Men, om du har plywood, varför fermacell på det? Fermacell argumenterar att det är ok i badrum utan plywood men jag skulle köra med plywood och vanlig gips då fermacellen väl inte bidrar till ngt på plywood. Fermacellen (eller går du för deras H2O skivor) är inte fukttåligare än vanlig gips och möglar lika fort vid fukt.

Jag skulle nog fortsatt, kommer att göra det i andra badrummet, med våtrumsgips med glasfiberyta istället för papp. Hade spillbitar av båda ute över en vinter, vanliga gipsskivan var bara mjöl med svart papper medan våtrumsgipset såg ut som när jag la ut bitarna.
 
P Peter_K skrev:
Då får jag nog köpa en ny klinga först. Inte så sugen att förstöra klingan till min blåa Bosch. Blir nog att stå utomhus och såga.
Billig klinga från jula/biltema lär göra jobbet. Jag sågade inne, helt ok med dammsugare men hörselskydd var ett måste. Låter mycket när man kapar i fermacell.
 
P
TeroM TeroM skrev:
Men, om du har plywood, varför fermacell på det? Fermacell argumenterar att det är ok i badrum utan plywood men jag skulle köra med plywood och vanlig gips då fermacellen väl inte bidrar till ngt på plywood. Fermacellen (eller går du för deras H2O skivor) är inte fukttåligare än vanlig gips och möglar lika fort vid fukt.

Jag skulle nog fortsatt, kommer att göra det i andra badrummet, med våtrumsgips med glasfiberyta istället för papp. Hade spillbitar av båda ute över en vinter, vanliga gipsskivan var bara mjöl med svart papper medan våtrumsgipset såg ut som när jag la ut bitarna.
Rekommenderas väl fortfarande våtrumsgips i zon 1 och Fermacell står ju med där. Föll lite för det smidiga formatet med 600 mm bredd. Gillar också att det inte är någon spackelkant, blir ju enklare både med våtrumsfolien och kaklingen.
 
P Peter_K skrev:
Rekommenderas väl fortfarande våtrumsgips i zon 1 och Fermacell står ju med där. Föll lite för det smidiga formatet med 600 mm bredd. Gillar också att det inte är någon spackelkant, blir ju enklare både med våtrumsfolien och kaklingen.
600, ja men skivorna väger som 2000 breda normalgips. Raka kanter är trevligt men du skall limma dessa med fermacell foglim. Kommer du dit har jag 10 tuber över då jag hade lite otur när jag tänkte ...
 
P
Tror inte de ska limmas i våtrumsinstallationer. För trött nu, får fundera mer imorgon men allt är klart nu för gipsning så det vore kul att komma igång.
 
Du ger mig en tankeställare @TeroM.. Jag får omvärdera mitt val av skivor med känner jag!

Angående fermacell så ska de inte limmas i samband med tätskikt. Har varit i kontakt med dem och de säger att det är helt onödigt när man använder tätskikt :)
 
P
TeroM TeroM skrev:
Men, om du har plywood, varför fermacell på det? Fermacell argumenterar att det är ok i badrum utan plywood men jag skulle köra med plywood och vanlig gips då fermacellen väl inte bidrar till ngt på plywood. Fermacellen (eller går du för deras H2O skivor) är inte fukttåligare än vanlig gips och möglar lika fort vid fukt.

Jag skulle nog fortsatt, kommer att göra det i andra badrummet, med våtrumsgips med glasfiberyta istället för papp. Hade spillbitar av båda ute över en vinter, vanliga gipsskivan var bara mjöl med svart papper medan våtrumsgipset såg ut som när jag la ut bitarna.
Våtrumsgips med glasfiber yta är väl inte sugande vilket vad jag förstått kan bli ett problem då limmet till folien torkar för långsamt. Tittar man på listan hos GVK https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor/ så är det inte många skivor som är sugande, nu blev det svårt att välja.

BKRs lista https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/12/Vatrumsskivor-2016-12-14.pdf

Lite oklart med Humidboard 2.0. För Knauf står det icke sugande i listan men för Norgips sugande men är inte det samma skiva ?
 
Redigerat:
Hjälper det inte att prima då? Det fick jag berättat för mig från Kiilto att man skulle göra iaf. Har för mig att du skulle använda Kiilto också?
 
P
Jo jag tänkte köra med Kiilto och beställer nog från Kakelplattan.se
Ser det dock som en nackdel med försänkta långsidor för skivorna ska väl inte spacklas när man använder folie och då blir det ju svårare att sätta kaklet snyggt.
 
P Peter_K skrev:
Jo jag tänkte köra med Kiilto och beställer nog från Kakelplattan.se
Ser det dock som en nackdel med försänkta långsidor för skivorna ska väl inte spacklas när man använder folie och då blir det ju svårare att sätta kaklet snyggt.
Vet faktiskt inte om det är ok att spackla eller ej.. Värt att ta reda på!

@TeroM hur hade du byggt upp en vägg då? Plyfa och kartonggips och våtrumsgips i dusch/bad?
 
Sist jag bygge om ett badrum var inte plyfa bakom påkommet, då blev det cc 30 reglade väggar och Byggmax våtrumsgips med LIPs foliesystem.

Jag har ett badrum i pipen och funderingen idag är plywood, samma skiva från Byggmax och förmodligen LIP system 27. Det jag gillar med LIP är att folielimmet är av tvåkomponent typ och härdar istället för att behöva torka. Jag kommer även, som sist, att använda våtrumsgips i hela rummet, inte bara i zon 1. Vill minnas att kravet vid förra renoveringen var våtrumsgips i zon 1 och mot ytterväggar. I badrummet jag kommer att göra så kommer det mesta av väggarna vara i zon 1 eller ytterväggar i alla fall. Vanlig kartongips bara i taket.

Vad det gäller spackling av skarvar, det går att klara sig utan med mera fix under plattor men det är ett litet jobb att dra en sväng cementbaserad spackel (godkänd för att vara under kakel) i skarvarna då det behöver inte fylla ut och bli helt slätt som vid vanliga innerväggar och tak där skarvarna skall vara osynliga vid målning eller tapetsering.
 
P
Funderade lite på det där med spackel men kan man inte istället köra en sväng med fix i skarvarna efter folien är monterad och låta det torka innan man sätter kaklet ?
 
Det borde inte vara några problem att göra så.

Hittade bilden jag tog på normalgips kontra Byggmax våtrumsgips efter att skivorna legat ute i dryga halvåret i ur och skur. Gissa vilken som är vilken ...

Normalgips och våtrumsgips från Byggmax som legat ute i sex månader, det ena skadat av väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Nu har du gett mig en tankeställare iaf TeroM! Får sätta mig och räkna lite tror jag.. min kalkyl börjar ju redan spåra ut så vad gör det om den spårar lite till :crysmile:
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.