Jag är på jakt efter en skruvdragare, och jag är lite fundersam på vilken jag ska välja.
Jag har letat i prisklassen runt 2000:- . Det som jag har fastnat för är Makitas BDF343 eller BDF453. Men jag undrar om det kanske vore bättre att köpa ett mindre kombipaket istället som tex LCT303X. Men orkar verkligen dom lilla det som behövs. Framför allt så kommer jag att använda det till skruva altan, sätta innertak, renovera kök m m.

Det känns som om det är bättre med en större samtidigt som om dom små är väldigt smidiga....


/Jocke
 
Vad för nåt ska skruvas framöver? :)
Ska det hålsågas i träskivor för tex eldosor är nog en stor ofrånkomlig.
Ska det däremot mest skruvas, skivor, trätrall och annat räcker 'fjutt-dragarna' långt.
 
Det går att bygga altan med 10.8V dragare dock inget jag rekomenderar.
En slagskruvdragare är min favorit tex BTD140-144 går även utmärkt med BDF452 eller BHP452 och den senare går ju att få till hyggliga priser i UK.

Om man kan köpa båda är det inte dumt :)
Det optimala, BTD140-144, BDF452.
För andra mindre ändamål 10.8V maskinerna

/Mattias
 
Håller med Matix, även om 452:an inte är framme mer än en gång om året eller så. Kör med slagskruvdragaren till nästan allt nuförtiden, sist den inte klarade biffen var när jag satte in några fönster till grannen, då fick jag ta den andra till karmskruvarna.
 
Det går att skruva trätrall med dom där fjuttdragarna, åtminstone den med slagskruv. Nackdelen är att det tar tid...den börjar slå väldigt tidigt och sen tar det tid att skruva ner hela skruven. Så mitt svar på frågan är nog nej, åtminstone hade jag blivit tokig efter ett tag. När man däremot ska precisions dra skruv, även i trädäck, så är dom super, går liksom enkelt att dra i ytterst lite i taget.

Men i dom flesta andra fall är dom underbara till det mesta annat, sällan jag använder den stora skruvdragaren längre. Men tyvärr är nog kombinationen av en 'normal' skruvdragare samt fjuttdragare den uppsättning man behöver för att göra visa jobb på effektvift sätt.
 
En stor och en liten. En rejäl för grovjobben, och sedan Bosch's små som ryms i handen för småjobb (öppna datorer, montera Billy-hyllor och sånt).
 
Matix skrev:
Det går att bygga altan med 10.8V dragare dock inget jag rekomenderar.
En slagskruvdragare är min favorit tex BTD140-144 går även utmärkt med BDF452 eller BHP452 och den senare går ju att få till hyggliga priser i UK.

Om man kan köpa båda är det inte dumt :)
Det optimala, BTD140-144, BDF452.
För andra mindre ändamål 10.8V maskinerna

/Mattias

Problemet är att dom är lite för dyra för min smak...

det är därför jag har kollat på BDF453 eller 343.. Det känns som det är den det får bli. Om inte någon har ett bättre förslag :)

Frågan är om man ska välja 14 eller 18 v maskiner...

/j
 
Då jag själv tycker att Makitas 18V maskiner är så pass smidiga så skulle jag absolut satsa på en 18V som grund. Den fixar ju det mesta som man pysslar med i hemmet. Men om sen behovet av en mindre finns så tar man den matchen då.

Tycker man att en 18V känns lite klumpig så kan man alltid köpa till ett BL1815 dvs 1,5Ah batteri och den är bra mycket smidigare och lättare.
 
14 voltarna är mkt smidiga men det finns mkt fler maskiner att välja på i 18v lxt-serien.
Har själv http://www.axminster.co.uk/makita-bhp452rfwx-18v-anniversary-combi-drill-prod715072/, samt alla 3 dragare i 10,8v-serien.

Använder mest 10,8 voltaren med bitsfäste DF030DWE, funkar till det mesta, men när det skall skruvas kraftigare/längre skruv under lite längre tid så plockar jag fram 18 voltaren, 3.0ah har ju onekligen lite bättre drifttid.

Kommer nog bli en 18v slagskruvdragare oxå, 140nm e nice...

Hade jag dock bara haft en dragare så håller jag med Mieron, 18v e kung!
 
Vad är den stora skillnaden mellan BDF452 och BDF453?


/jocke
 
Jag finner personligen ingen anledning att satsa på de dära maskinerna i 453 serien. Tex i BHP fallet är de tom tyngre och större förutom på höjden. De levereras med ett klenare batteri, enklare chuck, inte samma "urkraft" och den saknar ledbelysning. Priset man får betala mer på 452 är värt varenda krona i mitt tycke. Men som sagt det är ju vad jag tycker. UK beställning rekomenderas om man inte vill bli "skinnad".

Men visst tänk en 452maskin med 1.5AH batteri. Då skulle den bli ännu mindre :)

/Mattias
 
Troligtvis inte lika mycket metall i växellådan på xx3:surprised:rna heller.
 
Annars finns ju alltid alternativet:

1) Kit med fjuttdragare och fjuttknack (dessutom billigare batterier när de gamla dör). Knacken skruvar du stora skruvar med. Fjuttdragaren till det mesta annat.
2) Sladdmaskin (slagborrmaskin eller borrhammare) till hålsågar och sånt.
 
Jag kan iofs förstå fördelarna med 452 istället för 453, men det skiljer en hel del i pris också. Frågan är om man verkligen behöver det som 452 ger som hemmapulare...

När det gäller dom mindre modellerna så har jag funderat på LCT303 men om jag förstod tidigare i tråden så räcker inte det för tex altanbygge m m...


/jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.