Thomas59
Nu är det kanske lite sent då ni redan lagt bud men det är helt ok att villkora ett bud med att det endast gäller om avtal skrivs tex under morgondagen.

Fick ett bud vid 18-tiden en fredagkväll, via vår mäklare, då jag sålde min bostadsrätt i våras.

Budet gällde endast om kontrakt skrev för kl 21 samma kväll. Inget konstigt med det och vår mäklare satt beredd med avtalen. Det var i det läget den enda budgivaren från visningen fem dagar tidigare.

Hade ingen lust att skriva avtal då jag satt i bilen på väg till en fest så jag avböjde. Under lördagen drog lyckligtvis budgivningen igång och priset steg nästan en miljon så vi hade väl lite tur. Budgivningen var avslutad vid 22-tiden på lördag kväll och avtalet skrevs kl 11 på söndag förmiddag. Köpare var budgivaren från fredagkvällen som fick hosta upp en mille extra.

Mäklare blir sjuka/har ledigt//har inte tid/valfri undanflykt vid de mest lämpliga tillfällen.

Givetvis är det så att de (mäklaren och kanske säljaren) hoppas att det under helgen ska startas budgivning. Med ert bud i bagaget kan de nu ringa runt och säga att budgivningen är igång och det är ett mycket bättre läge än att ringa intressenter och försöka få någon att lägga första budet. Säljare och mäklare har ingen moral - tänk på det. Ett muntligt löfte är inte värt något i de allra flesta fall och särskil inte om någon bjuder över er.

När jag sedan köpte mitt hus kunde jag inte skriva avtal direkt då jag var bortrest. Säljaren hade dock muntligt accepterat mitt pris. Av en slump kollade jag på HemNet tidigt lördag morgon, dagen efter säljarens accept, och vad får jag se. Nya visningar annonserades under de tre dagar jag var borta. Ringde mäklaren på mobilen 5 på en lördagmorgon - skitförbannad - och hotade med att hoppa av direkt om inte visningarna OCH annonsen (som brukar ligga upp tills kontrakt är skrivet) togs bort omgående. Kvart över fem på morgonen var visningarna inställda och annonsen borta.

Jag skulle kräva avtalsskrivning imorgon. Iom att man väljer mäklaryrket väljer man också att jobba på helger/kvällar så det är inget konstigt.

Ring mäklaren direkt imorgon lördag och säg att ni vill skriva under dagen. Vill mäklaren inte det så kan ni "hota" med att dra tillbaks ert bud. Då säljaren accepterat ett bud SKA man skriva avtal DIREKT. Allt annat är till nackdel för dig.
 
okej. min man jobbar natt nu, men imorgon förmiddag ska jag säga åt honom att vi vill skriva under dagen. ja.. så får det bli :) du är så hjälpsam.. en riktig guldklimp :)
 
kom på en sak, om mäklaren säger att hon vill prata med våran bankkontakt först? för att checka att vi har lånelöfte eller sådant? (vi har ju det, men vi har inget skrifligt på det) måste vi vänta till måndag då? för det går väl att skriva ändå.. och att vi blir ersättningsskyldiga om vi inte har löfte?
 
Thomas59
Mika86 skrev:
kom på en sak, om mäklaren säger att hon vill prata med våran bankkontakt först? för att checka att vi har lånelöfte eller sådant? (vi har ju det, men vi har inget skrifligt på det) måste vi vänta till måndag då? för det går väl att skriva ändå.. och att vi blir ersättningsskyldiga om vi inte har löfte?
Det bör inte vara något problem. Det är ju ni som står risken för att inte ha finansiering ordnad precis som du skriver.

Mäklaren kommer kanske att försöka dra på kontraktsskrivandet (hoppas på flera bud) så det är bra att vara tydliga med att ni önskar ha affären avklarad DIREKT. Det är ett helt normalt förfarande och mäklaren bör väl i detta fallet bara vara glad att kontraktet blir påskrivet så att provision kan utgå.

Mäklaren bör inför kontraktsskrivandet, när ni sitter på mäklarkontoret med säljaren, göra en ordentlig genomgång av avtalet och förklara va de olika paragraferna innebär. Friskrivningar av olika slag från säljaren är inte OK eftersom säljaren, vad jag förstår, accepterat ert bud utan att nämna friskrivningar.

Glöm inte villkoret med besiktning. Så här kan det se ut:

Köparen har rätt att efter köpet och på egen bekostnad låta utföra nödvändig
besiktning/undersökning av fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman. Om
köparen, efter att ha genomfört en sådan besiktning, inte önskar stå fast vid köpet p.g.a.
att det vid besiktningen/undersökningen framkommit fel och brister i fastigheten som
säljaren inte känt till och informerat om och som köparen inte haft anledning att räkna
med, skall parterna i första hand diskutera ansvar för åtgärd och kostnad.

Om parterna ej kan enas om en överenskommelse beträffande åtgärd och fördelning av åtgärdskostnad, äger köparen eller säljaren rätt att begära köpets återgång utan skadeståndsskyldighet från någondera parten.

Begäran om återgång skall framställas skriftligen till motparten, med kopia till mäklaren,
senast 2008-xx-xx, varvid erlagd handpenning omedelbart skall återbetalas till köparen.

Om köpet fullföljs är parterna överens om att fel som framkommer vid besiktning samt
förhållanden som påtalas i den s k riskanalysen ej kan utgöra s k dolda fel enligt
jordabalkens regler.


Detta är en formulering som förutsätter att man FÖRSÖKER komma över ens men det är i ovanstående fall köparen som har det avgörande ordet.
 
vi ska skriva nu kl 18 :)
 
Thomas59
GRATTIS, hoppas det gick bra:D
 
Mikael_L
Asså ....

Det känns nästan som att alla inläggen från Thomas59, men även från frjo7205 och frhe borde läggas i en klistrad tråd.
Imponerande.

Jag vet inte hur man borde göra för att struktuera upp det. Men helt klart borde det finnas ett värde i en klistrad tråd över husköpandets alla vändor och tips och tricks.

Min åsikt.
 
Mikael_L ja verkligen, håller med dig!

Thomas59: tack :D sådärja, hemma igen. men den ena parten av säljarna kunde inte delta så han skulle skriva på en fullmakt som vi imorgon när vi åker dit ska bevittna! sen så, "bara" besiktningen kvar! provtrycka skorstenen ingick visst inte i besiktning.. dom gjorde det 2004, borde vi göra det nu igen?!
 
Thomas59 skrev:
Visar protokollet på brister som ni måste åtgärda hamnar ni i en NY förhandling med säljaren.

Preics anledningen till att jag som säljare inte skulle gå med p en sådan klausul. Det krävs ju ingen Einstein för att räkna ut att köparen kommer hitta MYCKET fel och genast vill börja pruta... :D
 
Men man prutar väl bara på "stora" fel?
 
Vadå, finns det regler för det? Näe...

Köpare har heller ingen moral, se bara på Thomas tips om att gå omkring och muttra på visningen, och hur han berättar att han ringer och 'hotar' med att dra tillbaka bud. :) (Inget illa ment, Thomas, alla sätt är bra!

(Moderatorn: Kan inte redigera mitt förra inlägg. Knapparna i den gråa raden syns inte)
 
Redigerat:
Men besiktningsmannen anmärker ju inte på typ att en spik står ut från väggen eller att det är dåliga tapeter. anmärker de på nåt så ÄR det väl nåt fel, då tycker jag det är självklart att köparen måste få ändra son uppfattning. :) skulle en säljare inte gå med på ett sånt avtal skulle jag bli misstänksam :)
 
Det beror väl på hur väl besiktningsmannen känner köparen? Och vad de har kommit överens om?

Ett avtal där säljaren förbinder sig att sälja huset till er, och DÄREFTER ger er möjlighet att förhandla om priset? Jag hade som säljare tackat nej och bett er återkomma med köpeavtal efter besiktning.
 
det kan jag förstå, men då finns chansen att efter man kostat på sig besiktning kommer nån annan med högre bud. lite surt. vad jag läst så får man bara pruta för riktigt dåliga saker som kommer fram, eller dra sig ur.
 
Thomas59
Mika86 skrev:
Mikael_L ja verkligen, håller med dig!

Thomas59: tack :D sådärja, hemma igen. men den ena parten av säljarna kunde inte delta så han skulle skriva på en fullmakt som vi imorgon när vi åker dit ska bevittna! sen så, "bara" besiktningen kvar! provtrycka skorstenen ingick visst inte i besiktning.. dom gjorde det 2004, borde vi göra det nu igen?!
Provtryckning? Nej det ingår normalt inte i besiktningen, inte heller radonmätning. Svårt att säga,slå en signal till "murren" och kolla när det sotades senast och om han/hon har någon koll. När eldades det senast? Är det bara en eldstad eller hör skorstenen till huset huvudsakliga uppvärmningskälla.

Glöm inte att ni har rätt att erhålla en Energideklaration. Förutom en genomgång av husets energiprestanda får ni råd och tips om hur ni kan förbättra huset med avseende på energiförbrukning och ventilation.

Fick ni FRÅGELISTAN av mäklaren/säljaren?

Glöm inte att förbereda val av elleverantör och kolla upp priser. RIngde själv upp min nuvarande elleverantör och meddelade att jag hittat en billigare leverantör via nätet. Efter lite förhandlande fick jag NordPools 4-veckorssnitt + 1,1 öre=runt 90 öre skulle jag tro + elnätavgiften med rörligt elpris. Hade glömt detta vid tillträdet i höstas och betalade 1,22 kr + elnätavgift tidigare=tillsvidarepris som är det pris man får om man ej valt=LURAD!

Nämnde också att jag, OM jag byter, i många fall får en lägre avgift under de tre till sex första månaderna som en nykundsrabatt och att jag tyckte att det var rimligt att min elleverantör gav mig ett "försenat" nykundserbjudande. Jag fick då 1500 kr i rabatt på nästa elräkning vilket väl är 20 ggr så mycket som jag skulle fått i nykundsrabatt hos andra leverantörer.

Se där något att tänka på. Jag förbrukar 45-50 000 kWh per är så jag sparar en hel del pengar med det nya avtalet.


OBS! Rent juridiskt kan ni INTE bevittna fullmakten. Den måste givetvis bevittnas när den person som inte kan närvara skriver under fullmakten. Sådant MÅSTE en mäklare ha koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.