Åskar skrev:
Jo vart primärluften funkar bäst har jag testat fram på min Orlan. :) En solo innova med 300 l ved och tändlucka vore inte så tokigt..
Ska vi beställa två!? ;)

Har ni någon aning om varför tillverkarna inte bygger pannor med rejäla vedutrymmen?
 
"En solo innova med 300 l ved och tändlucka vore inte så tokigt"

Den finns redan och heter Frölings 70 KW:are med 270 L vedutrymme och lamda-styrning.
 
Lillkorpen skrev:
"En solo innova med 300 l ved och tändlucka vore inte så tokigt"

Den finns redan och heter Frölings 70 KW:are med 270 L vedutrymme och lamda-styrning.
Har du någon länk till den pannan?
 
"Har du någon länk till den pannan?"

Inte i en handvändning. Men jag ska försöka lägga upp en fil som jag fick när jag var spekulant förra året. (såg förresten att det var 280 L)

Den tillhör inte S4 serien utan en annan serie FHG 3000
Hmm, pdf:en var för stor så jag försöker med två snapshots ist.
 
  • SP32-20120223-184840.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SP32-20120223-184923.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lillkorpen skrev:
"En solo innova med 300 l ved och tändlucka vore inte så tokigt"

Den finns redan och heter Frölings 70 KW:are med 270 L vedutrymme och lamda-styrning.
Visst är det så, men vad står det på prislappen?:x
 
jensaro skrev:
Visst är det så, men vad står det på prislappen?:x
Vet inte. Är inte så snabb av mej. Håller på att bygga verkstad och pannrum nu först där pjäsen ska stå. Men gissningsvis kanske ett brutto på 100-120k inkl.
 
Är det någon utgående modell? Hittar den inte på frölings hemsida.

Lillkorpen! Är det en sådan panna du ska ha i pannrummet?
 
Åskar skrev:
Är det någon utgående modell? Hittar den inte på frölings hemsida.

Tror att det är en äldre serie ja. Den har samma typ av förbränningsrum som den enklare S3:an men med lamda-styrning. Tror att den finns på andra marknader än svenska, men tackvare att den har ett större förbränningsrum än de andra modellerna så fanns den tillgänglig.

Lillkorpen! Är det en sådan panna du ska ha i pannrummet?
Mmm, sugen är jag. Har en 6 kbm tank som matchar den fint.
Har tittat på den, Frölings S4 60 kw och Eta:s 60 kw vilka alla har sina + och - relativt varandra.
Visst är de väldigt dyra men för att övertyga sig själv lite kan man resonera som så att:

Jag köper en panna som ska räcka i 25-30 år. Ska man då satsa på en teknik som redan idag är ålderdomlig?
Vad blir merkostnaden utslaget på dessa år?
En del är lagda åt att ha en fräck kärra på garageuppfarten och blinkar inte många gånger för att lägga upp 40k extra (obs underdrift) för att komma dit. Och den bilen är bytt många gånger de kommande 30 åren.

Andra kostar på dessa pengar extra i ett badrum, kök eller hifi -anläggning. Men när jag tittar på hur många nyttjandetimmar man har i en pannanläggning och vilka vedbesparingar som går att göra så ser jag inte en premiumpanna som orimlig.

Men å andra sidan har jag inte på papper att jag är mentalt tillräknelig heller. :wow::wow::wow:
 
Lillkorpen skrev:
Mmm, sugen är jag. Har en 6 kbm tank som matchar den fint.
Har tittat på den, Frölings S4 60 kw och Eta:s 60 kw vilka alla har sina + och - relativt varandra.
Visst är de väldigt dyra men för att övertyga sig själv lite kan man resonera som så att:

Jag köper en panna som ska räcka i 25-30 år. Ska man då satsa på en teknik som redan idag är ålderdomlig?
Vad blir merkostnaden utslaget på dessa år?
En del är lagda åt att ha en fräck kärra på garageuppfarten och blinkar inte många gånger för att lägga upp 40k extra (obs underdrift) för att komma dit. Och den bilen är bytt många gånger de kommande 30 åren.

Andra kostar på dessa pengar extra i ett badrum, kök eller hifi -anläggning. Men när jag tittar på hur många nyttjandetimmar man har i en pannanläggning och vilka vedbesparingar som går att göra så ser jag inte en premiumpanna som orimlig.

Men å andra sidan har jag inte på papper att jag är mentalt tillräknelig heller. :wow::wow::wow:
Helt rätt resonerat!

Är 6-kubikarn måttbeställd? Bra att börja rätt på en gång! Oftas fattar man det, när det är för sent.. d^_^b
 
Åskar skrev:
Helt rätt resonerat!

Är 6-kubikarn måttbeställd? Bra att börja rätt på en gång! Oftas fattar man det, när det är för sent.. d^_^b
Yes, från Jönköping under lågsäsong naturligtvis. :cool:
 
FHG 3000 är föregångaren till S4..
 
ichgary skrev:
FHG 3000 är föregångaren till S4..
Föregångare... Han skulle ju inte ha något ålderdomligt!? :p;)
 
ichgary skrev:
FHG 3000 är föregångaren till S4..
Jupp, om jag förstått det rätt är det en S3 men med lamda. Om det sen är att betrakta som omodernt får väl stå för betraktaren.
Tycker det är synd att de inte gjort en fullvuxen S4 vad gäller vedutrymme.
 
Lillkorpen skrev:
Jupp, om jag förstått det rätt är det en S3 men med lamda. Om det sen är att betrakta som omodernt får väl stå för betraktaren.
Tycker det är synd att de inte gjort en fullvuxen S4 vad gäller vedutrymme.
Det var ett skämt!
 
En Fröling S4 med 300 L ved.. Blir något för Extuna att bita i!

Men det är väl att tillverkningskostnaderna springer iväg och att folk å fä helt enkelt inte efterfrågat dessa pannor med stort vedmagasin. Skulle tro att de allra flesta är helt insnöade på kW:en vid pannbyte och inte hunnit förstå vitsen med stort vedmagasin i en panna med underförbränning. Man tänker va faan inte behöver jag en panna på 70-80 kW när jag klarar mig på en 12 kW elpatron! Sedan finns det ju knappt någon panna med tex 30kW och 200L+ i vedmagasin och bra totalverkningsgrad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.