Kan varmt rekommendera dewalts 18v serie (20v om man köper via ebay / staterna). Har deras slagborr dcd995 som är är en riktig arbetshäst. Hade jag köpt ny idag hade jag nog kikat på lillebror dcd795 som är riktigt smidig! Komplettera med en skagskruvdragare typ dcf886 så klarar du allt. Riktigt ergonomisk att arbeta med, 3 leds runt chucken och makalös batteritid (3ah räckte till 6-700 trallskruv här). Samtliga har borstlös motor och går att få i kombokitt på ebay för ca 3k. Laddare köper man till här. :)
 
Aeroabuser skrev:
Jag drar åt tills den börjar slå/knacka, sen efterdrar jag med momentnyckel.
Därav jag skrev 120 nm. för sån känsla har jag inte i avtryckarfingret :D
Jag kör på exakt samma metod, samma maskin. Dock drog jag sönder adaptern senast, muttern satt för hårt efter att verkstan hade fixat med bromsarna. Vad har du för adapter (från bits till halvtum)?
 
På hemväg från Bauhaus. Klämde på några fabrikat, men märkte ingen skillnad.

Det blev en sådan här låda, dlx2014.


20160322_191059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Aeroabuser skrev:
Jag drar åt tills den börjar slå/knacka, sen efterdrar jag med momentnyckel.
Därav jag skrev 120 nm. för sån känsla har jag inte i avtryckarfingret :D
Så gör jag också. Jag använder den dock inte för att lossa muttrarna. Jag har testat några gånger, och jag vill helt enkelt inte utsätta min slagskruvdragare för den misshandeln. Ty, vissa muttrar sitter så pass hårt att det går åt alldeles för många slag utan någon rotation alls för att det ska kännas hälsosamt.

Jag kör dock inte med momentnyckel, utan drar med en "vanlig" tills det är lagom :)
 
Ersätter fälgkorset med andra ord? Man får ändå dra/lossa när bilen står på backen.
 
richardtenggren
Du lär ju ha en mutterdragare till bilen;) man kan aldrig få för många maskiner!

Jag gillar verkligen min slagskruvdragare, använder den till all skruvning i renoveringen, funkar fint när man monterar möbler osv.
 
-MH- skrev:
Ersätter fälgkorset med andra ord? Man får ändå dra/lossa när bilen står på backen.
Ja. Du ska definitivt inte lita på att en slagskruvdragare drar åt muttrarna ordentligt, även om jag vid något tillfälle fått intrycket att den gjort det. Men det kan också komma sig av att andra muttrar dragits åt manuellt och då spänt upp en som dragits lösare av dragaren. I vissa fall klarar den att lossa muttrarna, men det är, menar jag, en ganska duktig misshandel av maskinen. Men nu har du ju en :) du får testa ;)
 
Ja, jag kör på samma sätt. Dvs använder skruvdragaren för att skruva av och på hjulmuttrarna, men använder vanlig handkraft för att dra/lossa på dem.

Är ändå ett fall framåt, jämfört med att pilla med fingrarna. Hade en "riktig" mutterknack en gång, men den gick sönder, och jag orkade inte laga/skaffa en ny. Var för krångligt att den inte var sladdlös när jag ändå inte har plats att byta i garaget.
 
E
Jag har en 14 v blå bosch för hemmabruk och en makita 18v 4ah i jobbet. Klarar 9 av 10 gånger med boschen som jag tycker ligger bra i handen samt väger lite och är välbalanserad.
Makitan har jag aldrig kommit överens med. Den är tung och dåligt balanserad samt att hastigheten på den är betydligt segare än exempelvis dewalt 18v 5ah brunchless. Skulle jag välja så skulle jag valt boschen men behöver du kraften skulle jag satsa på en dewalt 18 v.
Bättre lägga en slant extra för så ångrar man sig bara en gång (när man ska dra kortet) medan om man köper billigt så ångrar man sig varje gång man ska använda den.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Torbeno, ja jag har oxå kört sönder en sån adapter i samband med att jag skulle testa maskinen lite :p var kring 160-170 nm så såg adaptern ut som en korvskruv, det är ju väldigt mkt kraft på en stackars 1/4"
Den jag köpte senast var nog en Bondtools.
Sen håller jag ju mer Thomasx om att man ibland får en känsla av att det inte är snällt mot maskinen. så på andras bilar (överdragna muttrar) så startar man kompressorn i stället. Får börja titta på en Milwaukee FIWF snart
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Man ska i vart fall inte använda sin 18v-maskin utan knack till detta, glömma att använda momentbegränsaren och därtill råka köra den åt fel håll.... Mina handleder har precis återhämtat sig från den manövern när jag satte på vinterhjulen. H-ete vad ont det gjorde!

Tidsbesparingen åts snabbt upp av att jag hoppade omkring på garageuppfarten skrikandes diverse fula ord.... :D
 
Nu har jag dragit i skruvar med slagdragaren. Smattrar ordentligt när man skall försänka huvudet. ;) Verkar inte finnas momentinställning.

Och mina bits (från asken med Biltema-skruv...) ramlar ut hela tiden. Skall jag använda bitshållare?
 
Japp, bitshållare ska du ha. Helst inte en snabblåsmodell, de går sönder.

Momentinställning finns det på dyrare maskiner, men det brukar räcka att släppa efter ett par knack tycker jag.
 
Om du stoppar i vanliga små bits, så dra fram ringen på chucken, så trillar bitsen i hela vägen och sitter fast, men det är inte mycket som sticker ut ;)

Jag tycker det är bäst att inte använda bitshållare, utan istället lite längre bits.

Typ sådana här

bea70272c6f0c51d1139ce380a07a59d95a88243_800x800.gif
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
thomasx skrev:
Om du stoppar i vanliga små bits, så dra fram ringen på chucken, så trillar bitsen i hela vägen och sitter fast, men det är inte mycket som sticker ut ;)

Jag tycker det är bäst att inte använda bitshållare, utan istället lite längre bits.

Typ sådana här

[bild]
Kan bara hålla med! I en slagdragare så ska det vara fasta bits.

Bitshållare med lås, så kommer låsmekanisem slås sönder av slagen i maskinen (been there) och göra så att bitsen kilar fast. Bitshållare med bara magnet, så kommer bitsen sitta kvar i skruven alt ramlar bitsen ur och lägger fint och dolt i gräset...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.