Ge grabben lite lina, ligger ju redan på sida inte är det tvunget att hissa alla tassarna också.
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det känns väl lite som att vi nått någon gräns nu va?

Men till Per i Hamrånge, detta är ett ganska kunskapstungt och kunskapsfokuserat forum. Felaktigheter, både små och stora, brukar få ganska snabba mothugg. På gott och ont.

Men fördelen är uppenbar, den dagen du själv får svar här så vet du med dig att det finns massor med uppmärksamma forumvänner som också "granskar" de svar du får. Så vinsten är helt enkelt att mycket som står att läsa här i forumet är rätt så korrekt.

Och själv uppskattar jag när jag blir rättad/korrigerad. Jag brukar skicka ett "gilla" till den som upptäcker och påpekar mina fadäser. Skönt att inte lämna efter sig alltför mycket som inte är sant eller korrekt. :)


Och så får jag be om ursäkt för det där med D trump. :surprised:
Meningen var verkligen inte menad som att det var likheter er mellan, utan tvärtom, att all slags felinformation är värd att bekämpa, oavsett hur allvarlig eller harmlös den är, och oavsett vem det kommer ifrån. Och då DT har figurerat på nyheterna så mycket den senaste tiden så råkade det bli han som jag tog till för att belysa andra änden på skalan jämfört med dig.

Det var en ursäkt, en liten pudel och en förklaring ...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Rätt uppfattat. Inte rätt (med betoning på rätt), för ända målet.
 
Här var det livat.

Tack för alla förslag och info!
Jag har kommit fram till att jag helt enkelt börjar att göra som Glad Amatör 76 skrev, att limma ihop två plywoodskivor.
Tycker jag att det känns vobbligt då får jag helt enkelt göra en ram i efterhand.
 
Jag ska väl lägga mig i, jag också då och tipsa om ett annat sätt som kan vara intressant, nämligen att köpa ett gammalt bord och göra om det som du vill, alltså slakta.
På en sekund hittade jag på blocket i Hedemora, ganska nära där jag bor, en snygg bordsskiva för 500 med måtten 180X100.
Kolla där du bor, Ta Till Vara eller vad liknande affärer heter eller kolla på Blocket, pruta och var glad.
Länken får du bara för skojs skull:
https://www.blocket.se/dalarna/Koksbord_och_vaxasang_71146794.htm?ca=6&w=1
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Om du nu ska limma ihop två skivor - limma dem inte mot varandra. Lägg nånting emellan. En 20mm cellplast, t.ex. Då blir slutresultatet väldigt mycket stabilare.
 
andersmc skrev:
Om du nu ska limma ihop två skivor - limma dem inte mot varandra. Lägg nånting emellan. En 20mm cellplast, t.ex. Då blir slutresultatet väldigt mycket stabilare.
Visserligen helt korrekt men man får också en rejält tjock skiva som man sedan "måste" banda med massivträ i matchande sort för att slippa se en 20mm cellplast på kanten.

Sen gissar jag att det inte är vilket lim som helst för att få ett bra limförband mellan plywood och cellplasten!
 
Mikael_L
Kanske inte riktigt vilket lim som helst, t.ex. är väl cyanoakrylatlim (sekundlim) eller vanligt vitlim för trä knappast bra kandidater.
Men å andra sidan är styrkan i cellplasten rätt låg, så nästan vilket lim som helst duger av den anledningen, t.ex. helt valfritt sättlim i patrontub tror jag fungerar utmärkt.
Allt ifrån Biltemas relativt billiga BT multibond eller PL600 eller något dyrare med roligare namn.

Tjockleken på skivan och den fula kanten är dock problem som kvarstår.

Vill man göra en sådan här grej är det väl tunn masonit eller plywood på några mm tjocklek som ska användas, så skivan totalt håller sig under 3 cm tjocklek.
Skulle vara en bra idé om absolut lägsta vikt är viktigt.
 
Redigerat:
soulitude skrev:
Här var det livat.

Tack för alla förslag och info!
Jag har kommit fram till att jag helt enkelt börjar att göra som Glad Amatör 76 skrev, att limma ihop två plywoodskivor.
Tycker jag att det känns vobbligt då får jag helt enkelt göra en ram i efterhand.
Eller hur! Jag råkade häva ur mig en dumhet och, se, det tog skruv. Kanske inte hjälpte dig så mycket. Men det verkar som vargflocken har krupit ned i hålan igen.

Jag tycker du gör helt rätt. Ta plywood. OSB är hopplöst att jobba med. Och du kommer inte bli nöjd med ytfinnishen. Blir det inte tillräckligt styvt så skruva och limma på en sarg under. Dimensionerna på denna sarg tror jag du kan utläsa i denna långa tråd. För att förtydliga min "dumhet" så är alltså 45x45 starkt (dubbelt så starkt som 20x45), men 20x45 räcker och är det som är lämpligt för ändamålet.
 
Jag tror nog att med mycket jobb och rätt lack så skulle det gå att få till en hyfsad yta med OSB men den blir aldrig slät vilket jag skulle se som ett stort problem om det gäller ett skrivbord. (Även om man sällan använder papper och penna nuförtiden.) Värre är det med kanterna, de är så fnasiga att det knappast går att få bra även om man slipar aldrig så mycket. Då måste det till någon form av kantlister och just p.g.a. "fnasigheten" i skivan vet jag inte om det går att fästa dessa på något vettigt sätt.

När det gäller att limma cellplast mellan två skivor så har jag själv med framgång använt just vanligt vitlim för att limma cellplast mot både plywood och masonite. Det krävs alltså inget speciallim för detta även om det naturligtvis finns sådant också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja där ser man. Jag trodde det vanliga trälimmet skulle fästa dåligt på cellplast ... ;)
 
Tänk bara på att inte välja ett lim som löser cellplast... :)
 
E
Och försök inte med bensin heller, för rätt vad det är så står du med napalmliknande klet i vardagsrummet och svär över att det fastnar på allt.
 
Nä, allt som inte är vattenbaserat ska man nog undvika när det gäller cellplast. :p
Men som Mikael_L skriver ovan så är det nog PL600 som brukar rekommenderas till just cellplast.
I ett sådant här fall så behövs ju ingen större hållfasthet, det är ju inte några större krafter som strävar efter att dra isär de olika lagrena.
 
Vitlm är förträffligt till cellplast. Av anledningen att limfogen är starkare än cellplasten.

En fråga till ts. Vad är anledningen till att du ville använda osb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.