Mikael_L skrev:
Köptips i Uppsala.
I morse såg jag på Beijers i U-sala:

Bosch GSR12, 2st 2,6 Ah NiMH för 1400:- ink moms --- --- --- 2st kvar om dom inte har fler bakom kulisserna.

Den urstarka GSR12 VE-2 + 2 st !! GSR12-2 för 3500:- inkl moms alltså 3 st dragare för 3500:-, men då är det GSR12-2 inte GSR12, dvs mindre vridmoment (och om jag inte missminner mig 10 mm chuck) Men det kanske inte gör något om man har en som ger en underarmsbrott och två st lite svagare. Tror det tyvärr var endast en laddare, så det går inte att dela upp paketet mellan flera köpare, men jag kanske såg fel...
2 paket kvar.

GSR12 + mutterdragare (vad den nu heter) för 2500:- många paket kvar.
Antar att de är de utgående modellerna dom rear ut. Både GSR Standard och Heavy Duty (VE-2) har kommit som nya modeller.
 
Mikael_L
Kommer det nåt nytt godis med de nya modellerna ? typ Lijon batterier...?

Den gamla serien är en bra dragare som den är, om de nya endast medför ny design så går det ju att mista ;)
 
Det har kommit en ny uppdaterad version av Bosch GSR 12 med en ny och starkare motor. Det är dock fortfarande NiMH-batteri i den. Om någon inte förstått fördelen med Lithium-batterierna så är det ju att de tål fler upp/urladdningar, de är lättare, de går snabbare att ladda, de har längre livslängd, men framför allt så tål de att stå längre tid utan att laddas ur. Hitachi och Makita gör ju bra maskiner med dessa maskiner men även Kress är stora på detta.
 
Hitachi och Makita gör ju bra maskiner med dessa maskiner men även Kress är stora på detta.
med dessa BATTERIER ska det va :)
 
Visst ska det vara Lithium batterier! Fast Nihm batterier fungerar bra med... Men då måste man sköta dom väl... men då kan det inte vara någon biltema maskin eller något sådant...
 
Såg den nya GSR'n på bosch sida. Tycker motorn verkar svagare än den förra, 22NM mot 23 i mjuka förband (14.4Voltarna). Sen tycks det vara mer roterande massa i den vilket ger ett högre värde på hårda förband, samt högre totalvikt.
 
både för och nackdelar med den då...
 
Skillnader mellan GSR 12 SD årets och fjolårets GSR 12 SD
De högsta värderna och de överst är den nya 2008 versionen.

Vridmoment, max. (hård skruvdragning)
36 Nm
32 Nm

Varvtal obelastad, 2:a växeln
0 – 1.400 varv/min
0 – 1.200 varv/min

Vridmoment, max. (mjuk skruvdragning)
20 Nm
19 Nm

Spindelgänga
1/2"
3/8"

Vikt med batteri,
ca 1,90 kg
1,70 kg

Vridmomentsteg
20+1
15+1

Borr-Ø trä,
max. 28 mm
25 mm

Borr-Ø stål,
max. 13 mm
11 mm
 
Väljer mellan den lättare GSR 12 för 2000:- eller den nya på Clas Ohlsson för 2195:-
Den nya verkar ju lite tyngre.. men samtidigt lite starkare.. ?
Har försökt hitta någon GSR 12 med 3 batterier men inte lycktas förrutom på smsservice (2200:- ) men då tillkommer frakt också.
http://www.smsservice.se/productView.php?pid=175

Spelar kanske inte så stor roll vilken man väljer.. men man vill ju alltid fundera lite när det handlar om så pass dyra pryttlar.
(Kollade på Beijer i Umeå men de hade ingen kampanj på GSR 12 som uppsala verkade ha.. )
 
Kanske ska du titta på den gamla 14.4Voltaren då, lättare än den nya 12V samt mer vrid.
 
Jag slog till själv på en "gammal" GSR 12 med tre batterier. Kostade 1895 på K-rauta för några veckor sedan, jag kan ha fel men jag tyckte dom hade paket kvar i lördags (i Örebro). Såg dessutom att dom av någon skojjaraktig anledning även hade GSR 12-2 för samma pris ... vilket är att nästan luras.

Jag har vägt den faktiskt och den väger 1.9kg och inte 1.7kg ... lite missnöjd där. Jag tror att den säljs med "nya" batterier och att det är dom som är tyngre än dom gamla. Jag gissar det iallafall ...

I övrigt är den ok, men i efterhand kan jag tycka att jag kanske lika gärna kunde ha köpt den nya för 2099 (om jag minns rätt) också på K-rauta. Jag hade dessutom sett den gamla för 1795 nån vecka tidigare ... lite skumt. Ångrar lite att jag kanske inte la till lite och köpte en Makita, typ 6317DWDE. Har nämligen en mindre maktia 7.2V sen tidigare som jag är nöjd med, men den var lite svag och hade bara ett batteri. Därav mitt inköp ...

Sen vette tusan vad jag skall ha tre st 12V batterier till? Vill ju till att skruva s*tans mycket :) ... jag kör inte slut på två batterier under 60 minuter vilket det ju tar att ladda ett batteri ... Måste bygga en stoooor uteplats till sommaren ;)

Behöver jag ens tillägga att frugan tyckte det var en helt onödig investering ??? Ska hon säga som kan gå och klippa sig för typ 1500kr !! ... Vi prioriterar olika helt klart ;)
 
Måste säga att jag är helnöjd med min Hitachi DS 14DL.... Maskinen är stark som sjutton! 52 Nm i mjukt förband!
den väger faktiskt inte mer än 2 kg heller! En underbar maskin!
 
hej! denna maskin e underbar, lätt o behagligt grepp,kan även användas i mörker.när batteriet tar slut ,stannar maskinen tvärt.jag har även en dewalt 18 voltare,den är betydligt starkare,men tyngre.idag köpte jag ytterligare en Hitachi maskin,nämligen en cirkelsåg c 6 bu 2 165mm klinga.den gammla hederliga elu 151 senare dewalt 153 har utgått.denna såg är något större än dewalten ,men helt underbar att såga med.
 
Finns det någon liten kraftig rackare? Av typen grov mejsel som kan vikas i olika vinklar. Kombinationer med borrmasxkin är lite klumpiga vid t.ex. uppsättning av plattor i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.