Jag undrar vad ni har för plogbils/traktor-förare, har plogas det ALLTID in på infarterna, oavsett ålder på förarna.

Protte
 
Om plogbilen kört upp en snövall som hindrar in/ut-fart etc skyfflar jag ut det i gatan igen om det inte finns möjlighet/utrymme att lägga det vid sidorna. Snö som fallit på gatan blir kvar på gatan både av brist på utrymme på framsidan och att jag inte vill skyffla snö från gatan med grus och salt en lång väg bort och lägga på gräsmattan på baksidan huset.

Finns ju dessutom servitut i fastighetsregistret att man har tillgång till gatan för att nå fastigheten. Juridiskt tveksamt när plogbilen på kommunens uppdrag lägger upp en hård snövall alldeles utanför tomtgränsen som hindrar normalt tillträde.
 
Tyresö
Den förra plogbilsföraren vek bort högerdelen på plogbladet precis vid uppfarten och vek ut det igen när han hade passerat. Då slapp alla plogvallen framför uppfarten.
 
Det är smart sätt att ploga på, men tyvärr fungerar det inte så enkelt när utfarterna ligger väldigt tätt som det vanligen byggs numera med kedjehus för att maximera antal hus per gata i ett nytt område.
 
Tyresö skrev:
Den förra plogbilsföraren vek bort högerdelen på plogbladet precis vid uppfarten och vek ut det igen när han hade passerat. Då slapp alla plogvallen framför uppfarten.
Funkar säkert där ni inte har någon snö att tala om....

Protte
 
Tyresö
prototypen skrev:
Funkar säkert där ni inte har någon snö att tala om....

Protte
Hahaha, säg inte det! Jag träffade på många Norrlänningar förra vintern, som jag pumpade betong till. Dom var förvånade över att det kunde snöa ganska rejält i Stockholm. Men givetvis blir ju snömängden inte ens i närheten som i Norrland.

Sen att Norrlänningarna hade mer synpunkter på Stockholmarna än snömängden, är en annan sak....
 
Och här har plogbilen just kört sönder vår mur ut mot gatan... förutom att infarten alltid är blockerad av en snövall. Vet inte om det är kommunal snöröjning eller privat... får väl kolla upp det och gnälla lite.
 
Jag avundas er. Snö. Älskar det.
Men ej att skotta. Elslingor under uppfarten blir det!
 
Vår uppfart är cirka 45 meter lång och kanske 3 meter bred... nån som har lust med en överslagsberäkning på vad elslinga till den skulle kosta? Både i inköp och drift :D
 
Man lägger slingan under hjulen/spåren!
I mitt fall i skåne 4x10m gick på 12000:-
4000W.
Stenen över får inte vara tjockare än 50mm.
Ber kostnad att smälta snön (-15gr till + 5
) var 3:e dag vintertid max
2000 kWh ca 2200 kr.
 
Tyresö
BiFuel skrev:
Vår uppfart är cirka 45 meter lång och kanske 3 meter bred... nån som har lust med en överslagsberäkning på vad elslinga till den skulle kosta? Både i inköp och drift :D

Inköpspriset är ungefär vad en snöslunga kostar, men att driva den...då måste du bo på Liiiidingö för att ha råd. Kostar en förmögenhet i strömförbrukning.
 
Tyresö skrev:
Inköpspriset är ungefär vad en snöslunga kostar, men att driva den...då måste du bo på Liiiidingö för att ha råd. Kostar en förmögenhet i strömförbrukning.
Man bara smälter snön. Sen torkar det. Har sett det. Och har redan skaffat det. Men bygget kommer igång under nästa år. Många som bygger där på området satsar på elslingor+ timer.
 
Tyresö
Har du inte värmen på hela tiden, så får du en isyta av all fukt i luften - eller så fryser smältvatten som rinner. Skulle hellre satsa på en rejäl snöslunga - som dessutom är för djä#"% kul att köra.
 
Kan ju nämna också att vår uppfart lutar kraftigt och redan har en hel del vatten som rinner ut från berget och fryser till skridskobana. När det blåser driver den igen med snö istället. Känns inte som en kamp man kan vinna... på vintern står vi på gatan nedanför :)
 
Tyresö skrev:
Har du inte värmen på hela tiden, så får du en isyta av all fukt i luften - eller så fryser smältvatten som rinner. Skulle hellre satsa på en rejäl snöslunga - som dessutom är för djä#"% kul att köra.
Bekanta har haft det i 2 år. Fungerar perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.