Jag visste att den frågan skulle komma och mitt svar är nej. Likväl hade jag nytta av skruvade lister ett flertal gånger under de dryga två år jag bodde i min lägenhet. Utmärkt när man vill fräsa in lite CAT5, när föreningen tar dit målare för att fixa skadade tapeter etc. Min åsikt är att man har nytta av skruvade lister, det räcker att man tapetserar om en gång eller slipar golven en gång så har det lönat sig.

Jag är inte ut efter att upp nå det snabbaste eller enklaste resultatet. Tvärt om är jag ute efter ett resultat som jag blir nöjd med. Därför frågar jag inte om tips på lim, spik, tuggummi, tejp eller liknande ;)

För övrigt anser jag att det till utseendet bästa resultatet uppnås genom att montera listerna, spackla, slipa och måla på plats. Det uppfyller dock endast mitt krav på utseende, inte möjlighet att monteras loss på enkelt vis.
 
här har du en kanonskruv jag har när jag monterar alla köken.
du skall ha sockelskruv : 3,8x41mm
vanliga fall e dom 3,9 men då får du en stor skruvskalle.
med 3,8 har du den lilla skallen men kan ändå använa grabber 2 bitsen...
ta denna å du blir supernöjd!

mvh
snickar estwing
 
Tror jag kört 3,9x41 tidigare men mitt problem har varit att skallen har små hullingar på den koniska biten för att liksom kunna fräsa ner sig i träet. Det tycker jag trasar sönder listen. Får slå en kik på 3,8mm-skruven oxo helt enkelt.
 
Jag har sett lister som man "hakar på" små plast bitar som man skruvar fast på väggen. Men det är klart man blir då lite begränsad i sitt urval eller man kanske inte kan fixa till sina egna lister.

phl skrev:
Jag är inte ut efter att upp nå det snabbaste eller enklaste resultatet. Tvärt om är jag ute efter ett resultat som jag blir nöjd med. Därför frågar jag inte om tips på lim, spik, tuggummi, tejp eller liknande ;)
Annars kan du ju kanske använda kardborrband , då kan du plocka bort och sätta dit igen :rolleyes:
 
Men det var ju sjutton vad ni snöar in er på alternativa metoder. Jag vill skruva mina lister, för böfveln ;)
 
När jag satte lister på landet så provade jag både Grabber och Essves med PH2-skruvfäste. Jag tyckte båda syntes alldeles för mkt så det fick bli varmgalvad 40x1.7 istället. Nästa gång lär jag köra med dyckertpicka om det är en större mängd lister som ska upp.

Din fråga om GRabber in- och utvändiga panelskruvar. Jag tycker att den utvändiga är klart bättre. Dess motvända gängor/rillor vid skallen gör att trät inte fnasar upp lika mkt som på den invändiga skruven. Sedan så är det betydligt lättare att driva in skallen på den utvändiga skruven, vilket beror igen på gängorna vid skallen.

Lite OT, jag håller på att skruva ytterpanelen på min friggebod och använder GRabberskruv. Det kostar multum, men jag vill testa för att se om det är ngt att ha i längden. Jag tycker att spik till ytterpanel är klart överskattat, iaf till vanligt sörlänningsvirke som krymper och korskskruvar sig mellan säsongerna.
 
Den invändiga används ju nästan oftare vid golvskruvning i fjädern än vid listning även om det förekommer. Det är ju en golv/panel/listskruv.
Är inte vidare förtjust i själva skallen, iom att det är så pass grunt för bitset kan man lätt slinta vid obekväma arbetsställningar.
Dom fanns vitmålade förut iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.