Dom flesta(?) mig inkuderat brukar väl köpa "Rusta" sedan B&D men när det blir dagt för den 3e så blir det en proffsmaskin, med facit i handen skulle man ju naturligtvis skippat dom 2 första.
Fast egentligen behöver man även fler än en dragare, själv har jag 3, en fjutt för att skruva typ IKEA möbler, en blå 14,4V för dom flesta träskruven och en HeavyDuty för typ dom Franska skruvarna. Vidare är det skönt att jobba med 2 maskiner en för skruvning o en för borrning ,alt så är det alltid roligare att skruva om man är 2 om det......
 
Jag har tio skruvdragare av olika modeller och typer.
2 st Bosch !0,8v fjuttdragare GSR. En som används när jag tar bort toastolar.(filmar rör) Den andra fär småjobb. Smidiga små rackare
1 st Bosch 10,8v slagskruvdragare GDR. Används om det är lite större skruvar men vill ändå ha en smidig maskin.
1 st Hitachi 14,4 v borr/skruvdragare DS14DL. Första jag köpte till firman. Mkt bra maskin. Anledning till jag inte fortsatte köpa hitachi var att jag har importerat från usa och urvalet till makita är större. Har ärligt talat inget större behov för den men bra backupmaskin plus att den har nostalgivärde.
1st Makita 18v slagborr/skruvdragar BHP452. Fick med i kombisats. Är inte riktigt glad för slagborrfunktionen. Annars en mycket bra maskin
1 st Makita18 v borr/skruvdragare BDF451.Makitas stora skruvdragare. Kraftfull när behov finns för större borrningar.
1 st Makita18 v Slagskruvdragare BTD 140. Används när jag skruvar. Har nästan helt slutat använda borrmaskinerna som skruvdragare.
1 st Makita18 v Slagskruvdragare BTD 141. Se ovan
1 st Makita18 v Mutterdragare BTW251. Används för franska och stora skruv med sexkantskalle.
1 st Makita18 v Mutterdragare BTW450. Används till att öppna renluckor med. Kan även användas för franska när man skall använda plugg. Försiktighet krävs då det är väldigt lätt att slita av skruven.

Funderar på att köpa den nya boschen 10,8v med chuck. Sen får det nog vara bra på ett tag. Men festools nys li-ion med exenterchuck är också lite lockande.

Nu använder jag ju mina maskiner i mitt företag så det är ju inte riktigt jämförbart med en hemanvändare.

Skulle jag rekommendera en av dessa maskiner till en hemanvändare så skulle det nog bli BHP452 fast utan slagborr BDF452. Känns som det är den maskin som är den bästa medelvägen om man tittar på styrka kontra smidighet och ergonomi. Har man väldigt stora händer så är nog hitachin ett bättre val. Har själv storlek 9/10 i handskar så makita är perfekta men hitachin är något klumpig att hålla i. Inte överdrivet men det räcker.

Vad det gäller billiga maskiner så är jag starkt kritisk. Ärligt talat så är det skit. När jag började jobba som solskyddsmontör så hade vi av märket powercraft. Man fick förborra till varje skruv så arbetet tog mycket längre tid. Ägaren hade gått på myten om att det var bättre att köpa billigare och när de gick sönder så var bara att köpa nya. Övertalade honom att köpa bättre och det blev en dewalt. Jag använde denna för jag vägrade att befatta mig med det andra skräpet. När han sedan testade den så slängdes de billiga och dewalt införskaffades. De är nu sju år sen och nu handlar han bara proffsmärke.

Till sist vill jag avsluta med att rekommendera bälteskrok. Som jag har nämnt i andra trådar så är det en oerhört användbar liten grej. Har en maskin ingen sådan så är den för mig i princip ointressant. När det gäller de små fjuttdragarna så kan man ju ha dessa i fickan.
 
Redigerat:
Det där med behovet av en fjuttdragare tror jag är avhängt på om ens "stora" dragare är kort i kroppen eller inte. Har själv en Makita BDF440 som är tämligen kort i motorkroppen. Det är rätt sällan den inte får plats på längen och de gånger den inte gör det gör inte den hemlånade fjuttdragaren inte det heller. Däremot hade det ju varit fint med en C12 eller liknande med en vettig vinkelchuck!
 
Fjuttdragaren har jag mer för att den är oerhört praktisk att ha i fickan. Sen tycker jag om att skruva med den också framförallt småskruv. Känns som att det funkar bättre då en större maskin kan kännas mer våldsam. Jag använder ju ytterst sällan någon momentinställning när jag skruvar. Kan ju vara en anledning till varför jag har så många olika maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.