Hej,

Har en fin lampett som jag tänkte byta kabblar i, men det måste skruvas av den biten på bilden för att kunna dra kabbeln i. Det är hård skruvat.
Med vilket verktyg kan man skruva loss denna pentagon (fem-sidig skruv, en sida ca 7mm)?

Tack i förväg!
 
  • Gyllenefärgad lamphållare i metall, dekorativ, vintage, konstnärlig design, omonterad, detaljerade mönster, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dorisk pelare, dekorativ, elektriska ledningar, delvis urskuren, mässingsfärgad, antik finish, "7 mm" markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det inte en sexsidig mutter?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det ser ut att vara en helt normal sexsidig mutter ja. Tas lättast bort med skiftnyckel om man inte äger en sats fasta nycklar.

Jag undrar också varför den ska bort? Den ändrar väl ingenting i bytandet av kablage? Det är väl lamphållaren som måste bort, det enda den muttern gör är att hålla fast armen i resten av lampetten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej, Saken är att kabalen som jag måste dra in från baksidan via armen till lamphalsen svänger inte, så jag lyckas inte dra den via hålet. Därför tänkte jag att det kunde gå om jag skruvar loss armen, se bilden.

Finns något tips eller jag måste pila med det länge?
 
  • Förgylld drakfigur ligger sönder på träbord, märkt med ordet "SKRUV" och röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Har du skapat ett till konto?

Armen har ju den form den har, den kommer inte ändras för att du skruvar loss den.

Den vita ledningen som syns i bild, är det vad du försöker dra i? Är lampan tänkt för 230 V? Är den ledningen verkligen godkänd för det?

Rent praktiskt kan man lösa problemet genom att t.ex. blåsa/suga igenom en fiskelina med tuss på och använda som dragtråd men det finns många andra frågor här som är viktiga...
 
Tack för era bra kommentarer. Lyckades skruva loss med en pentagon skruv mejsel som lånade från granne. Det var ett intressant förslag gällande fiskelinan med tuss.

Jag byter alla kabblar med lamphållare E14.
 
Hur ser en pentagon skruvmejsel ut och hur använder man den på en sexkantig mutter?
 
  • Gilla
  • Haha
Dr Benz och 4 till
  • Laddar…
Används till Apple grejer.
Kunde ju vart en Pentagon hylsa men den passar ju ändå inte på en Hexagon mutter.
 
BirgitS
Z Zaha skrev:
Jag byter alla kabblar med lamphållare E14.
Vet du att det du gör är säkert eller leder det till risk för brand eller livsfarliga elstötar?
 
Faktiskt inte, Vad ska jag tänka på?
 
BirgitS
Det är en bra artikel men jag såg inte att den tog upp att kabeln man använder ska vara godkänd för 230 V. Den kabel som har visats på bilderna tidigare ser inte ut att vara det.
 
Jag har läst en gång, en bra artikel. Jag får läsa det många gånger, då kommer massa frågor:) Tusen tack! Jag lär mig, ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.