett om den är en elpsanna eller olje, pellets osv). Och det finns mer kompletyta lösningar där man byter ut den befintliga pannan helt. Valet beror nog främst på hur gammal den befintliga pannan är, om den ändå är dags att byta ut snart eller inte.


Men räkna med 30 40 000 för de enklare lösningarna, och uppmot 120 000 för ett mer komplett byte.

Ingreppet på huset blir mindre med luft vatten. Besparingen bör nog vara ungefär densamma, eller bättre med luft vatten.

Vad gäller taket, oavsett vilket material det är så skall ni se till att få det besiktigat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.