....oavsett hur man hamstrar skruvar etc och hur man förvarar dom, är iaf känslan att "ha" och kunna gå och hämta det man behöver till ett litet projekt oslagbar..... :)
 
Mikael_L
skalman1 skrev:
Till att börja med så är det väl lagomt att köpa kortaste, längsta, och mittimellan längden av allt från M3-M16 och M6-M8 i 12.9. Brukar vara användbart tycker jag. :)
M16 !!! :O

Du, de flesta här meckar inte i truckar ... :p
 
Vadå? jag mekar inte truckar på fritiden och jag har en del M30 hemma, M16 är inte så grovt som det låter.

Men det är kanske bara jag som är van att använda dom storlekarna hemma, jag bygger eller bygger om det mesta. :S
 
Redigerat:
Mikael_L
Nejdå, det är inget fel att du har stora muttrar hemma. Var allt obegränsad hos mig (men främst pengar, plats och tid) skulle jag gärna ha ett obegränsat sortiment med skruv också.
Men som det nu är skulle jag nog nöja mig att lagerhålla upp till max M12 för allmänbruk, och köpa större då ev behov uppstår.

Jag har en kompis som sommarjobbade på SSAB.
Dom tog ner en bit av en oerhört grov rörledning för underhåll. Den var skruvad ihop med en flänsförband och M110-muttrar/skruvar. :x
Arbetsledaren hade beställt en pall med nya muttrar, kompisen blev nästan lite upprörd då han vet på ett ungefär vad en enda sådan kostar.
Han bad om att få en själv, att ta hem, vilket var helt OK, dom skulle annars bara i metallåtervinningen.
Den blästrade han upp, målade med guldfärg och har numera ett mycket tungt, gediget och coolt bokstöd. :)
 
Fräckt. :)

Jag stöter på dom storlekarna också delvis, ändmuttrarna till hydraulcylindrar som jag håller på med är ju ofta 10-15cm i diameter och fingängade.
Jättekul att få loss när vatten trängt ner och ordnat synnerligen gedigen rost.
 
För min del var det inte själva mutter och bult som var kruxet när jag skulle mecka i dimensioner runt M30-M40, utan hylsor och skaft, som jag fick investera i :)
Har inte blivit använt så där väldans mycket sen, men ibland är det värt pengarna med en engångsinvestering. Häromsistens avnändes krafthylsan som mellanlägg när jag skulle pressa ut ett hjullager, så visst kommer grejerna till användning.

När det gäller förvaring tycker jag att dessa är förträffliga, liknande är även vanliga i butiker som säljer i lösvikt har jag märkt.

http://www.axminster.co.uk/axminster-tilt-drawer-cabinet-prod642282/
 
Jag har för min del även en del gängstång i de vanligaste dimensionerna hemma. Då riskerar jag inte att ha förköpt en skruv som är en centimeter för kort. I nödfall kan man "tillverka" en tillräckligt lång skruv som duger tills man skaffat en riktig.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag har för min del även en del gängstång i de vanligaste dimensionerna hemma. Då riskerar jag inte att ha förköpt en skruv som är en centimeter för kort. I nödfall kan man "tillverka" en tillräckligt lång skruv som duger tills man skaffat en riktig.
Att jag aldrig tänkt på det.... :(
 
Jo gängstänger är bra att ha, har själv en del och dom går åt som smör i solsken. Speciellt M30. (HA! ;) )
 
Mikael_L
:D
Det var riktat till mig, förstår jag ... :D
 
Ooooooja! :)
 
Skruv och mutter och olika brickor hemma är kanon när man mekar mycket. Jag har M?-M14 ungefär i olika längder. Kör med sortimentväskor, separata för skruv, mutter och brickor, det tycker jag är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.