Heij83
Nissens Nissens skrev:
Jaså, det var något nytt.
Gissar att du inte vuxit upp på landet.
Jag bor på landet, har både grisar, getter och hästar så jag vet allt vad jag pratar om.
Gräset vissnar under våra trådar och jag har tagit i den tråden utan att få hjärtstopp.
Skönt NEJ dödligt knappast.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så att du vet: ett staket håller inte ute några vildsvin om de vill in. Du behöver kombinera det med något annat.
För att hålla ute svinen med mekaniskt hinder tror jag du behöver ha ett hinder nedgrävt i marken också. Typ 1,5 meter ner om du inte har berg grundare.

Har du barn och/eller husdjur i närheten är elstängsel ingen höjdare.
Jodå, elstängsel håller grisjävlarna utanför...

Vi har bara 8 km elstängsel runt våra fårbeten, och det är gott om vildsvin utanför, och noll skador innanför. Vi har även stängsel runt delar av åkermarken, och där går det att odla! T.o.m. spannmål!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Nissens Nissens skrev:
Så att du vet: ett staket håller inte ute några vildsvin om de vill in. Du behöver kombinera det med något annat.
För att hålla ute svinen med mekaniskt hinder tror jag du behöver ha ett hinder nedgrävt i marken också. Typ 1,5 meter ner om du inte har berg grundare.

Har du barn och/eller husdjur i närheten är elstängsel ingen höjdare.
Koberg golfbana hade stora problem med vildsvin, normalt elstängsel runt hela banan håller nu vildsvinen borta. Inget annat behövs.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Jodå, elstängsel håller grisjävlarna utanför...

Vi har bara 8 km elstängsel runt våra fårbeten, och det är gott om vildsvin utanför, och noll skador innanför. Vi har även stängsel runt delar av åkermarken, och där går det att odla! T.o.m. spannmål!
Tycker du att det ser ut som att jag skrev något om elstängsel över huvud taget?
Visa gärna mig det, för jag kan varken minnas eller hitta att jag skrev något om elstängsel i det inlägget… :rolleyes:

Jag kommenterade om att sätta upp et staket, alltså ett mekaniskt hinder… eller?
 
Nissens
Heij83 Heij83 skrev:
Koberg golfbana hade stora problem med vildsvin, normalt elstängsel runt hela banan håller nu vildsvinen borta. Inget annat behövs.
Det stämmer, frågan är varför du berättar det för mig.

Jag har tränat vildsvinshundar i hägn, där använder man elstängsel för att vildsvinen skall stanna i hägnet.

Men nu var det ju inte elstängsel min kommentar handlade om, den handlade om mekaniskt hinder. Det fungerar också, men är betydligt jobbigare att implementera.
 
Nissens
S skogaliten skrev:
Jodå, elstängsel håller grisjävlarna utanför...

Vi har bara 8 km elstängsel runt våra fårbeten, och det är gott om vildsvin utanför, och noll skador innanför. Vi har även stängsel runt delar av åkermarken, och där går det att odla! T.o.m. spannmål!
Varför tror så många att jag inte känner till elstängsel??? Helt otroligt.

Det enda jag gjorde var att kommentera ett inlägg om att sätta upp ett staket, inte något elstängsel.

Ännu enklare är att sätta upp en radio i trädgården. Det är ett billigt och enkelt sätt att hålla dem borta.
 
Nissens
Heij83 Heij83 skrev:
Jag bor på landet, har både grisar, getter och hästar så jag vet allt vad jag pratar om.
Gräset vissnar under våra trådar och jag har tagit i den tråden utan att få hjärtstopp.
Skönt NEJ dödligt knappast.
Jag har aldrig någonsin sagt att elen skulle vara dödlig, var har du fått det ifrån?
Däremot har jag sett husdjur få sig en kyss, de begriper inte vad som händer.
Skulle inte vilja att typ en tvååring råkar fastna i eltråden. Men är man inte noga med det så är det väl bara att köra på och elektrifiera trädgården.

Då har man väl ökat spänning/ström jämfört med hur det var förr, för då dog inte gräset av elstängslen.

Det var någon i tråden som skrev att man skulle använda kraftiga aggregat så att gräset dör. Så då antar jag att det finns olika styrkor.
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nämen sluta nu. Att bränna ihjäl grässtrån som växer emot stängseltråden krävs det inte något särskilt kraftigt elstängselaggregat för. Det räcker t o m med ett klent aggregat som hästägare brukar koppla till sina stängsel.

Vildsvin borde gå att hägna ute med samma typ av stängsel som hägnar tamsvin inne; 2 lågt placerade eltrådar och ett bra elaggregat.
I vildsvinshägn funkar elen att hålla kvar dem i hägnet. De jag sett har en låg tråd på en ett par decimeter lång arm ut åt den sidan vildsvinen är, kanske någon decimeter ovanför marken. En andra tråd sitter ebit högre upp. Det verkar fingera bra.
 
K
Här runt vet jag några stycken som kört Med radio. Men det har inte funkat mer än några dagar sen har vildsvinen kommit tillbaka och vant sig vid ljudet
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
K Krux skrev:
Här runt vet jag några stycken som kört Med radio. Men det har inte funkat mer än några dagar sen har vildsvinen kommit tillbaka och vant sig vid ljudet
Det kan säkert variera. Grisar beter sig lite olika på olika ställen. En rörelsevakt kanske kan vara en varisnt oxå. Så att ljudet bara kommer när de är i närheten.
Kan vara värt att prova åtminstone.

Elstängsel är ju inte heller 100%, man har ju alltid någon öppning in på tomten.
 
K
Nissens Nissens skrev:
Det kan säkert variera. Grisar beter sig lite olika på olika ställen. En rörelsevakt kanske kan vara en varisnt oxå. Så att ljudet bara kommer när de är i närheten.
Kan vara värt att prova åtminstone.

Elstängsel är ju inte heller 100%, man har ju alltid någon öppning in på tomten.
Stänger nog bra det du säger. Nej 100 % är svårt att nå. Bygga en jättemur i så fall annars är det nog som du säger prova sig fram. Smartast att börja med det enklaste givetvis typ ljud
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Get? Det är en tjudrad velociraptor du behöver.
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det enklaste du kan göra är att sätta ut en högtalare eller radio som skickar ut ljud från någon radiokanal. Gärna en där de pratar mycket. Det håller grisarna på avstånd. :)
Fungerar ca en vecka sedan har de vant sig. Jag har testat. El stängsel funkar bäst men man måste ha elen påslagen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Några rörelsevakter som slog på radion trådlöst fungerade på rådjuren som konsumerade morsans tulpaner med mera. Hon hade prövat att ha radion på ständigt på men det vande de sig vid. När vi satte dit rörelsevakterna och vred upp volymen så drog de som en avlöning. Har funderat på att gå över från radion och skaffa inspelningar med rådjurens varningsläten och sänka volymen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det enklaste du kan göra är att sätta ut en högtalare eller radio som skickar ut ljud från någon radiokanal. Gärna en där de pratar mycket. Det håller grisarna på avstånd. :)
Sätt på TV4 det skrämmer garanterat bort allt
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.