Ska renovera (kök, golv, väggar och tak) en del i ett nyinköpt hus och kan egentligen ingenting om kvalitet och behov vad det gäller verktyg. Har i alla fall tänkt införskaffa en skruvdragare. Någon som har förslag på en (gärna billig) bra skruvdragare.
 
Det finns många diskussioner om skruvdragare här, sök på just skruvdragare så får du säkert veta allt och lite till om dem.

Det handlar också en del om vad du är beredd att betala. Räkna med minst 1500kr om du ska ha något vettigt.
 
Beror på vad man lägger i begreppet billig. Själv tar jag reda på vilka krav jag har sen börjar jag leta priser. Använder ju det i mitt jobb så har ju lite andra krav iofs.

Såg att Harald Nyborg har en makita 6317 till salu för 1995. Är en vettig maskin för hemanvändare. För ett par år sedan var det en storsäljare inom hantverkskretsar. Idag är den väl förbisprungen av många modeller men är fortfarande en vettig maskin. Tycker att priset är rimligt. I priset ingår också en systainer.

I tråden kommer säkert rekomendationer om Bosch GSR 12 V SD att dyka upp. De brukar ligga i samma prisområde. Vettig maskin men jag tycker makitan är snäppet bättre.

Annars är ju import ett alternativ. Handlar själv från toolking. Nöjd. Makitas 18 v lxt serie är en höjdare. Stort urval av maskiner till i mitt tycke vettiga priser
 
Problemet är väl att jag inte riktigt vet vad man behöver. Ingen koll på vad watten och newtonmetrarna egentligen betyder och därför vet jag förstås inte vad jag behöver.

Vad är det t.ex. för skillnad mellan skruvdragaren för 149 kr på classe och en för flera tusen. Vad behöver man för att dra i eller ur en skruv?

En grundkurs i skruvdragare verkar helt enkelt behövas.
 
prau skrev:
Problemet är väl att jag inte riktigt vet vad man behöver. Ingen koll på vad watten och newtonmetrarna egentligen betyder och därför vet jag förstås inte vad jag behöver.

Vad är det t.ex. för skillnad mellan skruvdragaren för 149 kr på classe och en för flera tusen. Vad behöver man för att dra i eller ur en skruv?

En grundkurs i skruvdragare verkar helt enkelt behövas.
En skillnad mellan dyr o billig är väl att om den billiga skruvdragaren börja krångla alltför mycket så kan du köpa en ny...och en ny...och en ny...typ 10 gånger. Själv är jag inne på min andra skruvdragare (modell billig) på 8 år. Håller på med diverse bygg och renoveringsjobb mest hela tiden och har hitills inte kännt behov av att skaffa en mer "proffsig" maskin, fast visst...jag kanske inte vet vad jag missar :)
 
prau skrev:
Problemet är väl att jag inte riktigt vet vad man behöver. Ingen koll på vad watten och newtonmetrarna egentligen betyder och därför vet jag förstås inte vad jag behöver.

Vad är det t.ex. för skillnad mellan skruvdragaren för 149 kr på classe och en för flera tusen. Vad behöver man för att dra i eller ur en skruv?

En grundkurs i skruvdragare verkar helt enkelt behövas.
Mitt råd: skaffa en maskin som har två batterier som tar max en timme att ladda och ett minimum på 2,0 Ah och 12v OCH som du har råd med. Själv gillar jag Hitachi (kanske lite onödigt dyra??), men tycker att AEG har maskiner som håller bra priser vs kvalite (om man står ut med handtaget som är rakt som ett kvastskafft :))
Laddtiden är mer att det ska rulla på när man jobbar annars känns det motigt tycker jag. (min första skruvis var en Ferm 14,4v 1,3Ah, den funkar mycket bra men det tar lång tid att skruva ihop ett soldäck med en sådan maskin och ett batteri. knodden har den när det ska "hälpa till")

Är du lite mera gambler köp en begagnad kvalité maskin (jag köpte min Hitachi 12v från en firma som hade gått i KK, maskin, två batterier och laddare 1050kr. MEN man kan har otur och få junk.)
 
prau skrev:
Vad är det t.ex. för skillnad mellan skruvdragaren för 149 kr på classe och en för flera tusen. Vad behöver man för att dra i eller ur en skruv?
Ja du... Ska du hänga upp en tavla märker du ingen skillnad. Det är först vid långvarigt arbete, t.ex. större renoveringar eller rentav riktig bygge som du märker vad du betalar för.
Förutom att kvalitetsmaskiner är normalt hållbarare och har bättre driv, motor o.s.v. så är de även lättare att använda då de brukar ha bättre styrning av varvtalet. Känns helt enkelt som om de gör precis som man vill. Och som någon annan nämnde tidigare så brukar kvalitetsmaskiner ha bättre batterier. Det är oftast batteriet som är anledningen till att de kostar betydligt mer. Det brukar följa med högkapacitetsbatterier som laddas snabbt på de dyrare dragarna.

Utöver det så har jag faktiskt inte hittat en enda billig dragare med acceptabel ergonomi. Ska man skruva hela dagarna så är ergonomin nyckeln till arbetsglädjen. Enligt mitt tycke så har Makita och Panasonic bästa ergonomin. I alla fall om man har S eller M i handstorlek. Vet ej vad folk med L och XL tycker.
 
I ett tidigare nummer av GDS testade de skillnaderna mellan 149:- och proffs, man kan väl säga som så att de billigare helt enkelt är snabbare och slarvigare tillverkade, dåliga lödningar, dålig passform på detaljer, sämre ergonomi, sämre batterier, laddningstiderna är oftast 4-5 timmar mot proffsmaskinerna som ofta har 30-60 min, det enda som faktiskt var lika var att motorn kom från samma tillverkare, dock ej samma motor ! :)

Sämre växellådor ofta med plast kugghjul och endast en växel, tål inte att tappas i golvet från arbetshöjd, de flesta proffsmaskiner tål fall från 1,5-2 meter.

Sedan är det stor skillnad på laddarna, de billigare har som som sagt långa laddningstider, väldigt sällan underhållsladdning eller kylning.

Personliga erfarenheter är också dåliga av "billiga" skruvdragare, när vi köpte huset ägde jag ingen skruvdragare, lånade en Home Work 18V när vi skulle börja riva och skruva bort gammalt skräp, det första jag konstaterade var att chucken helt enkelt var skev ! När bitshållaren var på plats vobblade hela skiten :) Inte så lätt att skruva bort grejjer.

Ska man inte använda den mycket är mitt tips att köpa minst en Black & Decker eller Grön Bosch, 100 gånger bättre är skitet från ÖoB, Rusta, mm

Om man ska köpa bättre så är det inte så stor skillnad mellan Hitachi, DeWalt, Makita, Blå Bosch eller annat proffsmärke såvida man inte är expert, köp helt enkelt den som känns bäst i handen för dig.

Däremot så rekomenderar jag starkt att köpa oavsett modell en med lithium batterier, de håller mycket längre och självurladdas inte alls lika fort. Ska du inte anväda den så ofta är risken att NiMh eller NiCD batterierna helt enkelt blir förstörda och tappar effekt om de blir liggande länge.

Mvh Kemi
 
tack så mkt för uttömmande svar. nu är det väl bara att ge sig ut i jungeln
 
Kemi skrev:
I...
Ska man inte använda den mycket är mitt tips att köpa minst en Black & Decker eller Grön Bosch, 100 gånger bättre är skitet från ÖoB, Rusta, mm....
Som sagt, min "rusta" maskin har funkat bra för mig i ca 5 år nu, det jag börjar märka är att batteriet blivit lite sämre på senare tiden. Den billiga B&D jag köpte för styvt 8 år sedan är också i fungerande skick fast där är batteriet på upphällningen.
 
bonnier skrev:
Som sagt, min "rusta" maskin har funkat bra för mig i ca 5 år nu, det jag börjar märka är att batteriet blivit lite sämre på senare tiden. Den billiga B&D jag köpte för styvt 8 år sedan är också i fungerande skick fast där är batteriet på upphällningen.
Du har väl fått ett måndags ex av rusta dragaren :)

Det jag skrev gäller ju generellt, visst kan man ha tur att köpa en som fungerar och om man inte ska använda den så mycket spelar laddningstiden mindre roll.

Det där med att köpa en ny när den går sönder 10 gånger i rad skulle jag bli vansinnig på, tänk om du håller på med något och så går den sönder, butiken har stängt och du får vänta till imorgon för att åka in och reklamera/hämta ut en ny eller helt enkelt köpa en ny. Jag hade inte orkat. Därav motiveringen till en klass bättre.

Men det beror ju helt på hur man är som person.

En bekant till mig kör på den filosofin, köpte en planslip från ÖoB ( Black Line ) för att slipa ett bord om jag kommer ihåg rätt, den gick sönder omg, hämtade en ny på garantin, slipade ca hälften sen gick den andra sönder, hämtade en tredje som har hållit sen dess. Billigare än att köpa en dyrare, men mycket krångel och bökande.
 
Kemi skrev:
Du har väl fått ett måndags ex av rusta dragaren :)
Jo det blev kanske nåt fel när dom skulle plantera in felet :rolleyes:
Kemi skrev:
Det jag skrev gäller ju generellt, visst kan man ha tur att köpa en som fungerar och om man inte ska använda den så mycket spelar laddningstiden mindre roll.

Det där med att köpa en ny när den går sönder 10 gånger i rad skulle jag bli vansinnig på, tänk om du håller på med något och så går den sönder, butiken har stängt och du får vänta till imorgon för att åka in och reklamera/hämta ut en ny eller helt enkelt köpa en ny. Jag hade inte orkat. Därav motiveringen till en klass bättre.
Jag vet faktiskt inte om man behöver vara så desillusionerad så att man skall förutsätta att det billiga går sönder gång på gång. Med min liknelse innan att man kan köpa 10 st av de billga för en dyr menade jag inte att man behöver köpa 10 st på ett år...det hade gjort mig vansinning också, förutom att det vore väldigt resursslöseri.
Faktum är att jag i princip alltid under mina år köpt "billiga" verktyg, och att de flesta har hållt under dessa år, trots ganska intensiv användning. Det jag kan påminna mig nu som jag har haft problem med kvalitetsmässigt är planslipar, där känns det som är dags att skaffa en ny snart, men det är ändå "bara" isåfall den tredje jag köper på typ 10 år.
 
Jag köpe i princip alla verktyg jag ville ha av billiga märken och anväde dem under en del projekt och lärde mig vilka maskiner jag anvämde mycket av och sedan köpte jag dessa maskiner av lite bätte kvalite.
Köpte i juli en Hitachi med 2st 1,5Ah litium batterier, mu skruvar jag alltid med ett leende på läpparna.
Alla säger att man minst skall ha 2,0Ah men jag tycker denna 1,5Ah räcker mycket bra.

Emil
 
En skruvdragare är med stor sannolikhet det elverktyg man använder mest hemma. Jag brukar köpa få men bra saker.
Ska man köpa något man verkligen behöver och har användning för så ska man köpa något man trivs med och som kommer hålla i många år framöver.
Var och kikade på skruvdragare till en släkting som hjälpt mig mycket och kände på Panasonic, gul och dyr men vilken maskin! Behövde inte leta längre utan köpte den och gav bort den. Nu suktar jag efter nya serien Panasonic med Lion men inser att det är extremt overkill med en sån maskin för mitt sporadiska användande. Köpte mig själv en liten Bosch blå, funkar fint att skruva i stort sett allt med (jättebra att montera kök med) och duger till mig.

Det är som med skruvdragare som med allt annat. Du får vad du betalar för. En del behöver egentligen bara en Skoda Felicia för att frakta rumpan till jobbet med, men köper istället en BMW 5 serie för man gillar kvalitetskänslan och designen. Inte säkert den ena håller bättre än den andra, men man har roligare på väg till jobbet :)
 
Mikael_L
Men det är väl inte bara att dom går sönder / inte går sönder man ska beakta ...

En billig skruvdragare har ofta inte autolock, du måste alltid använda två händer för att skruva dit borret/bitset + att du måste hålla i och ta som en gnu ifall inte borren ska börja rotera då det börjar gå tungt. Min gröna bosch har autolock, Bra !
Men en blå bosch eller min Hitachi har ännu mycket bättre autolock, där behöver man bara skruva så lätt, så lätt, sen sitter borren kanonsäkert ändå!

Jämför jag krypkörningen på en billig Meec, en grön bosch eller blå bosch, Makita, Hitachi osv, så är det ... ja du kan väl gissa..., sådär, bra och bättre ....

Laddtiden .... tja ... samma sak.

Sen är det ergonomin. (OK autolock handlar också om ergonomi...)
Min hitachi är snabb och lätt att ställa om mellan hög och låg växel, smidigt lättflyttat reglage, även med handskar på. Min gröna bosch ... Tur att man inte behöver byta växel så ofta ... puhhh
Ljudnivå ! ...
osv osv

Sen är det säkerheten, men nu lämnar jag skruvdragare.
Hitachi cirkelsåg C6BU2 har klingbroms, klingan stannar nästan omedelbart efter man släppt strömbrytaren.
Blå bosch, Hitachi m.fl. vinkelslipar har mjukstart, man slipper det där våldsamma sidokastet som gör att man har slipskivan halvvägs genom stortån innan man fattat att man borde ha hållt hårt i apparaten....

Sen är det garantier och om reservdelar går att få tag på,... fortfarande efter 3 år, 10 år eller överhuvudtaget ...

Sist men allra viktigast, tänk när grannen tittar in i garaget och man får se hur impad han är. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.