Pen skrev:
Hade det inte varit mycket bättre om slangarna hade varit utformade som dräneringsslangar (perforerade)? Syftet med dem är ju i alla fall inte att utestänga vatten - till detta är de alltför bräckliga. Då skulle vattnets naturliga nivåer bibehållits.
Tja, standard är ju att sticka några hål på lägsta punkten, just för att vatten skall kunna rinna ut, så det görs ju i någon mening. Men att göra dräneringsslangar av dem gör ju att man garanterar att de är vattenfyllda, så jag vet inte om det skulle vara en bra idé. Jag har inte läst några långtidsstudier av de kablar man vanligtvis har i dem, och hur de påverkas av vatten. Men om någon har något att tillföra så är jag idel öra.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Jag vet inte heller. Men om det är luft i röret så är RH i varje fall 100%. Oavsett vatten eller ånga omkring så tror jag att enda sättet att tränga in i och igenom plasten är ångdiffusion. Jag gissar att gradienten är lika stor oavsett. Då plast inte är helt diffusionstätt så får varje luftkavitet inuti kabeln till slut RH 100%. Det stör förmodligen inte alls då det finns väldigt lite kavitet i kabeln. Värre vore det om plasten var hygroskopisk och tog upp vatten själv (jfr betong), men det tror jag inte den är.

Edit: Om kabeln är strömsatt så reduceras förstås RH i den varma delen. Tänkte inte på det. Men mängden ånga per kubikmillimeter kommer att vara densamma rakt igenom.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
De klassiska kablarna för mark och med PVC-mantel är ju ok sett till vatten trots att materialet absorberar en hel del. Det märks i fallet EKkJ, AKKJ mfl just i ärgade skärmflätor. Pratar man med elverksfolk kan man få praktiska exempel på det även där manteln är oskadd kan det i stort bli avbrott i den. Och kanske främst om den är PEN och spänningsfallet i den kan underbygga viss elektrokemisk påverkan också mot omgivande mark via fuktiga plastmaterialet.

Som sagt inga studier och har inte sett några själv men ändå en indikation som säkert tex elmont och andra här som jobbat länge och spritt sett eller känner till.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Ok.

Får rätta mig själv på en punkt också. RH analysen är nog inte riktigt hållbar på "kort" sikt. PVC läcker vattenånga ca 6000 gånger snabbare än det läcker syre så det blir som ett membran till fördel för vattentransport.

Ur korrosionssynpunkt borde detta vara till PVCs fördel eftersom korrosionen är beroende av syre. Tydligen finns det ändå tillräckligt med syre för att korrodera flätan. Förr eller senare kommer förstås syret in ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fiberduct och kablar kan ligga i halvfyllda kabelbrunnar och det kan stå vatten i t.ex. PV-rör så det är ganska ofarlig.
Det man ska vara försiktig med är att få in vatten i själva fiberslangen på en nivå så det kan frysa, då kan fibern knäckas.
Sedan har jag inte den teoretiska kunskapen att delta i diskussionen kring vattenånga, luftkavitet, etc ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.