Hepp!

Är nyfiken på vad denna typ av skruv kallas samt var jag kan få tag på sådan? Finns den kanske till och med vitlackad?

Skruvskallen är 5mm i diameter och är tillsynes cylindrisk. I mitt hus har hantverkare använt dem för att fästa foglister och smygar i fönstren.

smygskruv.jpg
 
phl skrev:
Hepp!

Är nyfiken på vad denna typ av skruv kallas samt var jag kan få tag på sådan? Finns den kanske till och med vitlackad?

Skruvskallen är 5mm i diameter och är tillsynes cylindrisk. I mitt hus har hantverkare använt dem för att fästa foglister och smygar i fönstren.

[bild]
Det fyrkantiga fästet heter Robertson-fäste. Används flitigt i Nordamerika om jag har fattat rätt. Iallafall brukar det diskuteras på festool owner group forum att festool inte har sådana bits. Tydligen ska de vara betydligt bättre än iallafall ph o pz.
 
Tycker att det liknar skallen på ett paket trallskruv jag köpt på byggmax.

/Håkan
 
Det ser ut som Grabbers PTS48UK, panelskruv för utvändigt bruk. Bits ingår i förpackningen. Den finns vitlackad, PTS40VITC men endast för invändigt bruk. Annars kan man ju limma smygarna så slipper man ju spik- eller skruvskallarna.
 
Nu är alla smygar utom en i mitt hus putsade så det behöver jag inte bry mig om. Jag tänkte utröna om skruven är lämplig till att sätta sockellist, är rätt trött på försänkta vitlackade. Vill kunna ta loss mina sockellister och då tycker jag man måste försänka varje skruv manuellt i sockeln, annars trasar "hullingarna" på skruvskallen sönder listen. Därför min jakt efter panelskruven ;)
 
Efter snabbkik på Grabbers hemsida så kan jag konstatera att ClasseClas nog är helt rätt på det. Får gå ner till järnis och se vad han kan trolla fram.
 
Jag har använt grabbers variant av dom där skruven för lister och är inte speciellt inponerad. Det blir rätt stora hål när man drar idom och jag har gått över till lim+dyckert istället.
 
Grabber verkar ha två varianter, en som är självborrande och har motgänga uppe vid skallen och en mer ordinär med vanlig spets utan motgänga. Vilken är det du har testat MathiasS?

Det ser bra ut runt skallen på de foglister jag har här hemma. Såg även att liknande skruv hade använts för att skruva eksockel i ett nybyggt hus. Får nog köpa ett paket och testa, tror det i alla fall blir bättre än de Essve vitlackade sockelskruvar jag använder idag. Trots att jag försänker manuellt tycker jag skruven syns väldigt mycket. Helst hade jag nog velat slå dem med dyckert men då är det klurigare att demontera vid exempelvis tapetsering eller golvslip.
 
Nope, dyckert är enklare att demontera om nån exempelvis kommer för sig att spackla över hålet ovan skruvskallen vilket har hänt, händer och kommer att hända.

/Kent
 
Det kommer inte hända i mitt hus, därför går det argumentet bort ;)
 
phl skrev:
Grabber verkar ha två varianter, en som är självborrande och har motgänga uppe vid skallen och en mer ordinär med vanlig spets utan motgänga. Vilken är det du har testat MathiasS?

Det ser bra ut runt skallen på de foglister jag har här hemma. Såg även att liknande skruv hade använts för att skruva eksockel i ett nybyggt hus. Får nog köpa ett paket och testa, tror det i alla fall blir bättre än de Essve vitlackade sockelskruvar jag använder idag. Trots att jag försänker manuellt tycker jag skruven syns väldigt mycket. Helst hade jag nog velat slå dem med dyckert men då är det klurigare att demontera vid exempelvis tapetsering eller golvslip.
Jag har använt dom med en extra gänga. Problemet är att skallen är "stor", inte att det spricker eller splittrar sig.
 
Märkligt, skallen är ju mindre än på listskruvar från de vanliga leverantörerna. Tror att jag får köpa mig en ask och utröna själv.

Något som talar för den självborrande varianten med motgängan? Är sugen på att ta den vanliga spetsiga, kommer skruva dels i gips+OSB, dels förborra och plugga i putsad betonghålsten.
 
phl skrev:
Märkligt, skallen är ju mindre än på listskruvar från de vanliga leverantörerna. Tror att jag får köpa mig en ask och utröna själv.

Något som talar för den självborrande varianten med motgängan? Är sugen på att ta den vanliga spetsiga, kommer skruva dels i gips+OSB, dels förborra och plugga i putsad betonghålsten.
Skallen är ju liten för att vara en skruv, men jämfört med dyckert eller bara lim så blir det ju ettt gigantiskt hål....

Skruv och plugg låter dödsjobbigt. Varför inte bara montera med montagelim? kommer sitta som berget.
 
För att jag vill kunna ta bort listerna vid behov. Behov är sådant som tapetsering och slipning av golv. Varför? Jo för jag avskyr skurna tapeter, jag avskyr kvartslist och jag avskyr att kassera saker som inte behövs kasseras (listerna om jag måste bryta loss dem).
 
tapetserar du om så ofta, slipar golv?
mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.