12 185 läst · 22 svar
12k läst
22 svar
Skruva gips på snedtak
Jag har 45x70 reglat i tak cc60. Kan jag skruva gips direkt i detta?
Är cc30 standarden för att en 28x70 inte tål att ha gips hängande utan nedböjning om den inte sitter cc30, eller är det infästningen i gipsskivan som behöver cc30?
Är cc30 standarden för att en 28x70 inte tål att ha gips hängande utan nedböjning om den inte sitter cc30, eller är det infästningen i gipsskivan som behöver cc30?
Jag har cc60 idag. Ser att gyproc tillåter cc400 för montering i tak.C Chris11 skrev:
Det innebär ändå att jag får stå och skära varenda isoleringsskiva på mitten som ska in mellan 45x70 regeln om jag sätter reglarna cc30..
Det är förövrigt ett innertak med 45 graders lutning.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Med 45 grader vinkel hade jag utan vidare satt cc600. Möjligen en rad med kortlingar om höjden är stor.
Jag satte CC 300 precis när jag satte gips i snedtak med 45 graders lutning. I skarvarna på långsidorna satte jag skarvprofiler ac den här typen: https://www.hornbach.se/shop/NORGIPS-Skarvprofil-T60-langd-2500-mm/5767718/artikel-detaljer.html
I mitt fall var det i ett standard 1 1/2 plans trähus från 70-talet. Räknar med att det rör sig en del och vill minska risken för sprickbildning så mycket som möjligt.
I mitt fall var det i ett standard 1 1/2 plans trähus från 70-talet. Räknar med att det rör sig en del och vill minska risken för sprickbildning så mycket som möjligt.
Liknande trådar
-
Skruva gips i vägg med masonit
Byggmaterial & Byggteknik -
Limma eller skruva gips på spånskiva?
Hjälp!! - Vad är rimlig arbetskostnad för gipsa+skiva väggar med snedtak?
Gipsa vinkel i snedtak / Våtrumsväv/glasfiberduk G900
Badrum -
Gipsa snedtak vinkel
Byggmaterial & Byggteknik