Jahapp.. Så har man börjat läsa till elektriker genom komvux.. Kom fram till att man helst vill undvika att stå och jobba med en 3-kilos skruvdragare när man skruvar högt över huvudet, så jag hittade detta paket och slog till.. Jag tror dom kommer räcka till bra för mig som elektriker, eller vad tror ni?

Sen har jag en liten fråga ang dessa vita makitamaskiner.. Det står ju på vissa att dom är "Limited Edition" och kommer i en sexig metallväska.. Men på nåt ställe läste jag även att en vit maskin var en billigare version av den blåa, så vad är det som gäller? Tycker detta paket var väldigt prisvärt...

http://www.verktygsproffsen.se/inde...tegory_id=62&option=com_virtuemart&Itemid=157
Makita_Combokit__4bb1d41ecd824.jpg
 
Redigerat:
Jag tycker att det kan vara lämpligt om man nu är elektriker med en maskin som både har ganska bra moment för att borra tex med dosborr samt kunna dra i lite skruv.
Dom där är smidiga - Men jag ställer mig frågande hur mycket kapacitet dom har. Ngn mer info på detta?
Tror dom kommer att uppfylla ditt skruvbehov, men knappast hela spannet med dosborrar och större skruv - Men jag kan ju ha fel.
Det var ju rätt kurs - Ligger på ca 1400 i UK utan Moms så det var helt klart rätt pris.
 
Priserna verktygsproffsen var ju inte så jättemycket högre än i UK.

Kombinationen DosBorr o slagskruvdragare låter lite nytt, kanske någon som har testat.

I vilket fall så kommer du att behöva en starkare borrmaskin för dosborr i massivträ, kanske även för att borra igenom väggar/golv/tak för VP rör etc

Därför behöver du även en borrhammare.

Jag antar att alla elektriker föredrar batteridrivna maskiner.......
 
Polaren köpte det här kittet och blev väl lite halvmissnöjd, batteritiden och orken, själva momentet i skruvdragaren är sisådär, och slagskruvdragaren förde mer oväsen än den gjorde nytta. Han hade kanske orealistiska förväntningar på den i och för sig, men ångrade att han inte köpte en lite dyrare, kanske lite tyngre men tuffare skruvdragare... Allt handlar nog om vad du kommer att använda den till, och du blir kanske jättenöjd med maskinen.
 
Skruvdragaren i paketet har bara 24Nm, men det är mer än min nuvarande 6270D. Slagskruvdragaren har 90Nm och det räcker nog till för det jag har tänkt använda den till, typ skruva klammer osv.. Jag vet att jag antagligen behöver en kraftigare maskin så småningom, men iom att jag förhoppningsvis får ett jobb efter jag är klar med den här utbildningen så är det ingenting jag har tänkt att investera i själv, då en 18V slagskruvdragare ligger på runt 5000kr, det får företaget som anställer mig hålla med.. :)
 
Vad ska du ha för jätteskruv till dina klammers? Här måste väl skruvdragaren räcka mer än väl.

Begränsningarna ligger ju helt på borrningsmöjligheterna.
 
Priserna på sidan (verktygsproffsen) är väl ex. moms?
 
RFL skrev:
Priserna på sidan (verktygsproffsen) är väl ex. moms?
Japp, moms tillkommer.. Jag fick betala 2313kr med moms och frakt(100kr)

En slagskruvdragare rappar ju inte sönder skruvskallar/bitsar lika lätt, därför kommer jag prova använda den i första hand.. Men vi får se vilken av dom som blir huvudmaskin för elmonteringar.. Jag snickrar ju en del hemma också och har byggt en altan i fjolsommar och i sommar en friggebod med min gamla 62070D så jag kommer utan tvekan ha användning för bägge maskinerna.. :) 6270D'n har ju fått stöna och stånka en del för att dra 6x120mm Jetting.. :p
 
Redigerat:
Om någon vill köpa detta kit så finns det även hos toolab. Kostar 2199 inkl moms och frakt :)

Kör detta själv i huset så har jag större kit i uthuset/verkstan. Perfekt för enklare arbete och vardagsbruk...
 
Färgen har inget med kvalité att göra.. Makita går att beställa från fabrik i åtminstone Blå, Vit och Röd. Vill minnas att jag även har sett bilder på svart. I staterna så säljer man de vita som DIY-maskiner. I England som jubileumsmodeller.. Så det verkar vara upp till resp marknad att bestämma hur man vill saluföra dessa. Det som brukar skilja dock är hur du får maskinen. i hård eller mjuk väska. plast eller fejkplåt
 
Jag var och letade bits nyss och hittade ett fynd på en bilverkstadsbutik.. En gammal Bosch bitssats med vinklingsbar spärrskaftmejsel.. 65 delar.. Butiksägaren hittade inte artikelnumret i sitt system eller hos Bosch så jag fick köpa lådan för 150kr... Jag har försökt leta reda på vad bitssatsen kunde ha kostat på nätet utan resultat, men jag skulle gissa på 3-500.. Det närmaste jag hittade var detta set för 16,99 pund.. http://www.amazon.co.uk/Bosch-Piece-Screwdriver-Bit-Set/dp/B000P4KRJ0 Hur som helst har jag gjort ett fynd.. :)
boschbits.jpg
 
Redigerat:
Såna satser är guld, man använder dom ytterst sällan (och då är jag service elektriker), men när dom väl behövs så är det skönt att ha!
Skruvdragarna tror jag du kommer långt med, jag har aldrig fattat varför folk börjat köra mer med knackare på sista tiden men å andra sidan har jag aldrig testat någon heller.. Jag tippar på att du kommer använda skruvdragaren typ alltid :) 11V Lh kommer du långt på.
 
Danne031 skrev:
Såna satser är guld, man använder dom ytterst sällan (och då är jag service elektriker), men när dom väl behövs så är det skönt att ha!
Skruvdragarna tror jag du kommer långt med, jag har aldrig fattat varför folk börjat köra mer med knackare på sista tiden men å andra sidan har jag aldrig testat någon heller.. Jag tippar på att du kommer använda skruvdragaren typ alltid :) 11V Lh kommer du långt på.
Knackarna har 3-4 gånger högre moment än en motsvarande maskin, så det kanske har en del att göra med populariteten, sen iom att dom knackar som dom gör så rappar man inte sönder skruvskallarna/bitsen lika lätt som om man skruvar med en vanlig dragare. En till fördel är att dom inte vrider av handleden på en när det tar stopp.. Står man i en konstig vinkel så har man en klar fördel av en sån maskin..
 
De senaste modellerna av lätta borr/skruvdragare (ej slag) från både Bosch & Makita saknar vanlig chuck (för att korta ner maskinerna). Vilket innebär att man måste införskaffa sig ett gäng borr med 1/4" sexkantsfäste, har letat lite efter sådana med ganska magert resultat.
 
LilleNo skrev:
De senaste modellerna av lätta borr/skruvdragare (ej slag) från både Bosch & Makita saknar vanlig chuck (för att korta ner maskinerna). Vilket innebär att man måste införskaffa sig ett gäng borr med 1/4" sexkantsfäste, har letat lite efter sådana med ganska magert resultat.
Köp en sån här istället.. http://www.verktygsproffsen.se/inde...d=snabbchuck&option=com_virtuemart&Itemid=153

Makita DF330DWE har chuck.. Får mina maskiner imorgon :D

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.