Knappast asbest i något byggt 2014.

Att ställa in saker i väggen och slå igen är inget ovanligt i byggsvängen.
Det viktigaste på ett bygge är att det går fort och blir färdigt i tid och tillräckligt bra och "klarar besiktningen".
Inte perfekt, perfekt är inget mål av den enkla anledningen att det blir för dyrt utan det som gäller är att "bli godkänd på slutbesiktningen". Perfekt vinner inga anbudsrundor. Man fuskar alltid lite på gränsen någonstans. Fort är bra. Ställa in en skiva i väggen istället för att lägga fyra minuter på att slänga ut den är en typisk sån grej.
Ovanstående tillägnade sig undertecknad under en kort, intensiv tid som elmontör i början av 90-talet, känns som om det inte ändrat sig så mycket.
 
  • Haha
claym och 1 till
  • Laddar…
I iLogic skrev:
jo det stämmer säkert att de går under samma namn. Men toggler klarar mer än molly. Minns inte exakt hur mycket, men det är snarare skivan som ger sig innan togglern gör det. Kanske gäller för molly också..
Du har säkert rätt i att den kan klara mer. Ja, mollyn gör sig med till ett ankare.. så om det händer nåt så brukar de va gipsen som ger med sig..

Ja de liknar cemeritskivan som du har ute. Fast 2014 så har jag för mig de va rätt vanligt att man skulle använda fibergips typ fermacell skivor i badrummet, så kan vara en sådan med.
 
lillsnickare lillsnickare skrev:
Du har säkert rätt i att den kan klara mer. Ja, mollyn gör sig med till ett ankare.. så om det händer nåt så brukar de va gipsen som ger med sig..

Ja de liknar cemeritskivan som du har ute. Fast 2014 så har jag för mig de va rätt vanligt att man skulle använda fibergips typ fermacell skivor i badrummet, så kan vara en sådan med.
enligt ritning ska det vara 12,5mm Humid Board i badrumsväggen
 
Var inne och kollade en ny sektion nu, och där verkar dom ha kastat en annan skiva, ser ut som en bit gips som blivit över... bifogar även en bild på togglern som är monterad, och hur jag varit på och "grävt" i spillbiten när jag trodde att det skulle vara ett hålrum.
 
  • Skiva av gips som blivit över och detalj av monterad toggler med synliga "gräv" spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsbit med synbar skruvtoggler och märken där material grävts bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterad toggler i kanten av en skiva med synligt skruvgäng och grävt område i gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Togglebolt monterad i vägg med skada i gips, och en spillbit gips ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det så vanligt med ekande tomma väggar?

För mig ser det mycket märkligt ut utan isolering...
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
I iLogic skrev:
gipsankare klarar inte i närheten samma last som toggler.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J Jontisjontis skrev:
[media]
Utan att ha kollat videon så är inte min med där.
 
  • En förpackning TOGGLER SNAPTGGLE tunga väggfästen med instruktionsbilder för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
I iLogic skrev:
Utan att ha kollat videon så är inte min med där.
Efter att ha testat det mesta och nördat mig ner i ämnet något år sedan har jag bara använt dessa i gipsvägg - tror att jag har över 200st i förpackning :D Fick importera de dock.

Det mesta folk föreslår är tyvärr undermåligt.
 
  • Gilla
iLogic
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Efter att ha testat det mesta och nördat mig ner i ämnet något år sedan har jag bara använt dessa i gipsvägg - tror att jag har över 200st i förpackning :D Fick importera de dock.

Det mesta folk föreslår är tyvärr undermåligt.
Allt handlar om vad man ska montera, vad det är för laster och hur konstruktionen ser ut på de saker man ska montera upp. Togglers är inte dåliga, gav bara ett alternativ. Mvh
 
E epw skrev:
Jag skulle kontakta byggfirman direkt imorgonbitti. Det kan ju vara så att väggen är underdimensionerad nu när den är fylld av byggavfall. Att den hållit i 6 år är ju ett mirakel. Polisanmäl och ring ARN.
att vara sarkastisk bidrar inte till något. anmäld.
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Många som tycker detta är ett löjligt problem. Men det är klart som fan man inte vill ha massa skräp i väggarna för byggarna var för lata för att kasta det i en container...

Jag ser dock inte hur man ska försöka driva det, är det så fullsmockat med saker i väggen att du absolut inte kan använda din plugg så kanske..kanske.. men jag hade nog bara försökt lösa problemet själv.
jag kommer inte driva det längre än att fråga och se vad som händer. Får jag ett nej så köper jag det, men då vill jag också ha ett svar på varför man gjort som man gjort. Jag har ju lite bra bilder så något vettigt får dom ju komma med.
 
Excel Excel skrev:
Har svårt att tro att byggaren fyllt väggen med en massa skit, måste ju ta längre tid än att slänga. Låter väldigt konstigt...:surprised: Pic or it didn’t happen
jo, lite skräp hade dom allt dumpat där i väggen
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Hur ofta fäster folk tunga saker i en gipsvägg utan att fästa i en regel?

Hängde TV:n i barnens rum.
En 42" lite äldre tung platt-TV.
En grov skruv överst mitt i regeln och sen två små på vardera sida i gipsen. (enkelgips).

TV:n hänger på en ledad arm max 40cm och kommer aldrig att lossna.
 
Sittställning
I iLogic skrev:
jag kommer inte driva det längre än att fråga och se vad som händer. Får jag ett nej så köper jag det, men då vill jag också ha ett svar på varför man gjort som man gjort. Jag har ju lite bra bilder så något vettigt får dom ju komma med.

Aa det låter vettigt.

Mycket skit du får motstå i tråden! Lycka till
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Aa det låter vettigt.

Mycket skit du får motstå i tråden! Lycka till
många verkar tycka jag är löjlig som ens påpekar något sådant här. Att dra till med att jag ska riva huset och polisanmäla och det ena och andra är verkligen ett sätt att försöka förminska och förlöjliga mitt problem, när jag i själva verket bara ville veta om skräp i väggarna kan tolkas som ett dolt fel eller ej.

jag fattar inte att jag lyckas trampa på så många tår när jag ställer den frågan. Självklart förstår jag att byggarna tar genvägar och gör sådant här, det är inte alls förvånande. Men om man upptäcker det kan man väl ändå ifrågasätta det och se om det kan vara något byggaren kan rätta till?

hur som helst, utan att fler tar illa vid sig av frågan, så har jag nu kollat upp vad där låg i väggen, och frågan är ställd till byggaren samtidigt som jag är beredd på ett nej efter svaren jag fått i den här tråden.

så denna tråden behöver inte fyllas med mer sarkasm och hån. jag har fått svar på min fråga och om man känner sig arg och bitter över att jag ens ställde den så behöver man inte avreagera sig mer nu.

tack
 
  • Gilla
jan_martinsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.