Nanny Fine
Fotnot till Hempularen: En fullmakt behöver inte vara bevittnad, så förfalskning på en sån är väl rätt onödig??
 
Nanny Fine skrev:
Nu är du väl ändå lite vääl cynisk. En mäklare har upplysningsskyldighet och kan dessutom, enlligt fastighetsmäklarlagen, hållas ansvarig för allt han säger. Dessutom bör du vara medveten om att dylika överdrifter bara urholkar din egen trovärdighet här på forumet..
Även om jag kan hålla med om att han var lite väl kategorisk så gäller "better safe than sorry" i det här fallet. Möjligheterna att få rätt mot mäklaren, och därtill få rättmätig ersättning är ytterst begränsade.

Att då inte dubbelkolla allt är bara dumdristigt. Sen är jag fullt medveten om att det är något som är väldigt lätt att skriva på ett forum, medan det är lätt att det aldrig blir av "i stridens hetta".
 
Nanny Fine skrev:
Fotnot till Hempularen: En fullmakt behöver inte vara bevittnad, så förfalskning på en sån är väl rätt onödig??
Jag har insett det i efterhand. Fullmakten var faxad från Bryssel, och bevittnad av mäklarens sekreterare. Jag frågade varför sekreteraren inte hade tagit med sig originalet om hon nu ändå åkte ned till Bryssel för att bevittna säljarens "egenhändiga" namnteckning. Det kom en ny fullmakt.

Skall tillägga att mäklaren ifråga var väldigt skum, jag hade väldigt starka indicier för att hon försökte köpa huset själv via en bulvan, och att det var satt i system på mäklarfirman just när det gällde utlandsägda fastigheter. De gjorde kort sagt allt som stod i deras makt för att undvika att sälja hus, men hade ett lågt bud som de ville sälja till.
 
Hur gick det med besiktningen, köpte ni huset?
 
Visstja glömde skriva här.

Blev köp av hus och inflytt nu 1a december. Skrevs in att vi fick 1 vecka på oss att få protokoll samt tid att gå igenom det. Att vi hade möjlighet att häva köpet som "öppet köp" under den tiden oavsett fel. Så kändes bara rätt.
Var lite fukt i källaren men det är ingen fara då det inte är något organiskt material där nere så :)

Tack så mycket för all information, mycket bra tips. Bugar och bockar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.