P
Tänkte sätta Fermacell i badrummet men skruv är ju ett bekymmer. Ska väl vara hårdgipsskruv till de skivorna ? Fermacells egna skruvar verkar ju inte att gå få tag i och de flesta andra jag hittat är för korta. Ska montera på 15 mm plywood och så ska de väl gå in ca 20 mm i reglarna så 13+15+20 blir 48 mm.
 
Peter, mitt råd efter att letat skruv som en idiot till fermacell är att köra till Hilti. De har skruv som har artnr 2007807. Den är perfekt.

En Hilti låda med artikelnummer 2007807 för seriekopplade skruvar, ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostar 278kr har jag för mig.
Kolla på Hilti.se och se om de har skruven hemma först bara om du kör på mitt råd:)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Jo fast de är ju bandade. Hade inte tänkt hyra någon gipsdragare för ett så litet utrymme. Essve har 55 mm skruvar men ingen verkar sälja dem. Fredells hade nåt paket kvar för en vecka sedan så jag kanske får kolla där.
Tycker det är märkligt att tex. både Bauhaus och Byggmax säljer Fermacell men har inga skruvar som är tillräckligt långa om man bygger badrum med 15 mm plywood bakom gipset.
 
Jo jag vet, det är uppoffringen jag kommer få göra om jag inte lånar en maskin till det, alltså att pilla loss skruvarna. Är inte jättejobbigt :)

Ska ju helst inte vara trumpetskalle till fermacell.
 
Ska du ha fermacell i hela badrummet? Om ja, så tycker jag du kan unna dig själv lyxen att hyra en maskin med magasin.. kostar typ 180kr dagen och du lär hinna skruva allt på en dag med en sådan. :)
 
Såg förövrigt skruven du länkade men även de var trumpet. Det du vill ha är skruv som bara har kona och inget "huvud" eller vad man ska säga.
 
P
Som denna från Grabber ?

alt="En silverfärgad Grabber träskruv med platt huvud och krysspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Bör inte skruven också ha reverserande gänga närmast skruvskallen för att "dra in" skivan ordentligt.

Edit: Ser nu att Hilti rekomenderar den till Fermacell så jag kör nog på den.

Användningsområden
  • Fermacell-skiva på stålreglar och träkonstruktioner
  • Gipsfiberpaneler på stålreglar (max. 0,88 mm)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
P
Hur var skivorna att jobba med. Funkar det att ritsa och knäcka eller är det såg som gäller ?
 
Det vet jag inte än, har inte kommit så långt :p

Har däremot provskruvat några skruv i fermacell på jobbet och det har fungerat fint! :)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Klammerpickan är klart lättast.
 
P Peter_K skrev:
Hur var skivorna att jobba med. Funkar det att ritsa och knäcka eller är det såg som gäller ?
Sänksåg och dammsugare. Lägsta varvtalet, grövsta klingan (räkna med en ny klinga efter) och inte kapa genom, spara halv mm så dammar det minst.

Jag hittade bra skruv på hornbach. Essves hade för mycket trumpetskalle för att gå in i skivan. Provade bandade skruv med men mina makita batteriautomater orkade inte dra skruven i botten.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Då får jag nog köpa en ny klinga först. Inte så sugen att förstöra klingan till min blåa Bosch. Blir nog att stå utomhus och såga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.