HakanS skrev:
Så det är bara en av er som står för lånet "på papperet"?
Nej det står på båda 2 men vi kom muntligt överrens om att hon ska betala halva lånet då jag investerar i huset o renoverar. Annars ville hon bara betala 1/4 av lånet då hon äger bara 1/4 av fastigheten.. men några sådana begränsningar finns inte på lånet..
 
CoolGate skrev:
Är detta även fastän i huskontraktet att vi skrivit 1/4 till henne o 3/4 till mig? Har inte ett sådant köpekontrakt någon värkan alls?
Nej (nu är jag inte jurist, så ta det för vad det är).

Det är liknande saker som gäller om man är gifta. Så länge du är gift så äger du själv sådant som du köper åt dig själv. Din fru får ex. in te sälja din motocykel.

Men om ni skiljer er så är allt man införskaffat under äktenskapet s.k giftorättsgods, även MCn. Allt giftorättsgods blir då en pott som man får dela lika.

I ert fall så äger du 3/4 av huset så länge ni bor ihop, men när ni delar på er så skall det delas lika.
 
hempularen skrev:
så har ni rätt till var sin halva av allt som ni införskaffat för gemensamt brukande. Dvs. hon har troligen rätt till hälften.
Bara när det gäller det gemensamma boendet (t.ex inte bil, båt, sommarstuga o.s.v)
 
hempularen skrev:
Nej (nu är jag inte jurist, så ta det för vad det är).

Det är liknande saker som gäller om man är gifta. Så länge du är gift så äger du själv sådant som du köper åt dig själv. Din fru får ex. in te sälja din motocykel.

Men om ni skiljer er så är allt man införskaffat under äktenskapet s.k giftorättsgods, även MCn. Allt giftorättsgods blir då en pott som man får dela lika.

I ert fall så äger du 3/4 av huset så länge ni bor ihop, men när ni delar på er så skall det delas lika.
fyfan :/ Trodde denna uppdelningen skulle rädda mig från en sådan här situation då hon inte är fullt ägare av huset... så smartast är att betala 250tkr o vara tyst då?
 
CoolGate skrev:
Nej det står på båda 2 men vi kom muntligt överrens om att hon ska betala halva lånet då jag investerar i huset o renoverar.
Eftersom ni båda två står på skuldebrevet så är det inte bara en muntlig överenskommelse att betala hälften av lånet var, utan även en skriftlig. Det behövs med andra ord att lånet skrivs om.
 
Lugn i stormen!

Invänta Lolle!
 
Det är ju en sak vad lagen säger, om man är någorlunda överens så kan man ju hitta andra lösningar. Är det fullt krig så skulle jag nog ta det erbjudande som ligger, för det kan bara bli sämre. Men om vi antar att hon vill leva upp till den ursprungliga överenskommelsen så är det väl bara att sätta sig ned och redovisa kostnader och räkna.

Men blanda inte in hur mycket mer av löpande kostnader som du har betalat. Det får man se som en gemensam kostnad i en familj, oavsett vems lönepengar det är som gått åt.

Men om du dels har lagt in hela kontantinsatsen, dels förbrukat sparkapital på renoveringar så borde du kunna visa hur mycket/litet huset har ökat i värde i förhållande till kapitalinsatsen.

Hennes morfar som föreslagit 250 000 kanske inte har hela bilden över vilka kapitalinsatser ni gjort.
 
hempularen skrev:
Det är ju en sak vad lagen säger, om man är någorlunda överens så kan man ju hitta andra lösningar. Är det fullt krig så skulle jag nog ta det erbjudande som ligger, för det kan bara bli sämre. Men om vi antar att hon vill leva upp till den ursprungliga överenskommelsen så är det väl bara att sätta sig ned och redovisa kostnader och räkna.

Men blanda inte in hur mycket mer av löpande kostnader som du har betalat. Det får man se som en gemensam kostnad i en familj, oavsett vems lönepengar det är som gått åt.

Men om du dels har lagt in hela kontantinsatsen, dels förbrukat sparkapital på renoveringar så borde du kunna visa hur mycket/litet huset har ökat i värde i förhållande till kapitalinsatsen.

Hennes morfar som föreslagit 250 000 kanske inte har hela bilden över vilka kapitalinsatser ni gjort.
Hennes morfar vill hennes bästa o skiter ju i mig.. så mycket pengar som möjligt är ju säkert hans vers
 
Min ide står jag fortfarande fast vid o vill någon som VERKLIGEN kan svarar på detta:

Hennes del 1/4 o min del 3/4(står i köpekontraktet utav huset)
Lånet är taget ihop på 1,3mkr
Så snabbt räknat:
2,5mkr är aktuella värdet ungefär idag
det delat på 1/4 = 625tkr (hennes del)
återstående på lånet är ca 1,25mkr
halva lånet är 625tkr
= 0kr
Men jag är inte så taskig utan betalar tillbaka det hon lagt på huset istället..

Mer text finns o läsa längre upp med fler detaljer!
 
Räkna med att banken kommer att upplysa henne om vilka rättigheter hon har, när ni pratar med dem om att lösa in/skriva om lånet.
Frågan är om ni inte måste göra en bodelning eftersom ni har gemensamt barn.
 
  • Gilla
Lantbrukarparet
  • Laddar…
CoolGate skrev:
Hennes morfar vill hennes bästa o skiter ju i mig.. så mycket pengar som möjligt är ju säkert hans vers
I så fall hade väl förslagit ett betydligt högre belopp?
 
Spontant tycker jag 250k lät helt ok 1/4 av 1.25 är 312500 bara om det inte blir "nått mer"
 
Stod i senaste tidningen Villaägaren eller om det var Vi i Villa om ett liknande fall... Och då ni bott sambo och KÖPT huset som sambos så gäller sambolagen, såvitt ni inte skrivit ett papper som säger annat?

Ni köpte huset för en summa, NI separerar när huset är värderat till ett högre belopp! Därför ska ni nu "dela" och du får då köpa ut henne till vad huset är värderat till idag! Alltså, husets värde idag splittat på 2... :)

Så hennes belopp känns rätt i underkant, då hon faktiskt ska ha ut mycket mer egentligen! Så frågan är, vad är huset värderat till idag? Känns som ni behöver ta dit en värderingsman så att ni får ut ett rätt värde, då du inte kan sitta och räkna ut hur mycket du har lagt ner osv, för det ger absolut ingen fingervisning av hur värdet är idag.
 
Lantbrukarparet skrev:
Stod i senaste tidningen Villaägaren eller om det var Vi i Villa om ett liknande fall... Och då ni bott sambo och KÖPT huset som sambos så gäller sambolagen, såvitt ni inte skrivit ett papper som säger annat?

Ni köpte huset för en summa, NI separerar när huset är värderat till ett högre belopp! Därför ska ni nu "dela" och du får då köpa ut henne till vad huset är värderat till idag! Alltså, husets värde idag splittat på 2... :)

Så hennes belopp känns rätt i underkant, då hon faktiskt ska ha ut mycket mer egentligen! Så frågan är, vad är huset värderat till idag? Känns som ni behöver ta dit en värderingsman så att ni får ut ett rätt värde, då du inte kan sitta och räkna ut hur mycket du har lagt ner osv, för det ger absolut ingen fingervisning av hur värdet är idag.
Frågan är då vad ägandekontraktet säger sig emot sambolagen? Antar bara en jurist kan svara på detta.. googlat men hittar inget angående en fastighet som är uppdelat i andelar i köpekontraktet!
 
Såhär står det i artikeln som jag syftade på:

Det är helt upp till er båda vilket pris som ska gälla, men det kan vara rimligt att utgå från dagens marknadsvärde. Med samboegendom menas endast bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Avgörande är om egendomen köpts i syfte att ni gemensamt, som sambor, ska bo där.

Eftersom ni båda har köpt in er nu, du på 3/4 och hon på 1/4 så läser vi vidare:

Du kommer däremot att ha köpt din andel med avsikten att ni ska bo där gemensamt. Din andel av bostaden ingår därför i bodelningen er emellan, om du inte kan tillämpa undantagsregeln om jämkning i sambolagen. Det går dock att undvika hela problematiken om ni ingår ett samboavtal, där det anges att fastigheten inte ska ingå i bodelningen. Utan samboavtal riskerar du att förlora oerhört mycket ekonomiskt vid en separation. Ingår ni ett samboavtal om att fastigheten inte ska ingå i bodelningen, blir det som så att den som vill bo kvar och ta över huset måste köpa ut den andre. Även i denna situation är det upp till er parter att bestämma priset, men normalt utgår man från det marknadsvärde som gäller vid separationen.

Det är detta som gäller....

Du/ni kan läsa mera här:
http://www.domstol.se/Familj/Bodelning/

http://www.juristbyran.com/Vara-Tjanster/bodelning/

Därför är det alltid BRA att skriva ett samboavtal vad som gäller vid en separation... (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.