Jag var tvungen att gå och testa. Pekfinger på stor-Makitorna (6337 och 14,4V NiMH slagis) och långfinger på fjuttdragaren Bosch GSR 10,8v- Li gen. 1. Allt annat kändes konstigt.
 
Nu vart jag ju själv riktigt nyfiken o sprang först ner i källaren o kollade.
Alla Bosch 10.8 är gäller långfingret.
14,4V Bosch dragare långfingret lika klockren samt att tummen o pekfinger ligger perfekt för att justera höger o vänstergång.

Borrhammare ... tvåhändersmaskin och här kändes pekfingret bäst.. tigersågen så kändes pekfingret helt ok...åxå en 2 händersmaskin.

Frågade grannen som gick förbi... pekfingret sa han men när han sprang o hämtade sin skruvdragare så insåg han att han faktiskt brukade köra med långfingret.

Diskussionen är ganska OT men kanske Mattias eller Daniel kan bryta ut den till en egen tråd då det finns ett värde att vrida runt lite i frågan.
 
Kör med långfingret av flera anledningar. 1. Får bättre kontroll på maskinen. min handled hamnar något bättre i förhållande till skruven. 2. Jag håller per auto maskinen lösare på detta sett vilket gör att jag klarar handen ifall maskinen hugger. De gånger man har vridigt till så har man kört med pekfringret. När jag kör med långfingret så vrids maskinen bara ur handen eftersom jag inte håller lika hårt. 3. Många maskiner är gjorda för att köras med långfingret 4. Pekfringret samt tummen bli ledig för att ändra vilket håll man skall köra
 
Ja på min 6270D så använder jag då bara pekfingret, för att gasa, vet dock inte hur det blir med dom nya 10,8V maskinerna då dom inte kommer förrän imorgon(trots att enligt DHLs trackingsida så fanns dom på uthämtningsstället kl 10:13 i fredags).. Är det ett smalare grepp så gissar jag väl att jag får använda långfingret... Iom att dom inte har "batteriklumpen" så kan det nog vara bra iom att tyngdpunkten på en sån maskin ligger mycket högre..
 
Det verkar ha blivit svenska-skruvdragar-dagen idag så jag var tvungen att prova.
Makita DF030D 10.8v utan chuck.
Det kändes helt klart bra med långfingret, men när man skulle ändra riktning så blev det klart sämre, om man kör med pekfingret så kan man ändra rotation med tumme och sidan på pekfingret snabbt. Men när man flyttat upp pekfingret till sidan av maskinen så fattas det liksom ett extra lite kortare finger mellan pekfingret och långfingret ( och sånt vill jag inte ha heller :)

Det verkar som det finns för och nackdelar med båda metoderna, men stort tack för ett tips som säkerligen kommer till nytta när man bara ska skruva i och inte hålla på och backa som jag brukar göra till som tätt
 
När jag kör med en hand blir det oftast långfingret. Men när jag ska skruva in grövre skruv eller med högre precision och använder två händer så blir det mest pekfingret på avtryckaren.
Så hela det här med fingergrejen beror på arbetsställningen för min del.
 
Sablarns! Jag upptäckte precis en oroande sak med DF330DWE maskinen i paketet jag beställt.. Chucken ser misstänkt ut den skräpchuck som sitter på min 6270D som saknar låsfunktion, dvs fanskapet släpper stup i kvarten, något som jag irriterat mig gråhårig på med min 6270D.. Vet någon om det är samma typ av värdelösa chuck på DF330DWE?
 
Långfingret som gasfinger, den idén har aldrig slagit mig. Jag ska testa det i morgon på jobbet, men förmodligen blir det att fortsätta med pekfingret. Är lite smått konservativ av mig och vill gärna göra som jag alltid gjort. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Långfingret som gasfinger, den idén har aldrig slagit mig. Jag ska testa det i morgon på jobbet, men förmodligen blir det att fortsätta med pekfingret. Är lite smått konservativ av mig och vill gärna göra som jag alltid gjort. :)

//Patrik
hehe 19år och fastnat med pekfingret;)

Kan tänka mig att alla hantverkare som läst tråden och som sitter fast i pekfingervalsen börjar ett nytt liv i morgon. Dags att gå med i nya folkrörelsen... "Långfingergasen"

Ledarna nedan kommer att visa vägen:rolleyes:

images

images

images
 
P
Nimajneb skrev:
hehe 19år och fastnat med pekfingret;)
Ja, jo, 20 år om någon vecka. :cool:
Men jo, sitter fast i det träsket. ;)

Testade idag och det kändes faktiskt inte så konstigt som jag trodde, men kändes inte som någon nämnvärd skillnad, men ska testa lite mer.

Och så över till något helt annat. Dagens julklapp från firman!
Hilti.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprillans ny, precis öppnad låda! Den luktade och kändes mums!
Hilti TE-7 C.
Går runt med ett leende just nu. :cool:

//Patrik
 
Precis som andra har varit inne på så beror det väl på utformningen på maskin, finns väl inget sätt som är rätt eller fel direkt.

Både hitachi och bosch 14,4 dragarna jag har haft så har det varit pekfingret som har passat bäst. :)
 
skalman1 skrev:
Precis som andra har varit inne på så beror det väl på utformningen på maskin, finns väl inget sätt som är rätt eller fel direkt.

Både hitachi och bosch 14,4 dragarna jag har haft så har det varit pekfingret som har passat bäst. :)
Om du kör Bosch 14,4 ... hur sköter du då v/h växlingen om du kör med pekfingret? Tycker den knappen sitter som gjuten mellan tumme o pekfinger när man gasar med långfingret.
 
Nimajneb skrev:
Om du kör Bosch 14,4 ... hur sköter du då v/h växlingen om du kör med pekfingret? Tycker den knappen sitter som gjuten mellan tumme o pekfinger när man gasar med långfingret.
Jag hade en gsr 14,4-2 li, och den har ganska smalt handtag vilket gjorde att handen passade perfekt till reglagen (tumme och pekfinger till rotationsväljaren)

Den vanliga gsr:en har grövre handtag tror jag. :)
 
TheStills skrev:
Intressant tråd.. Jag har också varit inne på detta med kompaktskruvdragare
Är ju DeWalt'are men deras nya 10.8 med fetbatteri känns inte så bra..
Vad tro ni om denna?
[länk]
Gillar att den är kompakt! Och rätt billig!
Den funkar finfint :), har både den och chuckvarianten, och jag använder den chucklösa oftast.
Finns för ca 65:- till i Tyskland, med laddare med svensk kontakt (om man inte vill klippa eller använda adapter).
Rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.