Glöm bara inte att kolla andra källor i Tyskland o UK i första hand (allt står i UK o Tysklandstrådarna). Seltmann har ju haft lite negativ feedback senaste 6 månaderna. (leveranstider o kommunikation)
 
Vi (jag och frugan) tänkte samma sak när vår gamla B&D 18V gav upp, vi tittade oxå på paketet med DF330DWLE & TD090DWE som då kostade runt 3000-4000kr beroende på åf.

Men så körde lokala K-rauta en kampanj på 20% och köpte vi dem separat för ca: 3000-3500kr istället, och då får du ju totalt 2st laddare & 4st batterier istället och garanterat aldrig slut på kräm när det behövs..

Rimligtvis borde priset på dem separat ha sjunkit lika mycket sedan vi köpte dem, som priset för motsvarande kit verkar sjunkit.


Vi har f.ö enbart 10.8 Voltarna sladdlösa nu och det funkar super, renoverar och monterar fönster för fullt i kåken och drar karmskruv med dem oxå utan problem..

Fast nog är det bra att ha en (i vårt fall billigare) sladdriven slagskruvdragare till hands oxå, för rejälare saker...
 
Redigerat:
Jag har en hel drös 18-voltsprylar men lutar åt att ta ut hela klabbet till landet (där sladdlöst är praktiskt) och enbart köra 10,8:surprised:rna och sladdborrmaskin hemma. Men så var det ju den där 18V sladdlösa sticksågen som jag älskar....
 
Jag beställde Makita 10.8V kitet från toolstop nyss... En 10.8V dammsugare fick man på köpet också! 4 delar för ca 2200kr inkl frakt känns bra.
 
pebj_ skrev:
Ett tips,
[länk]

Milwaukee skiljer sig ifrån övriga konkurrenter då de använder sig av 12V Lithium-ion istället. Ska även kunna kompletteras med 3Ah batteri.
Milwaukee är ett Amerikanskt företag och i USA har man bestämt sig för att kalla 10.8V dragarna för 12V troligtvis för att inte förvirra konsumenter att tro att LiIon dragare är mycket svagare än gamla 12V NiCd-

Även Bosch kallar sin 10.8V serie i USA för 12V.
 
joje20 skrev:
Satt och kollad runt på lite olika sajter när jag ramlade på detta paket
[länk]

Kan det här vara något om man kompletterar med en lite 10.8 v dragare... Då borde man klara sig. Men kollar man på svenska sidor så är det här paketet betydligt dyrare eller har jag missat något (fel modell eller inga betterier m m)


/jocke
Synd att jag inte visste om det erbjudandet för en månad sedan då jag köpte min gröna PSR 18V Li för 500:- lägre pris :S Det verkar vara ett riktigt prisvärt paket, hade varit lätt att motivera merkostnaden i mitt fall. Frågan är hur snabb laddaren är i det paketet och om båda maskinerna verkligen är HeavyDuty (det nämns 2m fall i beskrivningen).

Detta paket tycker jag också var intressant, då jag är intresserad av Bosch Mini Monsterpaket (utan L-boxx och GOP).
Annars finns ju detta 10,8V kit där man får extra allt.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Milwaukee är ett Amerikanskt företag och i USA har man bestämt sig för att kalla 10.8V dragarna för 12V troligtvis för att inte förvirra konsumenter att tro att LiIon dragare är mycket svagare än gamla 12V NiCd-

Även Bosch kallar sin 10.8V serie i USA för 12V.
Jag såg i ett nummer av gds där man påpekat att AEG och Milwaukee dragarna egentligen var 10.8, men dom blev kontaktade av aeg som talade om att deras celler hade högre spänning vilket gjorde att dom var "riktiga" 12v.
 
skalman1 skrev:
Jag såg i ett nummer av gds där man påpekat att AEG och Milwaukee dragarna egentligen var 10.8, men dom blev kontaktade av aeg som talade om att deras celler hade högre spänning vilket gjorde att dom var "riktiga" 12v.
AEG mäter inte enligt standard utan tittar på maxspänning.
Om inte så har dom lyckats manipulera med naturlagarna.

Skulle dom vara pimpade på ett sätt som gjorde dom Oäkta LIIon så skulle jag verkligen hålla mig borta från sådana batterier.
 
AEG kanske använder 3,7V celler vilket resulterar i 11,1V och det är ju lite närmare 12V än 10,8V om man "fulavrundar"...;)
Annars håller jag det snarare för troligt att AEG mäter cellspänning på sitt egna unika vis, eller är min PSR 18V egentligen en 24V maskin då jag mäter upp polspänningen till 22V med nyladdat ack? (givetvis inte)
 
Spänningen varierar ju med laddningen, så man kan ju få en 3-cell LiIon maskin märkt allt från 9V till 12.6V beroende på laddning och kemisk sammansättning. Jag har en ack hemma för modellflyg, den ger 12.6V fulladdad och är märkt 11.1V

Jag anser att den praktiska skillnaden inte är så stor, för även om dom nu är specade vid samma laddningsgrad så att 12V-dragaren verkligen ger 1.2V mer än 10.8V-dragaren så ökar kraften med 11% och effekten med 23% GIVET SAMMA MOTOR. Men man kan ju lätt kompensera för detta på 10.8V-dragaren med en kraftigare motor så i slutändan vet man inte vilken som är kraftfullast. Inte heller vet man vilken som räcker längst eftersom cellerna kan vara olika stora och därmed kan ha olika energimängd. Det man får titta på är ju hur många Wh batteriet har samt varvtal och moment på motorn. Problemet är dock att momentet troligen inte gäller vid specat högsta vartal och därför kan man inte räkna på det heller...

Enklast är nog att köpa en som känns bra i handen... :)

EDIT: Några hann visst skriva före...
 
Köpte själv Milwaukeen för ett tag sedan eftersom den kändes bra i handen och är riktigt robust.
Spänningen verkade ju dra igång lite diskussioner här så jag mätte precis en cell och landade på 4,1V, och om jag nu mätte rätt så har vi väl då 12,3 volts tomgångsspänning. Sedan ska väl ett batteris märkspänning alltid ange den ungefärliga polspänningen obelastat?
 
LilleNo skrev:
AEG kanske använder 3,7V celler vilket resulterar i 11,1V och det är ju lite närmare 12V än 10,8V om man "fulavrundar"...;)
Annars håller jag det snarare för troligt att AEG mäter cellspänning på sitt egna unika vis, eller är min PSR 18V egentligen en 24V maskin då jag mäter upp polspänningen till 22V med nyladdat ack? (givetvis inte)
Det var något i stil med det du nämner, för dom mätte inte "Peak" spänning.

Egentligen kvittar det ju eftersom dom funkar mycket bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.