Håller på att sätta upp skenorna till vårt nya IKEA-kök men blir lite konfunderad hur brickan till skruven ska sitta.
Vill själv sätta den som på översta bilden så att brickan tar i överkanten på skenan, men då hamnar ju skruvskallen väldigt nära det större hålet i brickan.
Någon som vet hur de ska sitta?
IMG_2397.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2396.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så tyckte jag också men samtidigt ser det ut som om skruvskallen skall sitta längre från det stora hålet i brickan, som på bilden under. Var precis i kontakt med Ikea och han jag talade med var inte riktigt säker så han pratade med en kollega och kom fram till att de ska sitta som på den nedersta bilden.
 
Brickan ska ligga mot kanten och ser ut som den gör för att du ska kunna finjustera skenan efter att du borrat i väggen. Att det stora hålet är "nära" har ingen betydelse när skruven är ordentligt åtskruvad.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Brickan ska ligga mot kanten och ser ut som den gör för att du ska kunna finjustera skenan efter att du borrat i väggen. Att det stora hålet är "nära" har ingen betydelse när skruven är ordentligt åtskruvad.
Som sagt, jag tyckte ju det verkade mest logiskt själv också men konstigt att IKEA-Support inte har bättre koll och säger att den ska sitta på det andra viset.
 
S
rent praktiskt är den nedre varianten bäst.
översta är lite krånglig. hålla brickan på rätt plats??
 
  • Gilla
Burgestrand
  • Laddar…
Jag har skippat Ikeas brickor dom gånger jag monterat deras kök. Använt vanliga runda brickor istället. Man får ju se till att ha skenan i våg bara.
 
Den håller sig själv inklusive skenan på rätt plats med det sättet. Om du skruvar åt den nästan hela vägen in så kan du genom att peta brickan höger eller vänster justera skenan så den blir perfekt vågrät. Sen drar man åt det sista på skruven.

Att supporten på Ikea inte kunde berätta det är dåligt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Anledningen till att Jag trodde på den övre varianten var för att den skulle hålla skenan bättre, då brickan stöder upp överkanten på skenan, men det kanske är feltänk från min sida.
Men om båda sätten funkar lika bra ur hållfashetsynpunkt så tror jag nog jag kör med den nedre varianten då den känns smidigare, för justera skenan kan man ju göra ändå om man inte drar åt så hårt.
 
S
i princip är det så att du kan justera listen.
och brickan skall stödja mot översta vikeln
 
Tomas J skrev:
Anledningen till att Jag trodde på den övre varianten var för att den skulle hålla skenan bättre, då brickan stöder upp överkanten på skenan, men det kanske är feltänk från min sida.
Men om båda sätten funkar lika bra ur hållfashetsynpunkt så tror jag nog jag kör med den nedre varianten då den känns smidigare, för justera skenan kan man ju göra ändå om man inte drar åt så hårt.
Den övre är rätt och håller i teorin åtminstone skenan stadigare.
 
Du kan ju skruva in skruven lite högre upp i första bilden så hamnar inte skallen så nära den stora öppningen.
 
smurfen72 skrev:
Du kan ju skruva in skruven lite högre upp i första bilden så hamnar inte skallen så nära den stora öppningen.
Ja just ja, då blir det ju lite mer marginal. Ska göra det på nästa skena, nu skruvade jag i mitten på hålet i skenan precis som på ritningen.
 
Om du vrider brickan ett halvt varv så kan den fortfarande stötta skenan i överkant och skruven befinner sig längre från hålet. Åtminstone ser det så ut på dina bilder.
 
Det är kanske det som roli menar men är inte säker...
Om du vänder brickan ett halvt varv FRÅN dig (utifrån hur man ser den på första bilden) så att den s a s "pekar" neråt så kommer skruven längre från det stora hålet när du höjer brickan.

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.